Suomalainen Remedy ei ole mikä tahansa pelitehdas
Suomalainen Remedy Entertainment ei ole mikään pelitehdas, vakuuttaa Max Payne -peleillä kuuluisaksi noussut ja nyt Alan Wakea kehittävä Sam Lake pelisivusto Joystiqille antamassaan haastattelussa. Remedyllä tiedetään varsin hyvin, että Alan Waken kehitys on kestänyt jo vuosia, mutta studiolla koetaan tilanne hyväksi, sillä kehittäjillä on aikaa testata erilaisia ideoita ja tuottaa valmiita prototyyppejä erilaisista pelimalleista.
Lake kertoo haastattelussaan Alan Waken olevan genreltään toimintapeli, joskin vaihtelua pelimekaniikassa on runsaasti. Pelaaja pääsee välillä seikkailemaan Bright Fallsin pikkukaupungissa päiväsaikaan, tutkimaan paikkoja ja keskustelemaan sen erikoisten asukkaiden kanssa. Vuorokaudenajat vaihtuvat pelin lineaarisen juonen mukaisesti, joten mistään Grand Theft Auto-tyyppisestä vapaasta vaeltelupelistä ei ole kyse.
Alan Waken PC- ja Xbox 360 -julkaisun odotetaan tapahtuvan ensi keväänä.
Keskustelut (32 viestiä)
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 10.16
Joka tapauksessa siitäkin kun aina urputetaan kun pelin tekeminen/kehitys kestää, niin mielestäni Samilta siihen ihan hyvä perustelu.
09.06.2009 klo 10.35
09.06.2009 klo 11.04
toimintapeli = putkijuoksuräiskintä
Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.
Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
09.06.2009 klo 11.29
Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.
Ole hyvä.
http://www.youtube.com/watch?v=dr_BrYObJh8
09.06.2009 klo 11.30
Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.
Kiitos teille pc-warettajat että kynnys tehdä pelejä konsolien ehdoilla laskee koko ajan
09.06.2009 klo 11.44
Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.
Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?
Rekisteröitynyt 19.09.2008
09.06.2009 klo 12.17
trollia ilmassa...
Rekisteröitynyt 03.01.2008
09.06.2009 klo 12.40
Olisi kiva tietää onko Remedyn pojilla edelleenkin aikomuksena jättää XP -versio kokonaan väliin. Uskoisin, että peli on Vistan ohella vähintään Windows 7:lle tulossa, mutta mitenhän käy XP version. Onko pelissä vielä DX10 vaatimus (PC -versio). Boxillahan ei ole DX10 tukea joten mitään teknistä syytä pelin XP -version skippaamiselle ei ole.
Vai luotetaanko Remedyllä (ja mikkisoftalla) vakaasti siihen, että XP on väistynyt kevääseen mennessä Windows 7:n tieltä lähes täysin.
http://kotaku.com/347398/consider-alan-wake-vista-exclusi
Rekisteröitynyt 07.06.2008
09.06.2009 klo 12.42
Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.
Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?
Sen jo huomaa gameplay videoist ;)
09.06.2009 klo 13.04
Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.
Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?
Sen jo huomaa gameplay videoist ;)
Niin huomaa, mutta ottakaa toki huomioon että peliä ei tee alkuperäisen OF:n tekijät.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 13.18
Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.
Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?
Sen jo huomaa gameplay videoist ;)
Rekisteröitynyt 14.04.2007
09.06.2009 klo 13.46
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.06.2009 klo 14.05
Vittu miksei tuu PS3:lle?
Koska Remedy myi sielunsa paholaiselle eli Microsoftille joka julkaisee pelin.
09.06.2009 klo 14.15
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
09.06.2009 klo 14.32
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.06.2009 klo 14.35
Ei helvetti. Kamala pettymys. ;(
Rekisteröitynyt 10.08.2007
09.06.2009 klo 14.36
PS. Ensimmäisen Max Paynen julkaisussa kesti yhtä lailla varsin pitkään, joten tämä ei ole mitenkään epätavallista (paitsi niiltä osin, mitä Remedyllä on ollut takaiskuja tämän projektin suhteen).
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 14.54
Jos juoni on lineaarinen (ja ennakkomateriaalista päätellen kenttäsuunnittelukin), odotukset pysyvät aika matalalla. Jos en voi pelaajana mielekkäällä tavalla vaikuttaa fiktiomaailmaan, jätän nappuloiden hakkaamisen mieluummin väliin ja katson elokuvaa, jossa /ohjaus/ on jätetty ilman kompromisseja tekijäpuolelle.
Itse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.
Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
09.06.2009 klo 15.01
Ja yhtään hyvää lineaarisella juonella varustettua peliä ei ikinä olla tehty? Sekä ihan mielenkiinnosta mikä sinulle on mielekäs tapa vaikuttaa fiktiomaailmaan (toki tämä on vain mielipidekysymys, mutta tosiaan ihan vain mielenkiinnosta)? I
tse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.
Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D
Niin sanotun putkiräiskinnän perusongelma on, että tekijät yrittävät tehdä ikään kuin elokuvaa, mutta koska "kamera" on enimmäkseen pelaajalla, kuvakerronta, leikkaus ja sellaiset jäävät äärimmäisen rajoitetuiksi tai sitten ohjaus pitää viedä pelaajalta elokuvamaisten kohtausten ajaksi. Itse pelijaksojen tehtävä on vain ohjailla pelaajaa seuraamaan tekijän laatimaa toimintajaksoa (siis ohjausta/käsikirjoitusta) mahdollisimman orjallisesti, mikä on väistämättä kömpelöä ja horjuttaa maailman uskottavuutta. Lopulta pelaamisen motivaatioksi jää usein vain seuraavan temppuradan avaaminen, tai polygonihenkilöiden sarjamurhaaminen.
Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.
Mielekästä interaktiota on sellainen, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat itse pelimaailmaan ja juonen kehitykseen. Vielä parempi jos valinnat johtavat jonkinlaiseen moraaliseen problematiikkaan. Bittihenkilöiden ampuminen liukuhihnalta on alkeellisinta mahdollista vuorovaikutteisuutta ja yksinkertaisesti vain todella tylsää.
09.06.2009 klo 15.07
Rekisteröitynyt 09.01.2008
09.06.2009 klo 15.09
09.06.2009 klo 15.25
Vittu miksei tuu PS3:lle?
Koska PS3 on perseestä?
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 16.13
Btw, Sam Lake = Sami Järvi näin ihan oikealta nimeltään.
09.06.2009 klo 16.21
Vittu miksei tuu PS3:lle?
Koska PS3 on perseestä?
Samaa mieltä. Lisäksi tää ei pyöris ps3 muutenkaan
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 16.31
Ja yhtään hyvää lineaarisella juonella varustettua peliä ei ikinä olla tehty? Sekä ihan mielenkiinnosta mikä sinulle on mielekäs tapa vaikuttaa fiktiomaailmaan (toki tämä on vain mielipidekysymys, mutta tosiaan ihan vain mielenkiinnosta)? I
tse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.
Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D
Niin sanotun putkiräiskinnän perusongelma on, että tekijät yrittävät tehdä ikään kuin elokuvaa, mutta koska "kamera" on enimmäkseen pelaajalla, kuvakerronta, leikkaus ja sellaiset jäävät äärimmäisen rajoitetuiksi tai sitten ohjaus pitää viedä pelaajalta elokuvamaisten kohtausten ajaksi. Itse pelijaksojen tehtävä on vain ohjailla pelaajaa seuraamaan tekijän laatimaa toimintajaksoa (siis ohjausta/käsikirjoitusta) mahdollisimman orjallisesti, mikä on väistämättä kömpelöä ja horjuttaa maailman uskottavuutta. Lopulta pelaamisen motivaatioksi jää usein vain seuraavan temppuradan avaaminen, tai polygonihenkilöiden sarjamurhaaminen.
Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.
Mielekästä interaktiota on sellainen, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat itse pelimaailmaan ja juonen kehitykseen. Vielä parempi jos valinnat johtavat jonkinlaiseen moraaliseen problematiikkaan. Bittihenkilöiden ampuminen liukuhihnalta on alkeellisinta mahdollista vuorovaikutteisuutta ja yksinkertaisesti vain todella tylsää.
Minusta on osittain mielikuvituksen köyhyyttä että pelaaja tarvitsee jatkuvia moraalisia valintoja tai tapahtumia jossa voit muuttaa pelimaailmaa, jotta pitäisi pelistä. Toki sellaiset pelit ovat aivan loistavia, mutta ei niiden aina tarvitse olla samanlaisia. Joskus on vain mukava edetä pelissä oman mielikuvituksen varassa ja nauttia elämyksestä ja jännityksestä jota peli antaa, pohtimatta niinkään mitä seuraavaksi kannattaa/pitäisi tehdä. --> edelliseen esimerkkinä lapsenahan ihmiset yleensä ovat mielikuvituksellisesti rikkaampia kuin aikuisena, mielikuvitus vain tylsistyy vanhemmiten, jonka johdosta myös lapsille suunnatut pelit ovat yleensä visuaalisesti värikkäitä mutta myös simppeleitä (toki simppeliys johtuu myös aivokapasiteetin rajallisuudesta), mutta he saavat mielikuvituksellaan ne tuntumaan paljon hienommilta elämyksiltä.
Summasummarum, olen lapsi aikuisen kehossa. :D
09.06.2009 klo 17.20
09.06.2009 klo 17.20
Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.
Alan Wake:ssahan kerrotaan tarinaa ainakin osin TV-sarjojen tyyliin "Previously on Alan Wake", tarinan juonto tapahtuu kesken pelin sekä pelin tarina on Alan Waken kirjoittama kirja jonka tapahtumat tulevat toteen.
Ehkä Remedy yrittääkin rikkoa tätä sinun "elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää." sanontaa?
Rekisteröitynyt 13.12.2007
09.06.2009 klo 17.32
Mikä ihme siinä on että pitää valittaa ja sanoa että peli on aivan pilalla ja huono, jos pitää mennä tietyllä tavalla.
Ette valittaneet joskus 10 vuotta sitten _YHTÄÄN_ että peli on putkimainen = paska, en pelaa. Half-Life, Quaket ja monet muut pelit. Ei niissä liikuttu vapaasti tyyliin GTA, ja silti olivat kovia ja on vieläkin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
09.06.2009 klo 19.25
Ehkä Remedy yrittääkin rikkoa tätä sinun "elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää." sanontaa?
Varmasti näin on, ja toki esimerkiksi Max Payne 2:n käsikirjoitus on yksi pelialan parhaista. Koko genren ongelma on vain siinä, että kaikki merkityksellinen (tarinankerrontaan liittyvä) tapahtuu välinäytöksissä, jotka ovat lähinnä pienoiselokuvan kohtauksia, ja itse pelaaminen on pelkkää filleriä siinä välissä. Lahtaa mörmöjä, selvitä temppurata.
Alan Waken käsikirjoitus voi samaan tapaan olla loistava, mutta vaarana on, että itse pelaaminen jää välinäytösten varjoon. Muutama napakka toimintakohtaus piristää, mutta jatkuva paukunta käy puuduttavaksi ja pilaa rytmin (tämä ei tosin ole niinkään Remedyn pelien ongelma - ne on ymmärretty pitää kohtalaisen lyhyinä). Elokuvamaisissa eli elokuvaa jäljittelevissä peleissä on kuitenkin aina sama hassi: pelaajalla pitäisi olla jotain muutakin tekemistä kuin liipasinsormen käyttö. Ehkäpä Alan Wakessa käydään nasevaa pelinsisäistä dialogia ja dekkaroidaan itse aiheena olevaa mysteeriä, aika näyttää.
09.06.2009 klo 19.38
Ihmisiä jotka valittavat pelin "putkimaisuudesta" pitäs lyödä lapiolla naamaa ja lujaa...
Mikä ihme siinä on että pitää valittaa ja sanoa että peli on aivan pilalla ja huono, jos pitää mennä tietyllä tavalla.
Ette valittaneet joskus 10 vuotta sitten _YHTÄÄN_ että peli on putkimainen = paska, en pelaa. Half-Life, Quaket ja monet muut pelit. Ei niissä liikuttu vapaasti tyyliin GTA, ja silti olivat kovia ja on vieläkin.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
09.06.2009 klo 19.59
[quote nick="LolCop"]
Alan Waken käsikirjoitus voi samaan tapaan olla loistava, mutta vaarana on, että itse pelaaminen jää välinäytösten varjoon. Muutama napakka toimintakohtaus piristää, mutta jatkuva paukunta käy puuduttavaksi ja pilaa rytmin (tämä ei tosin ole niinkään Remedyn pelien ongelma - ne on ymmärretty pitää kohtalaisen lyhyinä). Elokuvamaisissa eli elokuvaa jäljittelevissä peleissä on kuitenkin aina sama hassi: pelaajalla pitäisi olla jotain muutakin tekemistä kuin liipasinsormen käyttö.
09.06.2009 klo 23.21
Kirjoita kommentti