Tuorein sisältö

Suomalainen Remedy ei ole mikä tahansa pelitehdas

09.06.2009 klo 09.45 | Luettu: 21712 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Suomalainen Remedy Entertainment ei ole mikään pelitehdas, vakuuttaa Max Payne -peleillä kuuluisaksi noussut ja nyt Alan Wakea kehittävä Sam Lake pelisivusto Joystiqille antamassaan haastattelussa. Remedyllä tiedetään varsin hyvin, että Alan Waken kehitys on kestänyt jo vuosia, mutta studiolla koetaan tilanne hyväksi, sillä kehittäjillä on aikaa testata erilaisia ideoita ja tuottaa valmiita prototyyppejä erilaisista pelimalleista.

Lake kertoo haastattelussaan Alan Waken olevan genreltään toimintapeli, joskin vaihtelua pelimekaniikassa on runsaasti. Pelaaja pääsee välillä seikkailemaan Bright Fallsin pikkukaupungissa päiväsaikaan, tutkimaan paikkoja ja keskustelemaan sen erikoisten asukkaiden kanssa. Vuorokaudenajat vaihtuvat pelin lineaarisen juonen mukaisesti, joten mistään Grand Theft Auto-tyyppisestä vapaasta vaeltelupelistä ei ole kyse.

Alan Waken PC- ja Xbox 360 -julkaisun odotetaan tapahtuvan ensi keväänä.

V2.fi | Matti Lintula
< Miyamotoa eivät kilp... Jenkit virkistäytyvä... >

Keskustelut (32 viestiä)

Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 10.16

Noniin kuten arvelinkin ei Alan Wake ole pelkästään sitä mitä pojat pelasivat E3:sessa. Huomasin vain että kärkkäimmät olivat heti tuomitsemassa peliä kun pätkän näkivät. (toki siihen voi olla syynä myös se, ettei ole mahdollista päästä pelaamaan kyseistä peliä muuta kuin rahallisilla panostuksilla pelin oston lisäksi...)

Joka tapauksessa siitäkin kun aina urputetaan kun pelin tekeminen/kehitys kestää, niin mielestäni Samilta siihen ihan hyvä perustelu.
lainaa
omnomnomono

09.06.2009 klo 10.35

toivottavasti tohon tulisi pceellä joku modi mikä tekisi tosta fps pelin. olis aika nami. :P
lainaa
itkettää

09.06.2009 klo 11.04

Nykystandardi konsoleilla:

toimintapeli = putkijuoksuräiskintä

Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.

Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

09.06.2009 klo 11.29

itkettää kirjoitti:

Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.

Ole hyvä.

http://www.youtube.com/watch?v=dr_BrYObJh8
lainaa
vituttaa

09.06.2009 klo 11.30

itkettää kirjoitti:

Kiitos teille konsoleiden järkkymättömät kannattajat siitä, että pelien kehitys kuolee.

Kiitos teille pc-warettajat että kynnys tehdä pelejä konsolien ehdoilla laskee koko ajan
lainaa
naurattaa

09.06.2009 klo 11.44

itkettää kirjoitti:

Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.


Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?
lainaa
Soliiz

Rekisteröitynyt 19.09.2008

09.06.2009 klo 12.17

http://www.youtube.com/watch?v=13QmpqF9G8E
trollia ilmassa...
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

09.06.2009 klo 12.40

Muistaakohan vielä kukaan, että Alan Wake oli/on, Halo 2:n ohella yksi niistä (kahdesta) Vista Only peleistä joita MS ilmeisesti olisi halunnut lanseerata enemmänkin markkinoille, mutta ei sattuneesta syystä onneksi onnistunut.

Olisi kiva tietää onko Remedyn pojilla edelleenkin aikomuksena jättää XP -versio kokonaan väliin. Uskoisin, että peli on Vistan ohella vähintään Windows 7:lle tulossa, mutta mitenhän käy XP version. Onko pelissä vielä DX10 vaatimus (PC -versio). Boxillahan ei ole DX10 tukea joten mitään teknistä syytä pelin XP -version skippaamiselle ei ole.

Vai luotetaanko Remedyllä (ja mikkisoftalla) vakaasti siihen, että XP on väistynyt kevääseen mennessä Windows 7:n tieltä lähes täysin.

http://kotaku.com/347398/consider-alan-wake-vista-exclusi
lainaa
Shadwu

Rekisteröitynyt 07.06.2008

09.06.2009 klo 12.42

naurattaa kirjoitti:
itkettää kirjoitti:

Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.


Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?

Sen jo huomaa gameplay videoist ;)
lainaa
nimetön

09.06.2009 klo 13.04

Shadwu kirjoitti:
naurattaa kirjoitti:
itkettää kirjoitti:

Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.


Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?

Sen jo huomaa gameplay videoist ;)


Niin huomaa, mutta ottakaa toki huomioon että peliä ei tee alkuperäisen OF:n tekijät.
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 13.18

Shadwu kirjoitti:
naurattaa kirjoitti:
itkettää kirjoitti:

Huoh. Ensin pilasivat uuden Flashpointin ja nyt tuntuu että tämäkin, jolta odotin todella paljon, mennee ryminällä metsään.


Ai sää oot päässy pelaan sitä jo, no mikäs siinä oli pilattu?

Sen jo huomaa gameplay videoist ;)
Uutisessahan luki että pelimekaniikassa on vaihtelua runsaasti. Muistaakseni gameplay videossa ei taidettu peliä ihan läpi pelata?
lainaa
Jaffakeksi93

Rekisteröitynyt 14.04.2007

09.06.2009 klo 13.46

Vittu miksei tuu PS3:lle?
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.06.2009 klo 14.05

Jaffakeksi93 kirjoitti:
Vittu miksei tuu PS3:lle?

Koska Remedy myi sielunsa paholaiselle eli Microsoftille joka julkaisee pelin.
lainaa
Quepasa

09.06.2009 klo 14.15

Helppo jeesustella jos ei ole omaa rahaa kiinni pelibisneksessä.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

09.06.2009 klo 14.32

Jos juoni on lineaarinen (ja ennakkomateriaalista päätellen kenttäsuunnittelukin), odotukset pysyvät aika matalalla. Jos en voi pelaajana mielekkäällä tavalla vaikuttaa fiktiomaailmaan, jätän nappuloiden hakkaamisen mieluummin väliin ja katson elokuvaa, jossa /ohjaus/ on jätetty ilman kompromisseja tekijäpuolelle.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

09.06.2009 klo 14.35

"...Vuorokaudenajat vaihtuvat pelin lineaarisen juonen mukaisesti, joten mistään Grand Theft Auto-tyyppisestä vapaasta vaeltelupelistä ei ole kyse..."

Ei helvetti. Kamala pettymys. ;(
lainaa
Nemoir

Rekisteröitynyt 10.08.2007

09.06.2009 klo 14.36

Kyllä tätä odotetaan. Vaikuttaa taas laadukkaalta Remedyn peliltä. Pelissä tunnutaan käyttävän samanlaista ideaa kuin Max Paynessä, mutta kauhuelementein ja se näyttää toimivan. Gameplay näytti miellyttävän sulavalta esittelyvideoita katsoessa.

PS. Ensimmäisen Max Paynen julkaisussa kesti yhtä lailla varsin pitkään, joten tämä ei ole mitenkään epätavallista (paitsi niiltä osin, mitä Remedyllä on ollut takaiskuja tämän projektin suhteen).
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 14.54

ctrl-k kirjoitti:
Jos juoni on lineaarinen (ja ennakkomateriaalista päätellen kenttäsuunnittelukin), odotukset pysyvät aika matalalla. Jos en voi pelaajana mielekkäällä tavalla vaikuttaa fiktiomaailmaan, jätän nappuloiden hakkaamisen mieluummin väliin ja katson elokuvaa, jossa /ohjaus/ on jätetty ilman kompromisseja tekijäpuolelle.
Ja yhtään hyvää lineaarisella juonella varustettua peliä ei ikinä olla tehty? Sekä ihan mielenkiinnosta mikä sinulle on mielekäs tapa vaikuttaa fiktiomaailmaan (toki tämä on vain mielipidekysymys, mutta tosiaan ihan vain mielenkiinnosta)? I

Itse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.

Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

09.06.2009 klo 15.01

Keskkeis kirjoitti:
Ja yhtään hyvää lineaarisella juonella varustettua peliä ei ikinä olla tehty? Sekä ihan mielenkiinnosta mikä sinulle on mielekäs tapa vaikuttaa fiktiomaailmaan (toki tämä on vain mielipidekysymys, mutta tosiaan ihan vain mielenkiinnosta)? I

tse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.

Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D


Niin sanotun putkiräiskinnän perusongelma on, että tekijät yrittävät tehdä ikään kuin elokuvaa, mutta koska "kamera" on enimmäkseen pelaajalla, kuvakerronta, leikkaus ja sellaiset jäävät äärimmäisen rajoitetuiksi tai sitten ohjaus pitää viedä pelaajalta elokuvamaisten kohtausten ajaksi. Itse pelijaksojen tehtävä on vain ohjailla pelaajaa seuraamaan tekijän laatimaa toimintajaksoa (siis ohjausta/käsikirjoitusta) mahdollisimman orjallisesti, mikä on väistämättä kömpelöä ja horjuttaa maailman uskottavuutta. Lopulta pelaamisen motivaatioksi jää usein vain seuraavan temppuradan avaaminen, tai polygonihenkilöiden sarjamurhaaminen.

Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.

Mielekästä interaktiota on sellainen, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat itse pelimaailmaan ja juonen kehitykseen. Vielä parempi jos valinnat johtavat jonkinlaiseen moraaliseen problematiikkaan. Bittihenkilöiden ampuminen liukuhihnalta on alkeellisinta mahdollista vuorovaikutteisuutta ja yksinkertaisesti vain todella tylsää.
lainaa
ics

09.06.2009 klo 15.07

Btw, Sam Lake = Sami Järvi näin ihan oikealta nimeltään.
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

09.06.2009 klo 15.09

Mihin katosi vapaa kauhuseikkailu isolla pelialueella?
lainaa
Nikopetteri98

09.06.2009 klo 15.25

Jaffakeksi93 kirjoitti:
Vittu miksei tuu PS3:lle?


Koska PS3 on perseestä?
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 16.13

ics kirjoitti:
Btw, Sam Lake = Sami Järvi näin ihan oikealta nimeltään.
Pilknus :)
lainaa
joloppi

09.06.2009 klo 16.21

Nikopetteri98 kirjoitti:
Jaffakeksi93 kirjoitti:
Vittu miksei tuu PS3:lle?


Koska PS3 on perseestä?

Samaa mieltä. Lisäksi tää ei pyöris ps3 muutenkaan
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 16.31

ctrl-k kirjoitti:
Keskkeis kirjoitti:
Ja yhtään hyvää lineaarisella juonella varustettua peliä ei ikinä olla tehty? Sekä ihan mielenkiinnosta mikä sinulle on mielekäs tapa vaikuttaa fiktiomaailmaan (toki tämä on vain mielipidekysymys, mutta tosiaan ihan vain mielenkiinnosta)? I

tse jo ennakkovideoiden perusteella odotan pelistä erittäin paljon jo pelkästään hyvän tunnelman ja MaxPaynemaisen pelimekaniikan vuoksi. Eikä ulkoasukaan ihan rumimmasta päästä ollut.

Mustahan on tullut ihan AW:n puolestapuhuja. :D


Niin sanotun putkiräiskinnän perusongelma on, että tekijät yrittävät tehdä ikään kuin elokuvaa, mutta koska "kamera" on enimmäkseen pelaajalla, kuvakerronta, leikkaus ja sellaiset jäävät äärimmäisen rajoitetuiksi tai sitten ohjaus pitää viedä pelaajalta elokuvamaisten kohtausten ajaksi. Itse pelijaksojen tehtävä on vain ohjailla pelaajaa seuraamaan tekijän laatimaa toimintajaksoa (siis ohjausta/käsikirjoitusta) mahdollisimman orjallisesti, mikä on väistämättä kömpelöä ja horjuttaa maailman uskottavuutta. Lopulta pelaamisen motivaatioksi jää usein vain seuraavan temppuradan avaaminen, tai polygonihenkilöiden sarjamurhaaminen.

Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.

Mielekästä interaktiota on sellainen, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat itse pelimaailmaan ja juonen kehitykseen. Vielä parempi jos valinnat johtavat jonkinlaiseen moraaliseen problematiikkaan. Bittihenkilöiden ampuminen liukuhihnalta on alkeellisinta mahdollista vuorovaikutteisuutta ja yksinkertaisesti vain todella tylsää.
Noniin tulihan sieltä ihan kunnon selitys, kiitos vaivannäöstä. Ehkä AW:ssä ei ole laajassa mittakaavassa tarkoituskaan saada aikaiseksi suurensuurta interaktiota ja pelimaailmaan vaikuttavia keskusteluja hahmojen kanssa, vaan luoda tunnelmallinen ja visuaalinen elämys jossa pelaaja voi olla mukana ja tuntea olevansa osa tarinaa. Vaikka se tarkoittaisikin osittain putkimaista räiskintää niin jos pelissä on tarpeeksi tunnetta tulee siitä parempi.

Minusta on osittain mielikuvituksen köyhyyttä että pelaaja tarvitsee jatkuvia moraalisia valintoja tai tapahtumia jossa voit muuttaa pelimaailmaa, jotta pitäisi pelistä. Toki sellaiset pelit ovat aivan loistavia, mutta ei niiden aina tarvitse olla samanlaisia. Joskus on vain mukava edetä pelissä oman mielikuvituksen varassa ja nauttia elämyksestä ja jännityksestä jota peli antaa, pohtimatta niinkään mitä seuraavaksi kannattaa/pitäisi tehdä. --> edelliseen esimerkkinä lapsenahan ihmiset yleensä ovat mielikuvituksellisesti rikkaampia kuin aikuisena, mielikuvitus vain tylsistyy vanhemmiten, jonka johdosta myös lapsille suunnatut pelit ovat yleensä visuaalisesti värikkäitä mutta myös simppeleitä (toki simppeliys johtuu myös aivokapasiteetin rajallisuudesta), mutta he saavat mielikuvituksellaan ne tuntumaan paljon hienommilta elämyksiltä.

Summasummarum, olen lapsi aikuisen kehossa. :D
lainaa
Heheh

09.06.2009 klo 17.20

"Suomalainen Remedy Entertainment ei ole mikään pelitehdas"
lainaa
LolCop

09.06.2009 klo 17.20

ctrl-k kirjoitti:
Mikään ei estä lineaarisen pelin juonta ja käsikirjoitusta yleensä olemasta hyviä, mutta jos todellista interaktiota ei juurikaan ole, vertailukohdaksi tarjoutuu nimenomaan elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää. Elokuvaa ja kirjallisuutta ei voi ylipäätänsä päihittää jäljittelemällä niiden keinoja lähtökohtaisesti heikommin sentyyppiseen kerrontaan sopivassa mediassa.


Alan Wake:ssahan kerrotaan tarinaa ainakin osin TV-sarjojen tyyliin "Previously on Alan Wake", tarinan juonto tapahtuu kesken pelin sekä pelin tarina on Alan Waken kirjoittama kirja jonka tapahtumat tulevat toteen.

Ehkä Remedy yrittääkin rikkoa tätä sinun "elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää." sanontaa?
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

09.06.2009 klo 17.32

Ihmisiä jotka valittavat pelin "putkimaisuudesta" pitäs lyödä lapiolla naamaa ja lujaa...
Mikä ihme siinä on että pitää valittaa ja sanoa että peli on aivan pilalla ja huono, jos pitää mennä tietyllä tavalla.
Ette valittaneet joskus 10 vuotta sitten _YHTÄÄN_ että peli on putkimainen = paska, en pelaa. Half-Life, Quaket ja monet muut pelit. Ei niissä liikuttu vapaasti tyyliin GTA, ja silti olivat kovia ja on vieläkin.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

09.06.2009 klo 19.25

LolCop kirjoitti:

Ehkä Remedy yrittääkin rikkoa tätä sinun "elokuva ja kirjallisuus, ja siinä kisassa pelit eivät nykyisellään pärjää." sanontaa?


Varmasti näin on, ja toki esimerkiksi Max Payne 2:n käsikirjoitus on yksi pelialan parhaista. Koko genren ongelma on vain siinä, että kaikki merkityksellinen (tarinankerrontaan liittyvä) tapahtuu välinäytöksissä, jotka ovat lähinnä pienoiselokuvan kohtauksia, ja itse pelaaminen on pelkkää filleriä siinä välissä. Lahtaa mörmöjä, selvitä temppurata.

Alan Waken käsikirjoitus voi samaan tapaan olla loistava, mutta vaarana on, että itse pelaaminen jää välinäytösten varjoon. Muutama napakka toimintakohtaus piristää, mutta jatkuva paukunta käy puuduttavaksi ja pilaa rytmin (tämä ei tosin ole niinkään Remedyn pelien ongelma - ne on ymmärretty pitää kohtalaisen lyhyinä). Elokuvamaisissa eli elokuvaa jäljittelevissä peleissä on kuitenkin aina sama hassi: pelaajalla pitäisi olla jotain muutakin tekemistä kuin liipasinsormen käyttö. Ehkäpä Alan Wakessa käydään nasevaa pelinsisäistä dialogia ja dekkaroidaan itse aiheena olevaa mysteeriä, aika näyttää.
lainaa
peluri

09.06.2009 klo 19.38

Daymar kirjoitti:
Ihmisiä jotka valittavat pelin "putkimaisuudesta" pitäs lyödä lapiolla naamaa ja lujaa...
Mikä ihme siinä on että pitää valittaa ja sanoa että peli on aivan pilalla ja huono, jos pitää mennä tietyllä tavalla.
Ette valittaneet joskus 10 vuotta sitten _YHTÄÄN_ että peli on putkimainen = paska, en pelaa. Half-Life, Quaket ja monet muut pelit. Ei niissä liikuttu vapaasti tyyliin GTA, ja silti olivat kovia ja on vieläkin.
10 vuotta sitten koneiden tehot eivät olisi riittäneet kunnollisiin laajoihin pelialueisiin. Nyt tehot riittäisivät, mutta minne asti on päästy? Putki on kyllä kauniisti koristeltu, mutta muu pelaaminen on edelleen samaa huttua kuin jo kymenen vuotta sitten.
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

09.06.2009 klo 19.59

ctrl-k kirjoitti:
[quote nick="LolCop"]
Alan Waken käsikirjoitus voi samaan tapaan olla loistava, mutta vaarana on, että itse pelaaminen jää välinäytösten varjoon. Muutama napakka toimintakohtaus piristää, mutta jatkuva paukunta käy puuduttavaksi ja pilaa rytmin (tämä ei tosin ole niinkään Remedyn pelien ongelma - ne on ymmärretty pitää kohtalaisen lyhyinä). Elokuvamaisissa eli elokuvaa jäljittelevissä peleissä on kuitenkin aina sama hassi: pelaajalla pitäisi olla jotain muutakin tekemistä kuin liipasinsormen käyttö.
Jos jatkuva paukunta on toteutettu huonosti ja siihen ei ole saatu hyvää tunnelmaa se voi todellakin käydä puuduttavaksi! Mutta jos tunnelma on kohdillaan lähes jatkuva paukuntakin on ok, tosin silloin mennään rajoilla ja tunnelman tosiaan täytyy olla hektisen hyvä.
lainaa
Fail

09.06.2009 klo 23.21

Kyllä voi V***U! Jos joku mikkisoftan kusinen ÄksäPoksi pyörittää Alan Wakee nii kyllä pyörittää Pleikkaki!
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova