Irakin kapinalliset mukana Fallujah-pelin kehitystyössä
Atomic Gamesin viikon puheenaiheen, Six days in Fallujah -sotapelin pelättiin tasapuolisuuslupauksista huolimatta olevan vain Yhdysvaltojen sotilaiden tarinoiden mukaan kasattu näkymä Irakin sodan toistaiseksi verisimpään operaatioon. Tasapuolisuudesta pidetään kuitenkin kiinni, kertoo Kotakulle haastattelun antanut studion pääjohtaja Peter Tamte. Tamten mukaan taistelussa oli kolme osapuolta, joilta jokaiselta tahdotaan saada oma näkemys mukaan dokumentaariseen peliin. Pelin kehityksessä ovatkin mukana Yhdysvaltojen merijalkaväen veteraanien lisäksi sekä Fallujahissa taistelleet Irakin kapinalliset että taistelusta selvinneet siviilit.
Tarkempaa tietoa siitä, miten irakilaiset ottavat pelin tekoon osaa, ei paljastettu, mutta lopputuotos tulee tasapuolisuudesta huolimatta keskittymään vain merijalkaväen riveissä taistelemiseen. Kotakulle esitellyssä varhaisessa demoversiossa saatiin jo esimakua kapinallisten toiminnasta, kun näennäisesti siviiliväestöön kuuluva mies kurkkaakin romukasan takaa yllättäen sinko olallaan. Pelaajan on siis jatkuvasti uudelleenarvioitava näkemäänsä ja varauduttava ikäviin yllätyksiin.
Keskustelut (7 viestiä)
14.04.2009 klo 11.08
Mutta jos pelaaja ratkaisee tilanteen ampumalla kaiken mikä liikkuu (mukaanlukien siviilit) kunnes se ei enää liiku, eikä siitä sitten millään tavalla rangaista mitä en usko, niin missä se selvitymiskauhu sitten on?
Ja pelaajien mielihalut tuntien moni varmaan odottaakin, että pääsee päästämään siviileistä ilmat pihalle.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
14.04.2009 klo 12.21
Rekisteröitynyt 09.01.2008
14.04.2009 klo 14.52
Epäilen edelleen, toimiiko tämä niin kuin kehittäjät olettaisivat sen toimivan. Pelin Wikipedia-sivuilla luonnehditaan peliä erään tyyppiseksi survival horroriksi joka sitten ilmenee vaikka yllä mainitun kaltaisissa tilanteissa.
Mutta jos pelaaja ratkaisee tilanteen ampumalla kaiken mikä liikkuu (mukaanlukien siviilit) kunnes se ei enää liiku, eikä siitä sitten millään tavalla rangaista mitä en usko, niin missä se selvitymiskauhu sitten on?
Ja pelaajien mielihalut tuntien moni varmaan odottaakin, että pääsee päästämään siviileistä ilmat pihalle.
Ammut siviileitä niin joudut sotaoikeuteen ja vankilaan vuosiksi isojen miesten kanssa. Siinä sitten selviytysmiskauhua ;)
Rekisteröitynyt 21.04.2007
14.04.2009 klo 15.19
Epäilen edelleen, toimiiko tämä niin kuin kehittäjät olettaisivat sen toimivan. Pelin Wikipedia-sivuilla luonnehditaan peliä erään tyyppiseksi survival horroriksi joka sitten ilmenee vaikka yllä mainitun kaltaisissa tilanteissa.
Mutta jos pelaaja ratkaisee tilanteen ampumalla kaiken mikä liikkuu (mukaanlukien siviilit) kunnes se ei enää liiku, eikä siitä sitten millään tavalla rangaista mitä en usko, niin missä se selvitymiskauhu sitten on?
Ja pelaajien mielihalut tuntien moni varmaan odottaakin, että pääsee päästämään siviileistä ilmat pihalle.
Ammut siviileitä niin joudut sotaoikeuteen ja vankilaan vuosiksi isojen miesten kanssa. Siinä sitten selviytysmiskauhua ;)
...ja sitä homopornoa.
14.04.2009 klo 15.34
Ammut siviileitä niin joudut sotaoikeuteen ja vankilaan vuosiksi isojen miesten kanssa. Siinä sitten selviytysmiskauhua ;)
Todellisuudessa näin, mutta enpä usko että tuossa pelissä. Totuushan lienee, että useimmat ostavat tuon koska tykkäävät sotaräiskinnöistä, eikä viitekehys tai tositapahtumat pelin taustalla voisi vähempää kiinnostaa, ja osa varmaan ihan sen takia, että pääsisi ampumaan rättipäitä, riippumatta siitä ovatko siviilejä tai aseistautuneita. Jos tämä estetään tai tästä rangaistaan, peli tuskin tulee olemaan kummoinenkaan myyntimenestys ja sitä tuskin kukaan julkaisija toivoo. Parempi siis pelata varman päälle.
Ironisesti sanoen voisi varmaan ehkä sanoa, että irakilaiset ottavat pelin kehitykseen osaa motion capture-osioissa.
14.04.2009 klo 16.02
Rekisteröitynyt 27.11.2008
14.04.2009 klo 17.07
Ammut siviileitä niin joudut sotaoikeuteen ja vankilaan vuosiksi isojen miesten kanssa. Siinä sitten selviytysmiskauhua ;)
Todellisuudessa näin, mutta enpä usko että tuossa pelissä. Totuushan lienee, että useimmat ostavat tuon koska tykkäävät sotaräiskinnöistä, eikä viitekehys tai tositapahtumat pelin taustalla voisi vähempää kiinnostaa, ja osa varmaan ihan sen takia, että pääsisi ampumaan rättipäitä, riippumatta siitä ovatko siviilejä tai aseistautuneita. Jos tämä estetään tai tästä rangaistaan, peli tuskin tulee olemaan kummoinenkaan myyntimenestys ja sitä tuskin kukaan julkaisija toivoo. Parempi siis pelata varman päälle.
Ironisesti sanoen voisi varmaan ehkä sanoa, että irakilaiset ottavat pelin kehitykseen osaa motion capture-osioissa.
Jotkut ehkä pitävät vain sotaräiskinnöistä, mutta eihän se tarkoita ettemme me muut voisi pitää peliä survival horrorina. Kysehän on vain eläytymisestä. Esimerkkinä voitaisiin mainita vaikka S.T.A.L.K.E.R, joka on täysin mahdollista pelata läpi räiskintäpelinä alusta loppuun, mutta itse ihastelin pelin synkkiä maisemia ja koukuttavaa taustatarinaa.
Pelin eteen tehdään jo nyt huomattava määrä töitä ja siihen panostetaan rahaa, joten se todennäköisesti myös julkaistaan: Siinä vaiheessa ei ainakaan itselläni ole mitään merkitystä myykö se hyvin vai ei.
Joka tapauksessa itse odotan Six days in Fallujahia mielenkiinnolla. Vaikuttaa juurikin sellaiselta peliltä, jonka maailmankuvaukseen ja tarinankerrontaan puhumattakaan pelaamisesta itsestään voisin jäädä koukkuun.
Kirjoita kommentti