Loppuvatko PS3-demot? Sony alkoi laskuttaa tekijöitä
Sony on alkanut laskuttaa pelijulkaisijoilta PSN:stä ladattavasta materiaalista, kuten demoista ja pelien lisäsisällöstä. MTV Multiplayerin mukaan latauksista koituu julkaisijoille kustannuksia 16c/ladattu giga. Ilmaislatauksista Sony perii maksua vain 60 ensimmäiseltä päivältä, maksullisesta sisällöstä niin kauan, kunnes se poistetaan palvelusta.
Tällä laskutavalla käy niin, että jos gigan kokoista demoa ladataan 2 kuukauden aikana miljoona kertaa, koituu siitä tekijöille 160 000 dollarin lasku. Sitten voikin spekuloida, miksi Guitar Hero: Metallica -demo saapui tänään vain X360:lle...
Keskustelut (62 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.03.2009 klo 22.02
20.03.2009 klo 22.03
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.03.2009 klo 22.05
Toivon todella, että tämä on joku väärinkäsitys tai ankka. Juuri kun PSN Store alkoi olla käyttökelpoinen.
Kuuntelin tuossa juuri MTV:n Stephen Totilon videoblogia ja ovat kuulemma valmistelleet tätä uutista viikkoja.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.03.2009 klo 22.08
Rekisteröitynyt 01.06.2007
20.03.2009 klo 22.13
Rekisteröitynyt 30.07.2007
20.03.2009 klo 22.23
Rekisteröitynyt 27.01.2009
20.03.2009 klo 22.23
Rekisteröitynyt 14.07.2007
20.03.2009 klo 22.37
Rekisteröitynyt 13.08.2007
20.03.2009 klo 22.43
Huhhuh, storen tarjonta on jo nyt niin säälittävää, että hävettää. Ei kustantajilla voi olla varaa tuohon. Jos pitää paikkansa niin alkaa olla storen tarina lopussaan. Mutta toisaalta täytyyhän jollakin maksaa se ilmainen PSN. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Oikeastaan PSN:n sisältö on monin kerroin parempaa kuin xboxin tarjonta... Ja microsoft sanoi panostavansa nettipeleihin... Mutta miten onkaan kun psn:ssä jossa on paremmat pelit tarjolla ja ei olla edes ''panostettu'' erityisemmin.
Demot ovat mainoksia, sony ps-store ja live arcade ovat mainosten jakelualueita... Ero on nyt siinä että xboxilla asiakkaat maksavat mainoksista, ps3:lle mainostajat.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
20.03.2009 klo 22.44
HEH jos totta niin en voi muuta kun nauraa, saapa näpeilleen ne jotka elvistellu ps3 ilmasella storella :P
Niin, kyllähän tuosta jo varoiteltiin aiemminkin ettei mikään ole ilmaista ja jostain ne rahat PSN storen ylläpitoon revitään. Mutta tajuaako Sony, että tämä on varma keino tappaa koko PSN store. Sitten Storella ei ainakaan tehdä yhtään rahaa. Tämän tempun jälkeen sielä näkyy korkeintaan Sonyn omia trailereita demoja.
Kukahan Sonyn valopää tämänkin idean on visioinut? Vaikka he tosissaan olisivatkin aikeissa toteuttaa tälläistä suunnitelmaa niin en millään usko, että he kykenevät laittamaan suunnitelmaa toteen tästä aiheutuvan äläkän jälkeen. Olen luottavaisin mielin, että jokin toinen ratkaisu keksitään.
Demonoid
Oikeastaan PSN:n sisältö on monin kerroin parempaa kuin xboxin tarjonta... Ja microsoft sanoi panostavansa nettipeleihin... Mutta miten onkaan kun psn:ssä jossa on paremmat pelit tarjolla ja ei olla edes ''panostettu'' erityisemmin.
Demot ovat mainoksia, sony ps-store ja live arcade ovat mainosten jakelualueita... Ero on nyt siinä että xboxilla asiakkaat maksavat mainoksista, ps3:lle mainostajat.
En tiedä olenko ihan samaa mieltä, että PSN storen tarjonta on parempaa kuin Liven, mutta ymmärrän pointtisi kyllä muilta osin. Yleensä vain jonkin aikaisemmin ilmaisen asian/palvelun muuttaminen maksulliseksi saattaa johtaa siihen ettei palvelu enää herätä kovinkaan paljoa kiinnostusta niiden keskuudessa jotka aiemmin tottuivat saman asian olevan ilmaista. Eri asia on jos ilmaisen palvelun päälle keksitään lisää palveluita, jotka ovat maksullisia, mutta että aiemmin ilmaiset palvelut muuttuvat maksullisiksi? Hmm. Ei koskaan ole kuulostanut hyvältä. Odotan mielenkiinnolla miten tässä käy.
20.03.2009 klo 22.45
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.03.2009 klo 22.51
20.03.2009 klo 22.59
20.03.2009 klo 23.09
Eihän tämä ole edes kallista. Jos joku saa pelilleen miljoona testaajaa, on tuo pieni raha. Hesarin etusivun mainoskin maksaa tuon verran.
20.03.2009 klo 23.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
21.03.2009 klo 00.15
Rekisteröitynyt 04.01.2008
21.03.2009 klo 00.33
Sony on vähän tämmöinen randomgeneraattori: ikinä ei arvaa, mitä Japanin huru-ukkojen suunnasta seuraavaksi putkahtaa :) Vaikea uskoa, että noilla tuotoilla tulisi katetta millään niin paljon, että se kompensoisi potentiaalisesti vähenevää sisältöä ja kehittäjissä heräävää pahaa verta.
Ja sitä kautta myöhemmin myös käyttäjissä. Ongelmana on, että ilmaista palvelua on vaikea enää muuttaa maksulliseksi. Jos miettii, että Xbox Liven kuukausimaksu nousisi vaikka kaksi euroa entisen hinnan lisäksi, se tuskin aiheuttaisi kovinkaan suuria protesteja. Sen sijaan PSN:n muuttuminen ilmaisesta palvelusta maksamaan samat kaksi euroa kuussa voisi olla huomattavasti kohtalokkaampaa. Ehkä tuo ilmaisuus oli alun perinkin virhe, tiedä häntä. Rahaa sen kehitykseen saa kuitenkin varmasti upotettua enemmän kuin tarpeeksi.
21.03.2009 klo 01.00
21.03.2009 klo 02.00
Ensinäkin heidän maksutavat voisivat olla vähän helpommat. Ei kaikilla välttämättä ole luottokortteja! Hommais ne latauslipukkeet tänne eurooppaankin niin porukat voisivat storesta jotain ostaakkin.
21.03.2009 klo 02.18
21.03.2009 klo 02.47
Huhhuh, storen tarjonta on jo nyt niin säälittävää, että hävettää. Ei kustantajilla voi olla varaa tuohon. Jos pitää paikkansa niin alkaa olla storen tarina lopussaan. Mutta toisaalta täytyyhän jollakin maksaa se ilmainen PSN. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Oikeastaan PSN:n sisältö on monin kerroin parempaa kuin xboxin tarjonta... Ja microsoft sanoi panostavansa nettipeleihin... Mutta miten onkaan kun psn:ssä jossa on paremmat pelit tarjolla ja ei olla edes ''panostettu'' erityisemmin.
Demot ovat mainoksia, sony ps-store ja live arcade ovat mainosten jakelualueita... Ero on nyt siinä että xboxilla asiakkaat maksavat mainoksista, ps3:lle mainostajat.
Katkeraa kyyneltä, ei kai noin koville voi ottaa pelata nykysukupolven pelejä edellisen sukupolven resoluutiolla ja FPS:llä, kun tällä paremmalla konsolilla pyörii oikeasti HD? Tai no joo, olis se aika hirveätä paskaa. Ero on nyt siinä, että XBOXilla saa demoja, PS3:lla ei mitään. Kyllä siitä voi sen 30 euroa 13 kuukauden välein pulittaa, kun muutenkin palvelu parempaa. Mainitsinko jo pelien resoluutiot? Taisin mainita.
21.03.2009 klo 03.57
21.03.2009 klo 04.03
ööö.. nii miten se menikää? Tomb Raider: Underworldin X360-versio pyörii resoluutiolla 1024x576 kaksinkertaisella antialiasoinnilla, kun taas PS3-versiossa on täysiverinen 720p-näyttötila. Eli taitaapi olla enempi kiinni siitä kumpaa on käytetty suunnittelualustana. Ps3:en Dead space kilpaili graffoissa pc:een kanssa jättäen boxin taakseen.. Tämän jo taisit tietää, mutta oli varmaa pakko päästä sanomaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
21.03.2009 klo 06.11
21.03.2009 klo 08.29
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.03.2009 klo 08.37
ööö.. nii miten se menikää? Tomb Raider: Underworldin X360-versio pyörii resoluutiolla 1024x576 kaksinkertaisella antialiasoinnilla, kun taas PS3-versiossa on täysiverinen 720p-näyttötila. Eli taitaapi olla enempi kiinni siitä kumpaa on käytetty suunnittelualustana. Ps3:en Dead space kilpaili graffoissa pc:een kanssa jättäen boxin taakseen.. Tämän jo taisit tietää, mutta oli varmaa pakko päästä sanomaan.
Ensimmäinen meni oikein, mutta toinen ilmeisestikin hieman huti. Tietääkseni dead space oli täysin samanlainen kummallakin alustalla. Tietysti linkkiä voisit tarjota, jos näin ei ole. :)
Ja itse uutiseen:
Jos uutinen todellakin on totta, niin sony kerää PSN:n ylläpitorahoja hieman väärällä tavalla nyt. Kyseisenlainen palvelu toki maksaa, mutta tuskin mainokset ja tuokaan tuleva pelintekijöiden laskutuskaan maksa sitä kokonaan. Se mistä ihan alunperin olisi pitänyt repiä nuo rahat olisi ollut käyttäjät. Jos Sony nyt tai myöhemmin alkaa käyttäjiltäkin kyselemään rahoja, niin siitä vasta älämölö syntyykin. Jos se taas ei kerää rahoja käyttäjilä, niin tämäkin on yksi Sonyn projekti, joka on pahasti pakkasen puolella.
Btw, eikös RE5:n demoa ladattu joku 4-5 miljoonaa kappaletta? 640k - 800k lisää kuluja pelin tekemiseen, jos haluat suositun pelin demon ulos. Ja kun katsellaan paljonko nuo pelit ovat myyneet PS3:lla niin pääseeköhän kehittäjät edes omilleen enää koko prosessissa? :)
(Haha, jos vihaat jotain kehittäjää niin lataa sen demoa mahdollisimman monta kertaa.)
21.03.2009 klo 08.50
Suunnitelma on ollut täydessä käytössä jo viime syksystä lähtien, siitä ei olla vaan hirveästi huudeltu. Sonyhan yrittää salata koko asian kaiken ilmaishehkuttelun jälkeen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.03.2009 klo 09.00
"jos gigan kokoista demoa ladataan 2 kuukauden aikana miljoona kertaa, koituu siitä tekijöille 160 000 dollarin lasku. "
Eihän tämä ole edes kallista. Jos joku saa pelilleen miljoona testaajaa, on tuo pieni raha. Hesarin etusivun mainoskin maksaa tuon verran.
Ei tähän nyt muuta kuin ":D :D :D"
21.03.2009 klo 09.00
Silläkin voidaan spekuloida miksi XO tuntuu saavan enenevässä määrin näitä pelien lisäosia Liveen...
21.03.2009 klo 09.07
Huhhuh, storen tarjonta on jo nyt niin säälittävää, että hävettää. Ei kustantajilla voi olla varaa tuohon. Jos pitää paikkansa niin alkaa olla storen tarina lopussaan. Mutta toisaalta täytyyhän jollakin maksaa se ilmainen PSN. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Oikeastaan PSN:n sisältö on monin kerroin parempaa kuin xboxin tarjonta... Ja microsoft sanoi panostavansa nettipeleihin... Mutta miten onkaan kun psn:ssä jossa on paremmat pelit tarjolla ja ei olla edes ''panostettu'' erityisemmin.
Demot ovat mainoksia, sony ps-store ja live arcade ovat mainosten jakelualueita... Ero on nyt siinä että xboxilla asiakkaat maksavat mainoksista, ps3:lle mainostajat.
Näimpä näin.. Mutta toivottavasti näin ei ole (Että laskutetaan 16c/ladattu giga). Ottais vähän päähän, jos ei enää tulis demoja ymv.. :@
21.03.2009 klo 09.15
MS:n nettipelit pyörivät Liven servereillä, PS3:n nettipelit pyörivät kunkin pelin pelitalon ylläpitämillä servereillä. Siinä missä MS maksaa viulut ja tarjoaa pelintekijälle pakettiratkaisun, sysää Sony kustannukset ja vastuun tässäkin kohtaa pelintekijälle. Tässä on ihan älytön ero ja itse en edes vaivatuisi vertailemaan teknologioiden eroja.
Rekisteröitynyt 30.01.2009
21.03.2009 klo 10.43
21.03.2009 klo 11.17
Katkeraa kyyneltä, ei kai noin koville voi ottaa pelata nykysukupolven pelejä edellisen sukupolven resoluutiolla ja FPS:llä, kun tällä paremmalla konsolilla pyörii oikeasti HD? Tai no joo, olis se aika hirveätä paskaa. Ero on nyt siinä, että XBOXilla saa demoja, PS3:lla ei mitään. Kyllä siitä voi sen 30 euroa 13 kuukauden välein pulittaa, kun muutenkin palvelu parempaa. Mainitsinko jo pelien resoluutiot? Taisin mainita.
Heh, äijä sahaa omaa jalkaansa. Sonyn studioiden pelit toimii sentään niillä resoilla millä pitääkin. Toisin kuin MS:n omat, Halot, Perfect Darkit ja vastaavat.
Oblivion = 1024x600
Halo 3 = 1152x640
Ninja Gaiden 2 = 1120x585
Perfect Dark Zero = 1152x640
Project Gotham Racing 3 = 1024x600
Tomb Raider Legend = 1024x600
Tomb Raider Underworld = 1024x576
Star Ocean 4 = 882x496
jne.
21.03.2009 klo 11.29
Pahiten tällainen iskee pieniin kehittäjiin, joilla ei välttämättä ole rahkeita maksaa noita demojen latauskustannuksia. Isoille putiikeille jokunen kymppitonni on yks hailee, mutta valitettavasti tämä taas voi johtaa monimuotoisuuden vähenemiseen, kun ainoastaan isoilla miljoonien massatuotannoilla on varaa edes laittaa demoa näytille.
Suuri osa pienistä kehittäjistä julkaisee pelinsä PSN:ssä niin, että Sony toimii pelin julkaisijana. Tällöin Sony maksaa viulut ja ongelmaa ei synny.
21.03.2009 klo 11.35
Demoa oltiin ladattu yht. 4 miljoonaa kertaa Livessä ja PSN:ssä. PSN:ään demo tuli huomattavasti myöhemmin, joten voidaan olettaa että suurin osa latauksista on tullut Liven puolelta. Capcom ilmoitti toimittaneensa maailmalle 4 miljoonaa peliä, joista jo 1.6 miljoonaa on myyty asiakkaille. Eli eiköhän Capcom pelistä ole omansa saanut.
Rekisteröitynyt 23.08.2007
21.03.2009 klo 12.19
21.03.2009 klo 12.38
21.03.2009 klo 12.43
Rekisteröitynyt 04.11.2007
21.03.2009 klo 12.44
Toivon todella, että tämä on joku väärinkäsitys tai ankka. Juuri kun PSN Store alkoi olla käyttökelpoinen.
Outoa tuossa on, että jutun mukaan käytäntö olisi ilmeisesti ollut voimassa viime syksystä, mutta siitä kuullaan vasta nyt. Jos pelintekijät ovat tyytymättömiä johonkin, niin yleensä mielipiteet alkaa levitä medioissa aika nopeasti.
21.03.2009 klo 12.50
palvelinten ylläpitäminen maksaa, ja kukapa sitä omasta kukkarosta haluaa maksaa. seuraava askel voi olla että demoista tulee maksullisia.
Näinpä. Täällä porukka kuvittelee että Sonylla on pohjaton lompakko, josta voi kustantaa kaiken. Tuollaisen 20 miljoonan käyttäjän palvelun ylläpitäminen ei ole ihan halpaa. Ja käyttäjäkunta sekä kulut vaan kasvavat koko ajan.
21.03.2009 klo 12.54
Samallalailla kuin edellisissäkin sukupolvissa, joissa harvaakin harvempia demoja julkaistiin vaan maksullisten pelilehtien mukana. Pelit kyllä menivät silti kaupaksi esimerkiksi arvostelujen, heräteostosten ja kuulopuheiden perusteella.
Sitä paitsi tuo menetelmä on ollut käytännössä jo viime lokakuusta asti ja demoja on ilmestynyt samaa tahtia kuin aiemminkin. Eli käytäntö ei ole vielä vaikuttanut mihinkään.
21.03.2009 klo 12.54
Rekisteröitynyt 24.11.2008
21.03.2009 klo 13.10
En olis kyllä valmis maksamaan lähes 100€ vuodessa että pääsen nettiin pelaamaan muutaman kerran viikossa. Joku 5€/kk menis vielä ehkä.
21.03.2009 klo 13.35
En olis kyllä valmis maksamaan lähes 100€ vuodessa että pääsen nettiin pelaamaan muutaman kerran viikossa. Joku 5€/kk menis vielä ehkä.
Eiköhän tuo PSN muutu maksulliseksi ihan viimeistään PS4:n myötä. Tuskin kuitenkaan 100€ vuodessa vaan lähempänä Liven hintatasoa, eli noin 30€/vuosi.
21.03.2009 klo 13.46
Mistä sitä tietää, jos Xboxin market verottaa 15c/ladattu giga : D
O__O
21.03.2009 klo 13.50
5€x12 = 60€ =)
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
21.03.2009 klo 14.07
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
No on todellakin paha, en maksa enkä tule maksamaan. Tyhmät maksaa.
Rekisteröitynyt 24.11.2008
21.03.2009 klo 14.30
En olis kyllä valmis maksamaan lähes 100€ vuodessa että pääsen nettiin pelaamaan muutaman kerran viikossa. Joku 5€/kk menis vielä ehkä.
Eiköhän tuo PSN muutu maksulliseksi ihan viimeistään PS4:n myötä. Tuskin kuitenkaan 100€ vuodessa vaan lähempänä Liven hintatasoa, eli noin 30€/vuosi.
Maksaa se yli 30€/vuosi, mitä oon kuullu. Eikö semmonen yksi puolen vuoden kortti maksa sen 30€?
Parasta ois että hinta menis sen mukaan, paljonko pelaa. Olis vaikka että 60 päivän kortti maksas jonku summan X ja se päivä kuittautuis aina, jos sinä päivänä pelaa. Sillon vois tehä sillee että sitte ku pelaa niin tosiaan pelaa netissä sen 5h ainaki. :)
Rekisteröitynyt 30.07.2007
21.03.2009 klo 16.04
En olis kyllä valmis maksamaan lähes 100€ vuodessa että pääsen nettiin pelaamaan muutaman kerran viikossa. Joku 5€/kk menis vielä ehkä.
Eiköhän tuo PSN muutu maksulliseksi ihan viimeistään PS4:n myötä. Tuskin kuitenkaan 100€ vuodessa vaan lähempänä Liven hintatasoa, eli noin 30€/vuosi.
Maksaa se yli 30€/vuosi, mitä oon kuullu. Eikö semmonen yksi puolen vuoden kortti maksa sen 30€?
Parasta ois että hinta menis sen mukaan, paljonko pelaa. Olis vaikka että 60 päivän kortti maksas jonku summan X ja se päivä kuittautuis aina, jos sinä päivänä pelaa. Sillon vois tehä sillee että sitte ku pelaa niin tosiaan pelaa netissä sen 5h ainaki. :)
13kk maksaa sen 36 euroa. (suomalaisista) Kaupoista ei tosin kannata ostaa.
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=100985469
21.03.2009 klo 16.13
21.03.2009 klo 16.40
21.03.2009 klo 16.40
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
No on todellakin paha, en maksa enkä tule maksamaan. Tyhmät maksaa.
Oletettavasti sinulla on Ps3, joten maksoit konsolistasi todella paljon, vaikka halvempia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla :) Joten aivan, tyhmät maksaa...
21.03.2009 klo 16.43
"Ja microsoft sanoi panostavansa nettipeleihin... Mutta miten onkaan kun psn:ssä jossa on paremmat pelit tarjolla ja ei olla edes ''panostettu'' erityisemmin."
MS:n nettipelit pyörivät Liven servereillä, PS3:n nettipelit pyörivät kunkin pelin pelitalon ylläpitämillä servereillä. Siinä missä MS maksaa viulut ja tarjoaa pelintekijälle pakettiratkaisun, sysää Sony kustannukset ja vastuun tässäkin kohtaa pelintekijälle. Tässä on ihan älytön ero ja itse en edes vaivatuisi vertailemaan teknologioiden eroja.
Not.. Hyvin suuri osa ps3:en verkkopeleistä toimii p2p-systeemillä... Joten kenenkään ei tarvitse pitää serveriä paitsi pelaajien. Mutta joo.. Jotkut tekiät pitää "serveriä" mutta eiköhän sekin perustu osittai p2p:hen.
21.03.2009 klo 16.50
En olis kyllä valmis maksamaan !!lähes 100€!! vuodessa että pääsen nettiin pelaamaan muutaman kerran viikossa. Joku 5€/kk menis vielä ehkä.
5€x12 = 60€ =)
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
Ei ikinä! Tyytyväinen tähän tilanteeseen.
21.03.2009 klo 16.54
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
No on todellakin paha, en maksa enkä tule maksamaan. Tyhmät maksaa.
Oletettavasti sinulla on Ps3, joten maksoit konsolistasi todella paljon, vaikka halvempia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla :) Joten aivan, tyhmät maksaa...
Olipa tyhmä vertaus... Noh jotkut niitä Fiattejakin ostaa vaikka parempaakin on tarjolla ;)
21.03.2009 klo 17.20
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
No on todellakin paha, en maksa enkä tule maksamaan. Tyhmät maksaa.
Oletettavasti sinulla on Ps3, joten maksoit konsolistasi todella paljon, vaikka halvempia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla :) Joten aivan, tyhmät maksaa...
Olipa tyhmä vertaus... Noh jotkut niitä Fiattejakin ostaa vaikka parempaakin on tarjolla ;)
Odota vaan kun saat ekan palkan, niin katsotaan sitten onko niitä parempia tarjolla vai "tyydytkö" Fiat'iin..
21.03.2009 klo 21.45
Live maksaa n. 50€/vuosi, ei yhtään paha.
No on todellakin paha, en maksa enkä tule maksamaan. Tyhmät maksaa.
Oletettavasti sinulla on Ps3, joten maksoit konsolistasi todella paljon, vaikka halvempia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla :) Joten aivan, tyhmät maksaa...
Olipa tyhmä vertaus... Noh jotkut niitä Fiattejakin ostaa vaikka parempaakin on tarjolla ;)
Ottamatta kantaa itse Fiatiin, niin kerronpa että en todellakaan maksaisi PS3:sta siitä tällä hetkellä pyydettävää hintaa - puhumattakaan sitä mitä pyydettiin pari vuotta sitten. Nyt alkaa jo selvästi näkyä miten $onyn tähti on laskussa. Tilaanpas Fable 2:n ihan vaan sen kunniaksi saman tien!
Rekisteröitynyt 10.01.2009
21.03.2009 klo 22.24
"Sitten voikin spekuloida, miksi Guitar Hero: Metallica -demo saapui tänään vain X360:lle..."
Joillakin on rahaa, toisilla näemmä ei ^^
Rekisteröitynyt 09.06.2008
21.03.2009 klo 23.25
22.03.2009 klo 01.53
Tämä tulee tod.näk. näkymään siinä että kun PSN saavuttaa joten kuten toimivan tason, sitä ei enää kehitetä.
Sony on tehnyt ja tekee typeriä päätöksiä (ihan kuten MS), mutta ei toivottavasti ikinä niin typerää pätöstä että lopettaisi PSN:n kehityksen. Ohjelmiston yksi vaihe voi olla valmis, mutta se ei poista mahdollisuutta jatkokehitykseltä. Fakta vain on se, että Live tarvitee vastapainon tai sille käy kuten pleikkareille, ratsastetaan pelkällä prändillä ja luullaan että kuluttajat maksaa pelkästä nimestä laatikon kyljeässä mitä vain.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
22.03.2009 klo 20.41
Otetaampa vaikka Steam. Kuvitelkaa tilanne jossa Valve ylläpitää latauspalvelua, kustantajat pistää tavaransa sinne ja sen jälkeen julkaisija saa sisällöstä rahaa, mutta ei Valve joka ylläpitää ja huoltaa järjestelmää... No ei todellakaan. Todennäköisesti Valvekin pyytää Steamissa olevista peleistä jonkin tietyn kuukausimaksun tai ylläpitomaksun sisällön kustantajalta samaan tapaan kuin Sonykin sellaisen on nyt alkanyt pyytämään.
23.03.2009 klo 12.20
Kirjoita kommentti