Doomia Diablon hengessä
If Software on luonut mielenkiintoisen retropeliyhdistelmän, jossa id Softwaren räiskintäklassikko Doomin tieteisteema on yhdistetty Blizzardin luolastomätkintä Diablon pelimekaniikkaan. Windowsissa toimiva yhdistelmä, Doom: Fall on Mars, on ladattavissa If Softwaren kotisivuilta. Nyt jaossa oleva paketti on vain varhainen testiversio, mutta kehitystyö jatkuu ja peli hioutunee valmiimmaksi ajan myötä.
Keskustelut (9 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.03.2009 klo 17.57
06.03.2009 klo 18.03
Rekisteröitynyt 20.12.2008
06.03.2009 klo 18.09
http://doom.chaosforge.org/
06.03.2009 klo 19.19
06.03.2009 klo 21.05
06.03.2009 klo 21.17
Ei tuota kyllä pahemmin DoomRL-klooniksi voi sanoa, paskasta sitten taas on eri mielipiteitä.
Kyllä voi, koska taasen Diablo on lähinnä vesitetty roguelike-klooni. Ei silti paskimmasta päästä sekään, sattuu nyt vaan olemaan suuremmalle yleisölle tutumpi kuin useimmat pelattavuudeltaan paremmat isoveljensä.
Ja kyllä sitä loppujen lopuksi mieluummin pelaa ihan alkuperäistä Doomia ja Doom 2:sta. :/ Lukemattomat WADit ja kentät eivät pahemmin himmennä alkuperäisten laatua.
Rekisteröitynyt 22.11.2008
07.03.2009 klo 09.35
Rekisteröitynyt 16.11.2007
07.03.2009 klo 19.21
Diablo on lähinnä vesitetty roguelike-klooni. Ei silti paskimmasta päästä sekään, sattuu nyt vaan olemaan suuremmalle yleisölle tutumpi kuin useimmat pelattavuudeltaan paremmat isoveljensä.
Pakko kommentoida (=viilata pilkkua) tähän väliin: roguelike-peleissä voi ehkä olla laaja ja monipuolinen maailma, mutta pelattavuutta en menisi kehumaan. ADOMeja ja Nethackeja on kokeiltu ja kun kaikkiin pitää opetella erilaiset näppäinkomennot niin kynnys on suuri eikä pelattavuuden riemusta juuri voi puhua. DoomRL on sen verran yksinkertaistettu, että sitä voi sentään muutaman näppäimen muistiin painamalla järkevästi pelata.
Varsinkin ADOMissa necromancerin orjien ohjaus on suorastaan painajaismaista O_o.
08.03.2009 klo 22.45
Diablo on lähinnä vesitetty roguelike-klooni. Ei silti paskimmasta päästä sekään, sattuu nyt vaan olemaan suuremmalle yleisölle tutumpi kuin useimmat pelattavuudeltaan paremmat isoveljensä.
Pakko kommentoida (=viilata pilkkua) tähän väliin: roguelike-peleissä voi ehkä olla laaja ja monipuolinen maailma, mutta pelattavuutta en menisi kehumaan. ADOMeja ja Nethackeja on kokeiltu ja kun kaikkiin pitää opetella erilaiset näppäinkomennot niin kynnys on suuri eikä pelattavuuden riemusta juuri voi puhua. DoomRL on sen verran yksinkertaistettu, että sitä voi sentään muutaman näppäimen muistiin painamalla järkevästi pelata.
Varsinkin ADOMissa necromancerin orjien ohjaus on suorastaan painajaismaista O_o.
Olet kyllä oikeassa oppimiskynnyksen kannalta, mutta en tiedä millaisista näppäinkomennoista puhut. ADOM ja Nethack sisältävät suht samanlaiset näppäimet (no ehkä Nethack ja Dungeon Crawl vielä enemmän, mutta w/e) , poislukien erilaiset pelilliset ominaisuudet (ADOMin Tactics-ominaisuus jne.). Jos kyseisiin peleihin jaksaa upottaa sen verran aikaa kun niiden läpäiseminen vaatii (eli ihan helvetin kauan), niin kyllä ne komennot tulevat pakostakin tutuiksi. Rogueliken tarkoitus on kuitenkin olla kuin yksi suuri shakkipeli, jos et ajattele sen kummemmin tekemisiäsi niin tulet kuolemaan moneen kertaan. Hahmosta tuntee olevansa oikeasti vastuussa (ainakin jos aikoo pelata ilman savescummaamista).
ADOMissa on muutenkin ne companionit hoideltu aika hanuristi, nekin ongelmat voisi korjata joillakin kätevillä ratkaisuilla jotka löytyy jo joistain muista roguelikeista, ettei tarvitsisi aina leikkiä vuoronappulalla kun kaverit löntystää pahimmillaan yli puolet hitaammin kuin sinä. Lemmikkien ja orjien tapoista ei kostu piirun vertaa, joka voi olla todella huono asia jos se kamu päättää kääntyä sinua vastaan. Ainakin necromancerilla on alkuun melkein se ja sama jos pari zombia katoaa tai kuolee jos voi oman nahkansa pelastaa, ja jos on tarpeeksi onnekas/taitava että saa tarvittaessa lisää orjia.
Kirjoita kommentti