Nintendon uusi patentti saattaa mullistaa pelaamisen
Nintendo on aiemminkin ravistellut syvään juurtuneita pelitottumuksia mm. pelaajat liikkumaan laittavalla Wii-konseptillaan, mutta nyt yhtiön uutuuspatentti saattaa mullistaa pelaamisen pelien sisältä käsin. Shigeru Miyamoton viime kesänä hakema patentti kuvailee elokuvamaisen pelikokemuksen, jonka on tarkoitus pitää satunnaispelaajien mielenkiinto hereillä vaikeissakin peleissä, kertoo asiasta uutisoinut Kotaku.
Valitut Palat -tyylinen järjestelmä tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden katsoa pelin etenevän automaattisesti vaikeiden kohtien yli. Pelaaja voi laittaa automaattitoiminnon päälle ja katsoa pelinkehittäjän tallentamaa läpipeluuta haluamansa ajan. Pelaaja pääsee jälleen mukaan toimintaan napinpainalluksella haluamallaan hetkellä. Näin tylsät tai liian vaikeat kohdat voidaan hypätä yli tarinankuljetuksen kärsimättä ja pelaaja voi keskittyä vain parhaisiin osiin, joiden pelaamisesta itse nauttii.
Pelien päävalikoihin tulisi patentin mukaan kolme vaihtoehtoa: Game, Digest ja Scene menu. Game-vaihtoehdolla peliä pelataan normaalisti, Digestin tarjotessa mahdollisuuden automaattipelaamisen päällekytkemiseen. Scene menusta voidaan loikata DVD-elokuvien kohtausvalikon tapaan suoraan tiettyyn kohtaan peliä.
Keskustelut (69 viestiä)
12.01.2009 klo 12.11
12.01.2009 klo 12.11
12.01.2009 klo 12.14
Rekisteröitynyt 03.08.2008
12.01.2009 klo 12.31
12.01.2009 klo 12.31
No eikös tuo vie peleistä mielenkiinnon? Nykypäivän malttamaton ihminen hyppii pelin kaikki vähänkään vaikeammat kohdat yli.. Sama juttu musiikkiteollisuudessa --> levyjen kestoa lyhennettiin kun ihmiset eivät jaksa keskittyä "liian" pitkiin levyihin.
Eli ihmiset siis käyttäisivät tätä uutta ominaisuuta, älkäämme siis vaan tuoko tällaista markkinoille.
12.01.2009 klo 12.32
Eiköhän olisi parempi että suunniteltaisiin ne pelit vaan sillä tavoin että tylsien kohtien määrä pysyisi minimissä eikä keksimällä automaattipelaamista niille kohdin.
12.01.2009 klo 12.57
Rekisteröitynyt 11.04.2007
12.01.2009 klo 13.00
12.01.2009 klo 13.08
12.01.2009 klo 13.13
Toi ideahan tyhmentää Nintendon pelejä entisestään.
12.01.2009 klo 13.15
Erittäin uutta taas, mullistaa varmasti kaiken.
Parempi vaan kun jättävät tylsät kohdat pois peleistä.
12.01.2009 klo 13.18
12.01.2009 klo 13.28
Rekisteröitynyt 03.07.2008
12.01.2009 klo 13.29
"Pelien on tarkoitus haastaa, haasteet kehittää ongelmanratkonta kykyä. Ja jos ei osaa nii voi voi.. oot huono pelaaja. End of story. Ja blobloa lainatakseni.. Ninja Gaiden on tehty tarkoituksella vaikeaksi, vaikea on vaikea ja helposta helpommaksi tekeminen ei tähän auta pätkääkään."
Tuo on typerin juttu mitä olen ikinä kuullut, jos et ole huomannut niin pelejä löytyy ihan -vitusti- erillaisia ja se mitä niiden on tarkotus olla, on myös vaihteleva.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
12.01.2009 klo 13.41
12.01.2009 klo 13.53
12.01.2009 klo 13.53
Rekisteröitynyt 23.08.2007
12.01.2009 klo 14.01
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.01.2009 klo 14.07
Minusta tämä handicap -ominaisuus alkaa muutenkin viemään jo koko videopelien idean. Olisi järkevämpää antaa vaikeissa kohdissa vinnkejä/helpotuksia kuin antaa skipata koko kohta.
Rekisteröitynyt 18.09.2008
12.01.2009 klo 14.19
12.01.2009 klo 14.20
12.01.2009 klo 14.22
Pitäkää hauskaa viimeiset ninty fanit =(
12.01.2009 klo 14.44
12.01.2009 klo 14.46
12.01.2009 klo 14.49
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.01.2009 klo 14.50
12.01.2009 klo 14.52
Mitä tulee "tylsiin kohtiin" mistä edellä on monessa viestissä puhuttu... se on vaan niin, että eri ihmiset pitävät eri peleissä eri kohtia tylsinä, joten jos jostain pelistä jätetään pois sinun tylsinä pitämiäsi kohtia, joku on sitä mieltä että siitä jätettiin pois jotain hyvää kun tylsää lisättiin. Duh.
12.01.2009 klo 14.59
Koska peleissä pelaaja voi tehdä erilaisia moraalisia valintoja, niillä on mahdollisuus nousta oikeaksi taiteeksi, myös sisällöllisesti.
12.01.2009 klo 15.06
Todella paskaa kun nykysukupolven konsoleilla ei ole enää Action Replayta, GameSharkkia, jne..
12.01.2009 klo 15.30
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.01.2009 klo 15.32
Rekisteröitynyt 30.07.2007
12.01.2009 klo 15.38
12.01.2009 klo 16.03
Rekisteröitynyt 27.11.2008
12.01.2009 klo 16.13
Mielestäni aivan loistavaa, pelit lähemmäs elokuvia ja tarina nostettu yhtä tärkeäksi pelattavuuden kanssa. Mielestäni juuri siihen tulisi pelien pyrkiä.
Koska peleissä pelaaja voi tehdä erilaisia moraalisia valintoja, niillä on mahdollisuus nousta oikeaksi taiteeksi, myös sisällöllisesti.
Kuitenkin tiedän tapauksia, joissa pelaaminen kaatuu yksinkertaisesti yhteen, liian vaikeaan viholliseen. Se on vain ärsyttävää, ja siksi tällainen skippausominaisuus olisi suorastaan loistava.
Elokuvamaisia pelejä on jo nyt tarjolla (MGS4, näin esimerkkinä), joita voisin itse myös vain katsella juonen takia. Tai entäpä kun vanhaan peliin julkaistaan jatko-osa, mutta et jaksa pelata ensimmäistä peliä itse läpi koska se maksaisi niin paljon aikaa ja vaivaa? Itse olen tällaisia tilanteita kohdannut, ja useimmiten päätynyt lukemaan juoniselostuksen Wikipediasta tjsp.
Loppupäätelmänä tästä ominaisuudesta tulee todella käytännöllinen, ja kannattaa muistaa että se on VAIHTOEHTOINEN.
12.01.2009 klo 16.23
12.01.2009 klo 16.30
12.01.2009 klo 16.31
Ei kukaan ole mestari syntyessään.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.01.2009 klo 16.35
12.01.2009 klo 16.43
12.01.2009 klo 16.46
Rekisteröitynyt 15.09.2008
12.01.2009 klo 17.14
Rekisteröitynyt 07.06.2008
12.01.2009 klo 17.23
Rekisteröitynyt 22.09.2008
12.01.2009 klo 17.30
Rekisteröitynyt 11.04.2007
12.01.2009 klo 17.34
Sama juttu musiikkiteollisuudessa --> levyjen kestoa lyhennettiin kun ihmiset eivät jaksa keskittyä "liian" pitkiin levyihin.
Ihan vaan offtopickina, että CD-formaatti nimenomaan mahdollisti pidemmät levyt, ja noin mutu-pohjalta voisin heittää, että nykyiset levyt ovat keskimäärin selvästi pidempiä kuin esimerkiksi vielä 80-luvulla.
Pitääpä kompata aika montaa jo vastannutta siitä, että tämä "ominaisuus" vaikuttaa aivan äärimmäisen huonolta idealta joka suhteessa. Pelien pitää olla haastavia ja koetella pelaajan älyä, taitoa ja refleksejä. Nykyään tuntuu siltä, että pelaajaa pitää olla jatkuvasti pitelemässä kädestä, koska ilmeisesti oletetaan, ettei keskivertopelaajan kärsivällisyys riitä edes yksinkertaisimpien pulmien ratkaisemiseen. Kehitys kulkee aivan väärään suuntaan, ja tällä osa-alueella toivoisin kunnollista regressiota. Ehkä pelintekijät voisivat kaivella ne reilun vuosikymmenen takaiset lempipelinsä hyllystä ja miettiä, että mikä niistä peleistä teki niin hyviä. Veikkaisin, että vaikean kohdan läpäisystä ja ylipäätään pelissä etenemisestä seurannut tyydytys on yksi iso osatekijä. Jos peli pelaa itsensä läpi — kuten monien nykypelien tapauksessa onkin, vaikkei tosin ihan yhtä kirjaimellisesti — miksi sitä pitäisi edes vaivautua pelaamaan?
Jottei menisi vain yksisilmäiseksi vaahtoamiseksi, niin voihan tästä etsiä hyviäkin puolia. Nykyään suurin osa peleistä tuntuu oletuksena olevan suunnattu kaikille maailman pelaajille, mikä näkyy yksinkertaisuutena ja yleisen haasteen puutteena. Mahdollisuus vaikeiden kohtien ohittamiseen mahdollistaisi pelien vaikeustason nostamisen, mutta pitäisi sen silti helposti lähestyttävänä. Kokeneet pelaajat voisivat suosiolla jättää koko kelaussysteemin omaan arvoonsa, mutta ns. casual-pelaajat saattaisivat pitää systeemiä ihan viihdyttävänä. Kaikki voittavat.
Joka tapauksessa olen äärimmäisen skeptinen ja toivon, että koko systeemi pysyisi Nintendon yksinoikeutena eivätkä oikeita pelejä kehittävät firmat lähtisi tuohon mukaan.
Rekisteröitynyt 16.04.2007
12.01.2009 klo 17.41
Vaikka itse ominaisuudesta ei olisikaan niin suuresti hyötyä hc-pelaajille, sen seurauksista toden totta on. Voisi myös olettaa, että jos vastaavanlainen leviäisi yleisempään käyttöön, saattaisi casuaalipeleistäkin löytyä jatkossa mielenkiintoisempaa sisältöä meille hc-pelaajille. Mutta eritoten siis ajatuksena tuo "tyhmentämisen" ehkäisy.
Eikai tässä nyt ole käymässä niin, että teitä haittaa, jos casual-pelaajatkin voivat tulevaisuudessa nauttia samoista peleistä kuin te? Se ei ole keneltäkään pois.
12.01.2009 klo 18.17
Rekisteröitynyt 17.03.2008
12.01.2009 klo 19.34
12.01.2009 klo 19.41
Rekisteröitynyt 24.07.2008
12.01.2009 klo 19.55
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.01.2009 klo 20.25
Varmasti moinen idea menis siihen että ainakin peruspelaajat skippais vaikeat kohdat kahden yrityksen jälkeen eikä edes tosissaan yritä, ja ei nyt enää 2000 luvulla ole semmosia pelejä paljoa (etenkään nintendolla [etenkään wiillä]) joita pitäisi yrittää se miljoona kertaa.
Jos skippaaminen käy helposti, niin saattaa tosipelaajistakin moni käyttää sitä. Mikä motivoi hankalassa kohdassa tuhlaamaan aikaa ja etsimään ratkaisua kun pelintekijät antaa hyväksyttävän keinon skipata kohta? Toki en tiedä vielä yksityiskohtia miten tuo tullaan toteuttamaan.
12.01.2009 klo 20.37
Kattelempa tässä kun kone menee pelin puolestani läpi! HipHei, pääsin sen läpi!!JEE oon hiukan hyvä!
12.01.2009 klo 20.48
12.01.2009 klo 21.19
Otetaan jo alusta asti asenne ettei mitään tarvii osata tai ajatella. Kaikki muutenkin skippaa kohdat, joissa tarvii tehä jotain hyppimistä erikoisempaa. Pelejähän kuuluis pelata siitä pelaamisen ilosta eikä vaan kytätä, kun joku muu pelaa pelin läpi sun puolestas.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
12.01.2009 klo 22.30
Nintendo tuhoaa pikkuhiljaa koko pelibisneksen näillä järjettömillä ideoillaan. Ens alkuun porukka ottaa ne huumaantuneena vastaan mutta pikkuhiljaa tämä nakertaa pohjan pois koko pelaamiselta.
Kattelempa tässä kun kone menee pelin puolestani läpi! HipHei, pääsin sen läpi!!JEE oon hiukan hyvä!
Nykypelit on muutenkin niin tolkuttoman helppoja (paitsi ninja gaiden) ettei niissä edes moisia kikkoja tarvita. Nykyään ukkeli parantuu itsestään kun vähän aikaa seisoo paikallaan. WTF? Ennen pelaaminen oli yrittämistä uudelleen, uudelleen, uudelleen, ei ollut mitään savepointteja, tallennuksia tai muuta. Raakaa pelaamista ja ulkoa opettelua. Sitä se oli ennenvanhaan.
12.01.2009 klo 23.06
12.01.2009 klo 23.42
Varmasti moinen idea menis siihen että ainakin peruspelaajat skippais vaikeat kohdat kahden yrityksen jälkeen eikä edes tosissaan yritä, ja ei nyt enää 2000 luvulla ole semmosia pelejä paljoa (etenkään nintendolla [etenkään wiillä]) joita pitäisi yrittää se miljoona kertaa.
Jos skippaaminen käy helposti, niin saattaa tosipelaajistakin moni käyttää sitä. Mikä motivoi hankalassa kohdassa tuhlaamaan aikaa ja etsimään ratkaisua kun pelintekijät antaa hyväksyttävän keinon skipata kohta? Toki en tiedä vielä yksityiskohtia miten tuo tullaan toteuttamaan.
Voithan sä toki käyttää tuota ominaisuutta jos haluat. Itse en ainakaan koske tuohon ellei tuu jotain äärettömän pahaa kohtaa pelissä.
13.01.2009 klo 00.40
"Nintendo tuhoaa pikkuhiljaa koko pelibisneksen näillä järjettömillä ideoillaan. Ens alkuun porukka ottaa ne huumaantuneena vastaan mutta pikkuhiljaa tämä nakertaa pohjan pois koko pelaamiselta."
Tuhoaako? Pikemminkin pelastaa: http://plaza.fi/edome/uutiset/wii-pelasti-pelialan-lamalt
13.01.2009 klo 01.13
Rekisteröitynyt 12.06.2007
13.01.2009 klo 01.14
13.01.2009 klo 06.34
Sama juttu musiikkiteollisuudessa --> levyjen kestoa lyhennettiin kun ihmiset eivät jaksa keskittyä "liian" pitkiin levyihin.
Ihan vaan offtopickina, että CD-formaatti nimenomaan mahdollisti pidemmät levyt, ja noin mutu-pohjalta voisin heittää, että nykyiset levyt ovat keskimäärin selvästi pidempiä kuin esimerkiksi vielä 80-luvulla.
Pitääpä kompata aika montaa jo vastannutta siitä, että tämä "ominaisuus" vaikuttaa aivan äärimmäisen huonolta idealta joka suhteessa. Pelien pitää olla haastavia ja koetella pelaajan älyä, taitoa ja refleksejä. Nykyään tuntuu siltä, että pelaajaa pitää olla jatkuvasti pitelemässä kädestä, koska ilmeisesti oletetaan, ettei keskivertopelaajan kärsivällisyys riitä edes yksinkertaisimpien pulmien ratkaisemiseen. Kehitys kulkee aivan väärään suuntaan, ja tällä osa-alueella toivoisin kunnollista regressiota. Ehkä pelintekijät voisivat kaivella ne reilun vuosikymmenen takaiset lempipelinsä hyllystä ja miettiä, että mikä niistä peleistä teki niin hyviä. Veikkaisin, että vaikean kohdan läpäisystä ja ylipäätään pelissä etenemisestä seurannut tyydytys on yksi iso osatekijä. Jos peli pelaa itsensä läpi — kuten monien nykypelien tapauksessa onkin, vaikkei tosin ihan yhtä kirjaimellisesti — miksi sitä pitäisi edes vaivautua pelaamaan?
Jottei menisi vain yksisilmäiseksi vaahtoamiseksi, niin voihan tästä etsiä hyviäkin puolia. Nykyään suurin osa peleistä tuntuu oletuksena olevan suunnattu kaikille maailman pelaajille, mikä näkyy yksinkertaisuutena ja yleisen haasteen puutteena. Mahdollisuus vaikeiden kohtien ohittamiseen mahdollistaisi pelien vaikeustason nostamisen, mutta pitäisi sen silti helposti lähestyttävänä. Kokeneet pelaajat voisivat suosiolla jättää koko kelaussysteemin omaan arvoonsa, mutta ns. casual-pelaajat saattaisivat pitää systeemiä ihan viihdyttävänä. Kaikki voittavat.
Joka tapauksessa olen äärimmäisen skeptinen ja toivon, että koko systeemi pysyisi Nintendon yksinoikeutena eivätkä oikeita pelejä kehittävät firmat lähtisi tuohon mukaan.
No siis tietystihän CD-formaatti mahdollisti pidemmät kestot levyille. Mutta monet bändit ovat todenneet asian, että nykyaikana ihmiset eivät jaksa keskittyä pidempiin levyihin. Ja tietystihän tämä pätee myös kaikkeen muuhunkin kuten peleihin.
Rekisteröitynyt 22.04.2007
13.01.2009 klo 08.40
13.01.2009 klo 08.59
Miksi kaikki muuten ajattelevat pelaajia laiskoina, jotka skippaavat koko pelin, jos siihen mahdollisuuden saavat?
Minua enemmän ihmetyttää, miksi suurin osa keskustelijoista tuntuu uskovan Teh Ultimate Porttiteoriaan, että kun kerran jossain skippaa, niin sitten skippaa aina ja kaikkialla. Mihinköhän he tämän uskonsa perustavat, varsinkin kun samanlainen ajatusketjuilu ns. "kukkahattutädeiltä" saa näiltä kriittisiltä keskustelijoilta aina välittömän jyrkän tuomion?
DVD-leffat ovat toistaiseksi olleet lähes poikkeuksetta pelejä halvempia, ja animaatiotakin on nykyään enemmän saatavissa, joten jos oikeasti haluaa katsoa leffaa, sen saa halvemmalla, ja veikkaanpa että siitä on mukavampaa myös nauttia kuvalevyltä kuin pelikäyttöliittymän kanssa, jos pelaaminen ei oikeasti kiinnosta.
Ja monet patentin kritisoijat ovat ilmeisesti niin täynnä pyhää vihaa, ettei eriäviä mielipiteitä edes pysähdytä pohtimaan. En tiedä miten pakkomielteisiä jotkut ovat, mutta jos jokin tehtävä on kerta kaikkiaan sellainen, ettei sitä saa monen tunnin tahkoamisenkaan jälkeen läpi, ei ole järkeä haaskata siihen aikaa enempää.
Tästä esimerkkinä oma GTASA:ni, Freefallista en koskaan päässyt läpi, koska aina oli 10 min turhaa jaabajaabaa (juoksen vastaanottamaan tehtävän, ajan motskarilla kentälle, lennän konetta vastaan) ja sitten kuitenkin itse tehtävän ratkeaa noin 10 sekunnissa. Tai tarkemmin sanottuna, menee pieleen noin 10 sekunnissa. Yritin saada sitä läpi valehtelematta ainakin 30 kertaa, eli käytin siihen noin VIISI TUNTIA, enkä ollut yhtään lähempänä sen läpipääsyä. Walkthroughit ja videot netistä eivät asiassa auttaneet, siispä peli jäi kesken.
Jos tässä tapauksessa olisin turvautunut tehtävän ohittamiseen, niin sekö tekisi minusta auttamattoman luuserin, jolla ei ole mitään halua sitoutua pelin läpäisemiseen. Ja mitä hiton sitoutumista peleissä edes vaaditaan, ne ovat VIIDHETTÄ. Jos pelin äärellä turhaantuu ja stressaantuu nauttimisen sijaan, on pelin tarkoitus mennyt pieleen. Onko joltakulta päässyt tämä unohtumaan?
Miksi ei muuten kritisoida, että tässä ylipäätään on kyse Nintendon softapatentista? Eikö se että kyse on softapatentista ärsytäkään enää ketään? Ja ennenkaikkea, eikö patentti tarkoita sitä, että toiset pelinvalmistajat eivät saa ratkaisua käyttää, ainakaan maksamatta siitä Nipalle? Ja kun kerran näin on, niin eikös tämä sitten ole kuin Pelialan Viimeinen Tuomio, jolla vanhurskaat pelaajat pääsevät pelaamisen taivaaseen, ja syntiset casualpelaajat joutuvat ikuiseen kadotukseen?
Hommatkaa jo se elämä...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
13.01.2009 klo 10.49
Eiköhän tässä ole ideana se että ne pelaajat joille pelit on puhtaasti se rentoutumisen väline hirveän työputken yms. välissä, voivat nauttia niistä ostamistaan harvoista peleistä ilman että jumittuvat kuukaudeksi niihin. Tässä nyt on lähinnä se että jotkut ei ilmeisesti taas hyväksy sitä et toiset tekee vähemmän työtä ku toiset ja nauttivat silti aivan yhtä paljon jos ei enemmänkin.
Periaatteessahan tuo toimii lähinnä "läpipeluuoppaanakin" jos jotain ongelmaa ei oivalla. Ts. erillisten oppaiden tarve vähenee ja netin ja pelin välillä hyppiminen joissakin kohdissa.
Miksi tätä vastustetaan? Ei kenenkään sitä ole pakko käyttää, ja tuskin pelit muuttuvat mihinkään. Ts. ei vaikuta kenenkään pelikokemukseen jos ei niin taho.
13.01.2009 klo 14.35
Eli kaikki HC- pelaajat voivat valita Gamen, casualit tai "uuspelaajat" Digestin ja sitten ei-pelaajat tai henkilöt, jotka haluavat vain tietää tarinaa yms. voivat valita Scenen.
Toki osaa porukasta ärsyttää, että pelaajilla on mahdollisuus skipata vaikeat / tylsät kohdat, ja että he saattavat tehdä sitä joka kohdassa, mutta niin kuin joku jo aikaisemmin sanoi, jos ei ole selkärankaa olla skippaamatta niin voi voi...
13.01.2009 klo 14.38
13.01.2009 klo 14.55
14.01.2009 klo 13.26
14.01.2009 klo 15.12
14.01.2009 klo 15.21
Kirjoita kommentti