Tuorein sisältö

EVE Online sai tuhdin palvelinpäivityksen

06.10.2008 klo 12.01 | Luettu: 6098 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Massiivimoninpeli EVE Online on kuuluisa siitä, että kaikki pelaajat ovat jatkuvasti samassa avaruudessa, eikä erityisiä alueita ole jaettu omille palvelimilleen kuten muissa verkkopeleissä usein tehdään. Tämä asettaa tietenkin melkoiset vaatimukset myös avaruuspeliä pyörittävälle raudalle, joka saikin Voodoo Extremen mukaan syyskuun lopulla tuhdisti lisäpotkua.

CCP Games kohtasi 20. syyskuuta ongelmia Jita-tähtijärjestelmän kanssa, johon kerääntyi yhtä aikaa jopa 1400 pilottia. Tavallisesti Jitan verkkoviive pudottaa järjestelmän käyttäjämäärää ikään kuin automaattisesti, mutta tällä kertaa massiivinen pelaajamäärä sai palvelimen muistivarat loppumaan ja kaatoi koko palvelun.

Ratkaisuksi aiemmin neljän gigatavun muistilla varustetut, verkotetut palvelimet on nyt siirretty 64-bittiseen aikakauteen ja varustettu 16 gigatavun muistilla, jonka luulisi riittävän jatkossa usean tuhannen pilotin kestitsemiseen myös avaruusmatkaajien suosimassa Jitassa.

V2.fi | Matti Lintula
< Videokuvaa Wiin kome... Tasokasta seikkailua... >

Keskustelut (6 viestiä)

Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

06.10.2008 klo 12.31

En tiedä onko tuon parannuksen takana niinkään uusittu/parannettu palvelinrauta, vai CCP:n kehittämä uusi teknologia, Stackless IO, jolla palvelinten välistä kommunikointia saadaan nopeutettua.

http://myeve.eve-online.com/devblog.asp?a=blog&bid=584
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.10.2008 klo 13.34

Käsittääkseni Stackless IO mahdollisti alunperin tuon, ettei Jita enää kuollut lagiin. Kasvaneen pelaajamäärän seurauksena palvelinrauta kuitenkin kyykkäsi muistin loppumisen johdosta. Joten yksi korjaus johti ongelmiin toisaalla. Nyt homman olisi tarkoitus kuitenkin toimia niin kuin pitääkin.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

06.10.2008 klo 13.59

Oho. Pitäisköhän sitä sitten käydä katsoon miten Jitassa nykyään menee. Olen ensimmäisen käynnin ja tuhoutuneen aluksen (oma moka) jälkeen yrittäny välttää kyseistä paikkaa niin paljon kuin mahdollista. :D
lainaa
Junafani

Rekisteröitynyt 06.01.2008

06.10.2008 klo 18.24

Alunperin oli neljä gigaa muistia palvelimissa? Eikös tuo ole aika vähän? Ihme kun eivät olleet päivittäneet aikaisemmin.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.10.2008 klo 22.58

Junafani kirjoitti:
Alunperin oli neljä gigaa muistia palvelimissa? Eikös tuo ole aika vähän? Ihme kun eivät olleet päivittäneet aikaisemmin.


Niitä palvelimia lienee aikamoinen rypäs kuitenkin. Ja tosiaan ennen Stackless IO:ta tuota ongelmaa ei edes oltu ymmärretty olevan olemassa kaiketi :)
lainaa
Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

07.10.2008 klo 12.52

http://myeve.eve-online.com/devblog.asp?a=blog&bid=589
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova