Spore maistuu piraateille
Mm. Gamer uutisoi Big Champagne -tutkimusyhtiön raportista, jonka mukaan jo viime keskiviikkoon mennessä Spore-peliä oli jaettu torrent-verkoissa lähes 200 000 kertaa. Tahti on kiihtymään päin.
"Luvut ovat uskomattomia. Tämä on hyvin kiivasta torrent-aktiviteettia, jopa suosituksi peliksi", kertoi peer-to-peer -verkkoihin erikoistuneen Big Champagnen Eric Garland.
Vauhdikasta piratisointia hehkutetaan torrent-sivustoilla vastalauseeksi EA:n kopiosuojausjärjestelmiä vastaan. EA on ennenkin taipunut kuluttajien painostuksen edessä hölläämään suojauksiaan, mutta onko laittomuuksiin ryhtyminen sittenkään oikea ratkaisu?
Keskustelut (37 viestiä)
Rekisteröitynyt 20.08.2007
15.09.2008 klo 10.47
EA on ennenkin taipunut kuluttajien painostuksen edessä hölläämään suojauksiaan, mutta onko laittomuuksiin ryhtyminen sittenkään oikea ratkaisu?
Aiemmin kritisoitiin Amazonin "yhden tähden tempausta" typeränä tapana ilmaista mielipiteensä.
Millä tavalla kuluttajien sitten pitäisi ilmaista mielipiteensä kopiointisuojauksesta? Omasta mielestäni Amazonin tempaus oli aivan mahtava veto, siitä on noussut keskustelua ympäri nettiä.
Jos joukko nuoria kirjoittaisi joukkoaddressin nettiin, olisiko sillä oikeasti mitään merkitystä? Tuskin edes iltapäivälehtien lööppeihin nousisi.
Mielipiteensä jakaminen lataamalla laittomasti tuotteen on taas vähän niin ja näin, mutta meneepä ainakin viesti perille.
Naurettavintahan tässä on se, että EA on tuomassa KAIKKIIN tietokonepeleihinsä jonkinlaisen Securom -kopiointisuojaustekniikan
Rekisteröitynyt 24.07.2008
15.09.2008 klo 11.05
Tuolla adressin kirjottamisella olis tosiaan yhtä paljon vaikutusta, kuin huulien heilumisella tuulessa.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.09.2008 klo 11.24
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.09.2008 klo 11.25
En tiedä itekkään onko tuo nyt oikein protestoida laittomuuksilla, mutta mitä muita vaihtoehtoja pienelle pelaajalle jää?
Tuolla adressin kirjottamisella olis tosiaan yhtä paljon vaikutusta, kuin huulien heilumisella tuulessa.
Joo, kyllähän se piratismi on vaihtoehto jos haluaa äänestää pelit pois PC:ltä kokonaan. Kopiosuojauksien höllentämiseen se ei taatusti vaikuta.
Ei sillä, että haluaisin EA:n typerää kopiosuojauspolitiikkaa jotenkin puolustella, mutta piratismi on kyllä äärimäisen typerä tapa ilmaista mielipiteensä. En tosin tähän hätään osaa ehdottaa hyvää tapaa ilmaista mielipidettä, mutta sen osaan sanoa ettei piratismilla ainakaan saa julkaisijoiden päitä kääntymään kuluttajamyönteisiksi. Käsittääkseni kiivaat foorumikeskustelut satunnaisesti päätyneet uutisiin asti.
15.09.2008 klo 11.36
Rekisteröitynyt 24.07.2008
15.09.2008 klo 11.39
Joo, kyllähän se piratismi on vaihtoehto jos haluaa äänestää pelit pois PC:ltä kokonaan. Kopiosuojauksien höllentämiseen se ei taatusti vaikuta.
Kerro ihmeessä sitten joku millä siihen voi paremmin vaikuttaa?
Kyllä sillä on EA:lle merkitystä jos 500 000 ihmistä sen warettaa ja syynä on just tuo kopiosuojaus.
Jonkin järkevämmän homman siihen vois keksiä, varsinkin kun ottaa huomioon että piraattiversioissa ei tuota ole!
Myönnän kyllä, että suurin osa warettaa vain sen takia että saa pelin ilmaiseksi, sitä on turha kiistää.
15.09.2008 klo 11.48
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
15.09.2008 klo 11.53
Siksi varmaan onkin paras neronleimaus pistää joku kopiosuojau mikä haittaa tavallista käyttäjää, mutta ei lopulta häiritse niitä jotka sen laittomasti lataavat, joka saa ostajan varmasti iloiseksi. Kun ostaa pelin, niin olisi kiva saada jotain mitä laittomasti lataavat ei saa. Siis kopiosuojauksen lisäksi. Vaikkapa artwork-kirja, soundtrack... ilmaisia jäsenyyksiä vaikka fileplanet.comiin ja muuta. Keräilykortteja n'shit, pelistä pitäisi kuitenkin pystyä ostamaan myös "lite"-versio niille, jotka eivät halua kaikkea lisäpaskaa.
Kuitenkin, mitäikinä seuraavaksi tapahtuukaan niin kuluttaja häviää ja piraatti voittaa, hauskaa lukea sit kuukauden päästä taas mitä tapahtuu. :)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.09.2008 klo 11.53
Joo, kyllähän se piratismi on vaihtoehto jos haluaa äänestää pelit pois PC:ltä kokonaan. Kopiosuojauksien höllentämiseen se ei taatusti vaikuta.
Kyllä sillä on EA:lle merkitystä jos 500 000 ihmistä sen warettaa ja syynä on just tuo kopiosuojaus.
Jonkin järkevämmän homman siihen vois keksiä, varsinkin kun ottaa huomioon että piraattiversioissa ei tuota ole!
Ja jokainen pelin warettanut ilmaisee, että "varastan pelin koska siinä on surkea kopiosujaus"? Minne hän tämän mielenilmaisun laittaa? Samaan paikkaan voisi sitten ilmoittaa olla ostamatta peliä tämän kopiosujauksen takia. Se vaikuttaa taatusti enemmän positiivisesti kuin varastaminen.
Varmasti piratismilla on EA:lle merkitystä (kuten monelle julkaisijalle), mutta ei se taatusti saa heitä höllentämään kopiosuojauksiaan, ennemminkin päinvastoin. Millähän logiikalla sinä kuvittelet varastamisen saavan julkaisijoiden asenteen muuttumaan asiakasystävällisempään suuntaan (tarkoittaen siis kopiosuojausten poistoa)? Jos joku/jotkut henkilöt varastaisi sinulta, tuntisitko sääliä heitä kohtaan ja tarjoaisit tuotteitasi vastaisuudessa ilman mitään turvajärjestelmää?
Jatkuvasti pahentuva piratismi tekee vain kopiosuojauksia tarjoavilel firmoille entistä leppoisammat ajat. Ei tarvi kuin vähän käyrää näyttää tilastoista niin johan myyntikäyrätkin lähtevät nousuu.
15.09.2008 klo 11.59
PC pelaamista voisi uhata vasta se, että konsoleilla voisi itse alkaa ohjelmoimaan ja modaamaan pelejä - eli ei ikuna koskaa mikään.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
15.09.2008 klo 12.09
Ja jokainen pelin warettanut ilmaisee, että "varastan pelin koska siinä on surkea kopiosujaus"? Minne hän tämän mielenilmaisun laittaa? Samaan paikkaan voisi sitten ilmoittaa olla ostamatta peliä tämän kopiosujauksen takia. Se vaikuttaa taatusti enemmän positiivisesti kuin varastaminen.
Ööh, just tuonne torrent sivuille joissa siitä keskusteluakin käydään, meinaatko että EA:n porukat ei niitä lue?
Mutta kyllä, toinen mahdollisuus olis olla ostamatta, mutta minne sä sen ilmottasit? EA:lle suoraan? Ja niitä kiinnostas jonkun ville 15ween uhkaus? Salli mun nauraa.
Varmasti piratismilla on EA:lle merkitystä (kuten monelle julkaisijalle), mutta ei se taatusti saa heitä höllentämään kopiosuojauksiaan, ennemminkin päinvastoin. Millähän logiikalla sinä kuvittelet varastamisen saavan julkaisijoiden asenteen muuttumaan asiakasystävällisempään suuntaan (tarkoittaen siis kopiosuojausten poistoa)?
Tässäpä sä olet väärässä, jos piraattiversiosta tyhmimmät kopiosuojaukset on poistettu, mitä järkeä niitä on alkuperäiseen jättää? Kehittää jonkun sellaisen, joka ei maksavaa asiakasta haittaa. Ihan tiedoksi, että se on mahdollista ja niitäkin on jo olemassa.
Jos joku/jotkut henkilöt varastaisi sinulta, tuntisitko sääliä heitä kohtaan ja tarjoaisit tuotteitasi vastaisuudessa ilman mitään turvajärjestelmää?
En kehittele pelejä. Jos kehittelisin, niin en ainakaan rankaisisi ihmisiä jotka niitä ostaa.
Mutta jatkakaa te tätä kiistaa, mun tarttee lähteä duuniin että saan ostettua tuon Sporen tyttärelleni.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
15.09.2008 klo 12.19
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.09.2008 klo 12.20
Ja jokainen pelin warettanut ilmaisee, että "varastan pelin koska siinä on surkea kopiosujaus"?
Millähän logiikalla sinä kuvittelet varastamisen saavan julkaisijoiden asenteen muuttumaan asiakasystävällisempään suuntaan (tarkoittaen siis kopiosuojausten poistoa)? Jos joku/jotkut henkilöt varastaisi sinulta, tuntisitko sääliä heitä kohtaan ja tarjoaisit tuotteitasi vastaisuudessa ilman mitään turvajärjestelmää?
Ensinnäkin,
http://img371.imageshack.us/img371/9599/piracyjq1.png
Tuon nyt luulisi olevan jo kaikille selvä, mutta ei näköjään ilmeisestikään.
Jos joku piratisoisi minun tekemiäni tuotteita, niin en lähinnä välittäisi niistä. En myöskään kyllä kiristäisi kopiointisuojauksiakaan, koska niistä ei ole sitten niin minkäänlaista hyötä. Lukases huviksesi stardockin kavereiden mietteitä asiasta. :)
Btw, PC-pelaamisella ei ole mitään hätää, mutta mitens on konsolipuolella? ;)
Kokonaisuudessaan pelialalla kuitenkin on seuraavanlainen tilanne:
"Less than three out of ten games recover development cost, former Sony exec says" (=yli 70% tekee tappiota, aika kivaa uhkapeliä miljoonapanoksilla)
http://www.thatvideogameblog.com/2008/08/13/less-than-thr
15.09.2008 klo 12.39
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.09.2008 klo 12.45
Ööh, just tuonne torrent sivuille joissa siitä keskusteluakin käydään, meinaatko että EA:n porukat ei niitä lue? Mutta kyllä, toinen mahdollisuus olis olla ostamatta, mutta minne sä sen ilmottasit? EA:lle suoraan? Ja niitä kiinnostas jonkun ville 15ween uhkaus? Salli mun nauraa.
Tässäpä sä olet väärässä, jos piraattiversiosta tyhmimmät kopiosuojaukset on poistettu, mitä järkeä niitä on alkuperäiseen jättää? Kehittää jonkun sellaisen, joka ei maksavaa asiakasta haittaa. Ihan tiedoksi, että se on mahdollista ja niitäkin on jo olemassa.
On mahdollista. Mutta warettamalla se viesti ei mene perille.
Jos joku/jotkut henkilöt varastaisi sinulta, tuntisitko sääliä heitä kohtaan ja tarjoaisit tuotteitasi vastaisuudessa ilman mitään turvajärjestelmää?
En kehittele pelejä. Jos kehittelisin, niin en ainakaan rankaisisi ihmisiä jotka niitä ostaa.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.09.2008 klo 12.58
Ensinnäkin,
http://img371.imageshack.us/img371/9599/piracyjq1.png
Tuon nyt luulisi olevan jo kaikille selvä, mutta ei näköjään ilmeisestikään.
Ja tämä on se millä waretusta puolustellaan? Kun se ei fyysisesti vie toiselta mitään pois? Salli mun nauraa. Ei pelintekijät harjoita hyväntekeväisyyttä jakelemalla ilmaisia pelejä. He haluavat palkan työstään ja jos he eivät sitä saa se on varastamista. (btw. olen myös itse warettanut oman osani peleistä, musiikeista jne. mutta alkanut vanhemiten tajuamaan miksi sitä ei kannata harrastaa)
Jos joku piratisoisi minun tekemiäni tuotteita, niin en lähinnä välittäisi niistä. En myöskään kyllä kiristäisi kopiointisuojauksiakaan, koska niistä ei ole sitten niin minkäänlaista hyötä. Lukases huviksesi stardockin kavereiden mietteitä asiasta. :)
Kuten mainitsin jos Xbotithaisee:lle, se on helppo sanoa kun oma leipä ei ole siinä kiinni.
Olen lukenut Stardockin mietteitä ja hattua täytyy pojille (ja naisille jos heitä oli myös peliä tekemässä) nostaa. Suurimmalla osalla ei vain ole samanlaista mahdollisuutta julkaista pelejä ilman kopiosuojauksia. Isot julkaisijat kun tuntuvat kuuntelevan enemmän toisia tahoja kuin kuluttajia. Mikä on sääli. Jotenkin se ääni olisi saatava kuuluville, varastamalla sitä tuskin saadaan kuuluville. Ainakaan oikeaa viestiä. Tulee lähinnä mieleen kaikenmaailman eläinaktivistihihhulit jotka vapauttelevat tarhaeläimia ja kuvittelevat näin tekevän eläimille palveluksen.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.09.2008 klo 13.13
Ja tämä on se millä waretusta puolustellaan? Kun se ei fyysisesti vie toiselta mitään pois? Salli mun nauraa. Ei pelintekijät harjoita hyväntekeväisyyttä jakelemalla ilmaisia pelejä. He haluavat palkan työstään ja jos he eivät sitä saa se on varastamista. (btw. olen myös itse warettanut oman osani peleistä, musiikeista jne. mutta alkanut vanhemiten tajuamaan miksi sitä ei kannata harrastaa)
Varkaus (Rikoslaki 28. luku 1§)
"Toisen hallussa olevan irtaimen omaisuuden anastaminen."
Jos et ymmärrä noin yksinkertaista asiaa, niin kanssasi on turha jutella tästä asiasta.
Kuten mainitsin jos Xbotithaisee:lle, se on helppo sanoa kun oma leipä ei ole siinä kiinni.
Kohta voi olla...
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.09.2008 klo 13.32
Varkaus (Rikoslaki 28. luku 1§)
"Toisen hallussa olevan irtaimen omaisuuden anastaminen."
Jos et ymmärrä noin yksinkertaista asiaa, niin kanssasi on turha jutella tästä asiasta.
:D
Etkö nyt mitään muuta keksinyt? Oikeastiko lainailet lakikirjaa minulle? Waretus siis ei ole laitonta? Vai haluatko vain nyt jotain termisotaa vääntää eli waretuksesta käytetään mielestäsi väärää termiä ja se nyt itkettää? Muuttaako se asian laittomuutta mihinkään suuntaan jos varastaminen on väärä termi? Nyt alkaa menemään jo semantiikasta väittelyksi tämä homma :)
En halua puolustella ärsyttäviä kopiosuojauksia mitenkään, en vain usko, että waretus on ratkaisu avaamaan julkaisijoiden silmät.
Rekisteröitynyt 02.10.2007
15.09.2008 klo 13.39
15.09.2008 klo 13.49
15.09.2008 klo 15.07
15.09.2008 klo 15.34
Kuka hemmettissä tuollaisesta lasten pelistä vihtii maksaa?!
Totta.
15.09.2008 klo 16.00
Sitä vois pelintekijät miettiä, että pistääkö useamman tuhat euroa kopiosuojaukseen, koska siitä ei ole loppupeleissä mitään hyötyä. Jos pelintekijä vaikka saisi 5 euroa per myyty peli, tekisi siis 50 000 piraattia "tappiota" 250 000 euroa. Näistä 50 000 ihmisestä n. 45 000 ei olisi peliä edes kaupasta ostanut, kopiosuojaus ohitettiin kolmessa tunnissa jne. Eli, 5 000 ostamatonta peliä: 25 000 euroa. En ihmettelisi yhtään jos tuosta määrästä 10 000 - 20 000 menisi kaiken kaikkiaan piratismin vastaiseen työhön.
Tästä voisi siis päätellä että pelintekijät tienaisi enemmän rahaa sillä, että keskittyisivät saamaan siitä pelistä sellaisen minkä ihmiset haluaa ostaa, eikä sellaista, jonka ihmiset haluaa warettaa. Jättää pois ne saakelin hyödyttömät "suojaukset".
Hups, tulipas tekstiä..
Rekisteröitynyt 25.07.2007
15.09.2008 klo 16.03
Kuka hemmettissä tuollaisesta lasten pelistä vihtii maksaa?!
sitte vielä kehutte täällä että waresitte "sen takii ku siin o kopiosuojaus"
En ole vielä kertaakaan kuullut siitä, että joku ostaisi pelin koska se ei waretettuna toiminut.
joillain tulee huono omatunto ku waree "liikaa", joten jos ei uusin ware toimi ne menee ostamaan sen
Tai se voi olla myös tehokasta anti-p2p propagandaa ; D
15.09.2008 klo 16.12
Isossa lataajakunnassa 85% on ihmisiä, joita peli ei varsinaisesti kiinnosta. Ihmisiä vaan kiinnostaa mikä hieno juttu tossa ylihypetetyssä pelissä on, joten he lataavat sen, pelaavat tunnin parin ja poistavat sen. Toinen vaihtoehto ois ollu ostaa kaupasta 40 eurolla ja sitte samana iltana pistää Huuto.nettiin (ja kohta sitäkään ei voi tehdä). Jälkimmäisessä tapauksessa pelintekijä menettää yhden pitkäaikaisen pelaajan (joka nyt sai pelin halvemmalla) ja ensimmäisessä vaihtoehdossa pelintekijä EI menettänyt mitään.
Sitä vois pelintekijät miettiä, että pistääkö useamman tuhat euroa kopiosuojaukseen, koska siitä ei ole loppupeleissä mitään hyötyä. Jos pelintekijä vaikka saisi 5 euroa per myyty peli, tekisi siis 50 000 piraattia "tappiota" 250 000 euroa. Näistä 50 000 ihmisestä n. 45 000 ei olisi peliä edes kaupasta ostanut, kopiosuojaus ohitettiin kolmessa tunnissa jne. Eli, 5 000 ostamatonta peliä: 25 000 euroa. En ihmettelisi yhtään jos tuosta määrästä 10 000 - 20 000 menisi kaiken kaikkiaan piratismin vastaiseen työhön.
Tästä voisi siis päätellä että pelintekijät tienaisi enemmän rahaa sillä, että keskittyisivät saamaan siitä pelistä sellaisen minkä ihmiset haluaa ostaa, eikä sellaista, jonka ihmiset haluaa warettaa. Jättää pois ne saakelin hyödyttömät "suojaukset".
Hups, tulipas tekstiä..
Aivan. Paljon tekstiä ja vähän faktaa, mutta sitäkin enemmän, mutua, luulotietoa, arvailuja, omia mielipiteitäsi ja oletuksiasi, joita epätoivoisesti yrität tyrkyttää faktoina.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
15.09.2008 klo 16.18
Aivan. Paljon tekstiä ja vähän faktaa, mutta sitäkin enemmän, mutua, luulotietoa, arvailuja, omia mielipiteitäsi ja oletuksiasi, joita epätoivoisesti yrität tyrkyttää faktoina.
Et oo oikeesti tainnu lukea sitä artikkelia missä sen yhen avaruussimun kehittäjä kertoi miten ne päätti julkasta pelin ilman mitään kopiosuojausta ja kas kummaa! Peli oli toukokuuhun mennessä alkuvuoden parhaiten myyny pc-peli. Ainoa selkeä oletus tossa mun jutussa on on pelifirman saama rahamäärä per peli (mikä ei tosiaankaan ole paljoa, kiitos julkaisijan). Mutta siis sehän on laajalti huomattu juttu, että suurin osa warettajista ei ostais kaikkia niitä pelejä mitä warettaa. Mikä on sinäänsä ihan ymmärrettävää; en mäkään halua ostaa peliä jos pelaan sitä tunnin kaks enkä sen jälkeen koskekaan siihen. Ja tässä tapauksessa myöskään pelifirmat ei oo menettäny yhtään mitään.
Rekisteröitynyt 03.09.2008
15.09.2008 klo 16.50
Rekisteröitynyt 02.10.2007
15.09.2008 klo 17.12
Kaikille warettajille tonnin sakko (vähintään), niin eiköhän jonkin verran tajua olla warettamatta.
Joo siitä vaan nyt metsästämään ne lähes 13 miljoonaa tälläkin hetkellä piratebayn mukaan warettamassa olevaa. Toihan on mahtava idea! 1000 x 13 000 000 = 13 miljardia! Sillähän vois tehä vaikka mitä. Käytännössä mahdotonta etsiä ja sakottaa kymmeniä miljoonia laittomasti erilaisia tuotteita lataavia. Sitte vielä katotaa että kuinka monta noista jutuista oikeesti menis läpi.
15.09.2008 klo 17.15
15.09.2008 klo 17.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
15.09.2008 klo 19.45
En ole vielä kertaakaan kuullut siitä, että joku ostaisi pelin koska se ei waretettuna toiminut.
joillain tulee huono omatunto ku waree "liikaa", joten jos ei uusin ware toimi ne menee ostamaan sen
Tai se voi olla myös tehokasta anti-p2p propagandaa ; D
Toi liikaa warettaminen ja omatunto ei liity tähän keskusteluun nyt kun puhutaan noista crackeistä. Kun taas katsot niitä kommentteja niin niissä ohjataan torrenttiin jossa annetaan toimiva crack tai sivustolle mistä löytää tarvikkeet, että peli toimii.
Jos pelin voi crackata korvaamalla alkuperäisen .exe tiedoston niin peli on murrettu heti, ja toimii varmasti, jollei pelissä sit ole juuri jotain juttuja jotka ei toimi kunnolla, nekin korjataan harmillisen nopeasti yleensä, joka on harmillista kun laittomat tuotteet saavat niin hyvän "tuen".
Ainoat crackit jotka eivät toimi taitavat olla näitä "follow these 9 easy steps to make game work" joissa sit pyöritään ympäri, syljetään olan ympäri ja tehdään slerbakopteria yöllä, jotta peli toimisi. Silloinkin useimmiten peliä ei saada toimimaan, koska ihmiset eivät ymmärrä lukea ohjeita, joka on kai silloin omaa tyhmyyttä.
15.09.2008 klo 19.53
En nyt yritä puolustella piratisointia millään periaatteilla ja onhan se tavallaan varastamista (melkein samalla tavalla kuin ostamatta jättäminen). Itselleni pääsyy minkä takia en tunne mitään syyllisyyttä on huonot pelit joita en olisi muutenkaan ostanut tai ainakaan maksanut 40-60 euroa. Kaikki pelit mitä olen ostanut ovat olleet sellaisia joita olen oikeasti halunnut ja jotka olen pelannut läpi useaa otteeseen. En edes muista koska viimeksi olisin pelannut läpi jonkun pelin jonka olen imuttanut. Kyllä peliteollisuudella olisi tarvetta katsoa hieman peiliin, kuin osoitella sormella omia asiakkaitaan. Gigantin sanoin " Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. "
Rekisteröitynyt 24.07.2008
15.09.2008 klo 22.41
Kuka hemmettissä tuollaisesta lasten pelistä vihtii maksaa?!
Katsos, kun jotkut on isiä ja äitejä joilla on pieniä lapsia, ilmeisesti kuitenkin sinua vanhempia?
Toihan on mahtava idea! 1000 x 13 000 000 = 13 miljardia! Sillähän vois tehä vaikka mitä.
Mutta miksi tehdä, kun sen voi antaa esim. EA:n johtoportaalle! Sillä saa monta uutta limusiinia ;)
15.09.2008 klo 23.06
16.09.2008 klo 09.59
Kannattaa oikeasti lukea Postiechin Cliff Harrisin juttu Guradianissa: http://www.guardian.co.uk/technology/2008/sep/11/games.pi
Rekisteröitynyt 03.01.2008
16.09.2008 klo 10.06
Isossa lataajakunnassa 85% on ihmisiä, joita peli ei varsinaisesti kiinnosta. Ihmisiä vaan kiinnostaa mikä hieno juttu tossa ylihypetetyssä pelissä on, joten he lataavat sen, pelaavat tunnin parin ja poistavat sen. Toinen vaihtoehto ois ollu ostaa kaupasta 40 eurolla ja sitte samana iltana pistää Huuto.nettiin (ja kohta sitäkään ei voi tehdä). Jälkimmäisessä tapauksessa pelintekijä menettää yhden pitkäaikaisen pelaajan (joka nyt sai pelin halvemmalla) ja ensimmäisessä vaihtoehdossa pelintekijä EI menettänyt mitään.
Ongelma ei ole siinä onko piratismi pääsyy PC pelien heikentyneeseen myyntiin, vaan siinä mitä päätelmiä laittomista lataustilastoista julkaisija tekee. Itse en usko, että piratismi on ainoa selitys. Luulisin, että ongelma ei ole niin yksiselitteinen.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkaisijat katsovat suoraan piratismin olevan syypää heikkoon PC pelien menekkiin (tuotantokustannuksiin nähden) tai ainakin ynnäilevät päässään paljon olisivat saaneet voittoa jos kaikki nuo lataajat olisivat ostaneet pelin ja näin tekevät kaikkensa jotta saavat piratismia vähennettyä, vaikka sitä ei mielestäni suoraan kyllä voitoksi voi kääntää. Yritäppä tuo bisnesmiehille kertoa.
Crytekin Cevan Yerlihän tuossa jo taannoin itki ettei heiltä enää tule PC yksinoikeuksia juuri piratismin takia, oli sitten Crysiksen heikompaan menestykseen syy piratismi tai jokin muu niin piratismia silti syytetään ainoana syyllisenä. Jotain uhkailuja olen jopa kuullut siitä, että PC:lle ei julkaistaisi enää lainkaan pelejä isojen julkaisijoiden toimesta, piratismin takia, mutta kiltisti ne näyttävät pelinsä PC:kin edelleen julkaisevan, joskin ehkä viiveellä, mutta PC yksinoikeudet ovat selvästi vähenemässä. Tosin tähänkin taitaa olla enemmin syynä jatkuvasti nousevat tuotantokustannukset kuin mikään muu yksittäinen seikka. Kukapa ei pelillään haluaisin jokaisella alustalla kuluttajilta rahat nyhtää.
Pointti siis se, että vaikka kuinka tekee mieli warettaa pelejä niin sillä ainakin äänestää sitä mitä pelejä tulevaisuudessa PC:lle ei enää halua julkaistavan. En usko, että waretuksella mitään kopiosuojauksia vastaan voidaan taistella. Jos PC pelejä ei tule niin eipä ole mitään mitä warettavaakaan. Siinäpä pohdittavaa, tosin moni taitaa ajatella ettei se yksi nyt enää mitään haittaa... niinpä, moni kun tuntuu niin ajattelevan niin siitä syntyykin jo iso koski.
EDIT: Villen laittama linkki tosin puhuu osittain argumenttiani vastaan ettei piratismilla voida taistella kopiosuojauksia vastaan http://www.guardian.co.uk/technology/2008/sep/11/games.pi
Ihan mielenkiintoista, hyvä että joku on sentään tajunnut. Mutta jos isot julkaisijat (esim. EA) tekisi saman tempun niin olisikohan vaikutus positiivinen? EA:ta vastaan kun monella on niin paljon kaunoja jostain syystä.
17.09.2008 klo 00.29
En omista Sporea, voisi miettiä ehkä, jos kiinnostaa tarpeeksi, joko ostaa tai warettaa.
Kirjoita kommentti