Nokia luottaa bakteerimarkkinointiin
Nokian projektipäällikkö Scott Foe paljastaa Gamasutralle antamassaan haastattelussa yhtiön näkemyksiä viraalimarkkinoinnista uudelleen pelialustana julkaistun N-Gagen osalta. Nokia julkaisi vastikään ilmaisen N-Gagea mainostavan pelin, Reset Generationin, jonka on takoitus houkutella käyttäjät niin kutsutun pelien YouTuben pariin.
"Nykyään tehdään liian usein tuote ja kysytään miten sitä voidaan markkinoida viraalina. Ja jos yritetään myydä kanahampurilaista, laitetaan video tanssivasta kanasta YouTubeen. No, jos sinulla on talo ja laitat balettiasussa tanssivan karhun sen katolle, koko naapurusto tulee katsomaan karhua, mutta kukaan ei osta taloa", Foe sanailee ja ehdottaa, että yritysten tulisi rakentaa mainontansa pelin muotoon.
Nettiselaimessakin toimivan Reset Generationin luontiin Nokia palkkasi paitsi Dan Paladinin luomaan näyttävää grafiikkaa, myös 8-bit Weaponin vastaamaan pelin ääniraidasta. Foen mukaan pelkkä grafiikkaa ei pelaajiin iskenyt, mutta musiikit ovat valloittaneet kansan sydämet.
Nokian mainontaa Foe kutsuu viraalimarkkinoinnin sijasta bakteerimarkkinoinniksi, jossa potentiaaliset ostajat käyttävät itse tuotetta ja jakavat sitä muiden käytettäväksi. Perinteisessä viraalimarkkinoinnissa käyttäjä ei voi vuorovaikuttaa varsinaisen myynnissä olevan tuotteen kanssa millään tavalla.
Lähde: Gamasutra
Keskustelut (1 viestiä)
21.08.2008 klo 18.19
Kirjoita kommentti