Tuorein sisältö

Halolla on paljon opittavaa Call of Duty 4:stä

06.08.2008 klo 23.01 | Luettu: 12007 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Bungiella työskentelevä tekoälyohjelmoija Damian Isla on kertonut olevansa innokas oppimaan muutamia uusia temppuja Infinity Wardin menestyneestä Call of Duty 4:stä. "Meillä on paljon opittavaa heidän menestyksestään. He tekivät joitakin todella innovatiivisia juttuja pitääkseen ihmiset koukussa ja heidän kokemukseen pohjautuva palkintojärjestelmänsä on jotain, joka vetosi meihin", Isla kertoo GamesIndustryn haastattelussa.

"He tekivät hemmetin hyvää työtä skriptaten tiettyjä kohtauksia, joista he olivat varmoja, että pelaaja tulee ne näkemään ja kokemaan. Tapa, jolla he käyttävät noita kohtauksia muokkaamaan pelaajan kokemusta... Halolla on siitä paljon opittavaa", Isla kertoo ja paljastaa samalla mihin tulevassa Halo-pelissä tulaan varmasti panostamaan entistä enemmän.

Isla kertoo, että Halossakin on paljon pelin sisään käsikirjoitettuja tapahtumia, mutta pelaajat eivät ole aina niitä näkemässä tai he kokevat ne eri tavalla kuin Bungiella suunniteltiin. Islan mukaan Halon simulaatiomaisuus tekee kuitenkin tapahtumakäsikirjoittamisen vaikeaksi, mutta piirre toisaalta lisää jälleenpeluuarvoa. Kaikkea ei voi saada yhteen pakettiin.

Lähde: Eurogamer

V2.fi | Matti Lintula
< Avaruuspelien klassi... Raskasta toisen maai... >

Keskustelut (17 viestiä)

Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

06.08.2008 klo 23.29

Innovatiivisuus + Call of Duty 4 = MAHDOTON YHTÄLÖ
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.08.2008 klo 23.43

Siinähän rutisette innovaatiosta, omaperäisyydestä ja ihan mistä tahdotte. Ilmottaudun paikalla olevaksi yksilöksi, joka on pelannut 3D räiskintöjä sitten Wolf 3D:n, ja COD4 oli yksi parhaista, ellei jopa paras yksinpelikokemus mitä olen kokenut. Tekoäly ei yksinkertaisesti vielä kykene samaan mihin hyvä skriptaus, ainakaan jos puhutaan ensimmäisistä pelikerroista. Deus Ex oli rautaa, System Shock oli rautaa, moni yleisesti klassikoksi kutsuttu peli oli rautaa, mutta COD4 oli aivan täyttä kultaa.

Flame on.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

06.08.2008 klo 23.57

Viisaita sanoja, sillä aina on hyvä ottaa mallia muiden tekemästä hyvästä työstä. En kuitenkaan halua (enkä usko) Halosta tulevan täysin "codmaista" yksinpelikokemusta. Vahva scriptaus luo loistavaa tunnelmaa ja jänniä tapahtumia, mutta uudelleenpeluuarvo ja hauskat satunnaiset tapahtumat (jotka ovat Halo-kokemuksen avaintekijöitä) vähenevät. Jos Bungie pystyy yhdistämään nämä kaksi eri tapaa tehdä laadukas yksinpelikokemus on käsissämme iso kimpale puhdasta kultaa koristeltuna timanteilla ja platinalla (Okei, puhdasta ja puhdasta...).

Mitä?! Palaako jossain?
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

07.08.2008 klo 00.22

COD4:n yksinpeli on kyllä niin yliarvostettu. Samaa skeidaa ku ennenki. Oikeasti typerää hommaa ku vihuja spawnaa loputtomasti ennen ku liikut eteenpäin vain että pääset seuraavia vihuja räiskimään ja taas etemään että pääset niistä eroon. Puuduttavaa, puuduttavaa..

Ensimmäinen oli kyllä sillon muinoin loistava, mutta se olisi saanut olla myös viimeinen.

Toivottavasti Bungie ei ainakaan liikaa ota mallia codista.
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

07.08.2008 klo 00.32

Rams kirjoitti:
Siinähän rutisette innovaatiosta, omaperäisyydestä ja ihan mistä tahdotte. Ilmottaudun paikalla olevaksi yksilöksi, joka on pelannut 3D räiskintöjä sitten Wolf 3D:n, ja COD4 oli yksi parhaista, ellei jopa paras yksinpelikokemus mitä olen kokenut. Tekoäly ei yksinkertaisesti vielä kykene samaan mihin hyvä skriptaus, ainakaan jos puhutaan ensimmäisistä pelikerroista. Deus Ex oli rautaa, System Shock oli rautaa, moni yleisesti klassikoksi kutsuttu peli oli rautaa, mutta COD4 oli aivan täyttä kultaa.

Ei vaan pysty käsittämään. Ehkä olen pelannut eri peliä, mutta ainakin minun pelaamani CoD4 oli edelleen sama puhkiskriptattu, pelaajan aivokapasiteettia aliarvioiva, aivot turruttava raideräiskintä kuin kaikki edeltäjänsäkin, paitsi että ykkösen ja kakkosen jaksoi vielä pelata läpi siinä missä CoD4 jaksoi ehkä kiinnostaa siihen asti, että ensimmäiset laukaukset ammuttiin. Skripteillä voi tehdä ihan kivojakin asioita, mutta CoD4 on niin tiukasti käsikirjoitettua tuubaa, että sitä ei vaan ole hauska pelata. Jatkuvasti tuntuu, että kaiken on nähnyt aikaisemmin ja paremmin tehtynä. Halo(i)sta en ole ikinä liiemmin pitänyt, mutta eräs peli(sarja)n vahvuuksista on ollut tekoäly ja taisteluiden tietty ennalta-arvaamattomuus, minkä skriptaus saattaisi tietysti jossain määrin romuttaa.

Itse toivoisin, että pelintekijät oikeasti ottaisivat mallia Stalkerista ja tulevasta Far Cry 2:sta ja veisivät räiskinnät lopullisesti pois putkesta. Viimeisten kolmen-neljän vuoden aikana ainoa oikeasti kiinnostava putkiräiskintä on minulle ollut Half-Life 2 episodeineen. Putkimaisuus toki mahdollistaa täydellisen tasapainoisen pelikokemuksen (HL2 on hyvä esimerkki suvantokohtineen ja puolustus- ja pomotaisteluineen), mutta yleensä se lähinnä kertoo tekoälyn heikkoudesta, kenttäsuunnittelijoiden laiskuudesta ja pelinkehittäjien pakottavasta halusta "piristää" umpitylsää peliään "dramaattisilla" tapahtumilla.
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

07.08.2008 klo 00.38

CoD4 yksinpelin välikohtaukset olivat kyllä jotain kovaa pitkästä aikaan, mutta taas se itse räiskintä.. jooh.
lainaa
Totuus

07.08.2008 klo 10.35

Cod4 on loistava yksinpelinsä puolesta ! Ehkä kaikki kohdat ovat scriptattuja mutta mitä sitten? Pelin pelaaminen on hauskaa ja tunnet olevasi mukana kokoajan. Siihen päälle vielä loistava nettipeli niin...
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.08.2008 klo 11.08

Raat0 kirjoitti:

Ei vaan pysty käsittämään. Ehkä olen pelannut eri peliä, mutta ainakin minun pelaamani CoD4 oli edelleen sama puhkiskriptattu, pelaajan aivokapasiteettia aliarvioiva, aivot turruttava raideräiskintä kuin kaikki edeltäjänsäkin, paitsi että ykkösen ja kakkosen jaksoi vielä pelata läpi siinä missä CoD4 jaksoi ehkä kiinnostaa siihen asti, että ensimmäiset laukaukset ammuttiin. Skripteillä voi tehdä ihan kivojakin asioita, mutta CoD4 on niin tiukasti käsikirjoitettua tuubaa, että sitä ei vaan ole hauska pelata. Jatkuvasti tuntuu, että kaiken on nähnyt aikaisemmin ja paremmin tehtynä.

Yhdyn Raat0on tässä asiassa. Enkä nyt siis tarkoita nekrofiliaa. Kunnon tekoälyllä saadaan tehtyä paljon parempi pelikokemus kuin jollain putkiskriptauksella. Tosin siitä voi vain haaveilla nykyisillä konsoleilla niiden arkkitehtuuristen ominaisuuksien takia.
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

07.08.2008 klo 11.15

Jep, kovalla kokemuksella, eli Doomista, Wolfensteinista, Duke Nukemista ja Bloodista aloittaneena tiedän mikä on laaturäiskintää. CoD4:ssä on innovatiivisuutta ja se jaksaa pitää mielenkiinnon hereillä. Mahtava peli.
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

07.08.2008 klo 11.15

Jaa-a, tähän voisi kirjoitella vaikka mitä liirumlaarumia, mutta mutta...

Uusimman Call of Dutyn pelaaminen tuntuu yhtä pahalta kuin katsoisi ö-luokan elokuvaa: huudat töllöttimeen kysyen "NO VITTU ETKÖ OSAA AVATA SITÄ OVEA!?"
lainaa
Liivatesukka

Rekisteröitynyt 26.08.2007

07.08.2008 klo 12.45

Mazena kirjoitti:
Jep, kovalla kokemuksella, eli Doomista, Wolfensteinista, Duke Nukemista ja Bloodista aloittaneena tiedän mikä on laaturäiskintää. CoD4:ssä on innovatiivisuutta ja se jaksaa pitää mielenkiinnon hereillä. Mahtava peli.


Siinähän se tuli.
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

07.08.2008 klo 12.48

éi kuullosta hyvältä
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

07.08.2008 klo 13.20

Rams kirjoitti:
Ilmottaudun paikalla olevaksi yksilöksi, joka on pelannut 3D räiskintöjä sitten Wolf 3D:n


Minä ilmoittadun paikalla olevaksi yksilöksi, joka on pelannut siitä asti kun kotiin ei mitään pelejä vielä saanut. Ja COD on samaa putkijuoksuräimintää mitä sadat muutkin saman tyyliset pelit. Yhtä ja samaa, eri juonella ja grafiikoilla. Halotkin on niiin ylihypetettyä kuraa, ettei pahemmasta väliä.
Mutta! Toiset ei vaadi sen enempää, joten miksipä minä heitä suuremmin mollaamaan.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

07.08.2008 klo 13.24

xbotithaisee kirjoitti:
Halotkin on niiin ylihypetettyä kuraa, ettei pahemmasta väliä.

Jep jep.

Miltä ne xbotit muuten haisee, kun en ole yhtäkään päässyt haistelemaan? Mieli kyllä tekis, kuten Madventuresin haistelija-japsilla konsanaan.
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

07.08.2008 klo 18.15

stammy kirjoitti:
Miltä ne xbotit muuten haisee, kun en ole yhtäkään päässyt haistelemaan?


Sipseilt ja kokikselt :D
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

07.08.2008 klo 18.30

xbotithaisee kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Miltä ne xbotit muuten haisee, kun en ole yhtäkään päässyt haistelemaan?


Sipseilt ja kokikselt :D

Ei paha ollenkaan. Voisihan vaihtoehtona olla vaikkapa hien, ulosteen ja halvan deodorantin sekoitus.

Pitäydyn erikeepperin haistelussa.
lainaa
Bocca882

Rekisteröitynyt 01.07.2008

07.08.2008 klo 20.15

Sanon tämän suoraan. Cod 4 yksinpeli on mielestäni aivan paska.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova