Näin pelaajista koulutetaan tunteettomia tappajia
Sodankäynti ei ole entisellään. Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa panostetaan valtavia määriä rahaa teknologiaan, jonka avulla sotaa voidaan käydä ilman omien sotilaiden hengen vaarantamista. Alan edelläkävijä on yhdysvaltalainen Raytheon, joka kehittelee paitsi maassa sotilaiden liikkumista helpottavia ulkoisia tukirankoja, myös toiselta puolelta maapalloa ohjattavia lentäviä tappajia.
Raytheonin ensimmäiset miehittämättömät lentokoneet olivat kankeita ohjattavia. Komennot annettiin näppäimistöllä ja näkymä rajoittui lentolaitteen keulassa olevan kameran suttuiseen kuvaan. Sitten yhtiössä keksittiin, että pelibisneksessä lennetään jo huomattavasti kehittyneemmillä ohjaimilla vastaavia tappokoneita.
Raytheon yhdistikin omiin miehittämättömiin tappajamehiläisiksi kutsttuihin lentokoneisiinsa pian pelillisiä elementtejä. Tappajamehiläisten lentäessä Irakin taivaalla, niiden pilotit istuvat mukavissa nahkatuoleissa Nevadassa. Ohjaimet on kopioitu videopelien parissa kasvaneille tutuista analogitikuista ja näkymä on kasvatettu 120 asteen laajakuvaksi, jonka päälle voidaan heijastaa lisätietoa asetilanteesta, ympäristöstä ja omien joukkojen sijoittelusta.
Nyt pelaajasukupolvesta pyritään tekemään uusi sotilaiden joukko, joka ei enää suoraan koe sodan kauhua tai ymmärrä mitä heidän suorituksensa aiheuttaa kohteena oleville ihmisille. Tehokkuus kasvaa, mutta inhimillisyyden rippeet ovat vaarassa kadota kun vihollisista kerätään enää pisteitä, eikä kuoleminen ole mahdollista.
"Ilmavoimiin pystytään värväämään pilotteja, joilla on jo vaadittavat fyysiset ominaisuudet. Lentäjät voidaan kouluttaa vaaditulle tasolle Xbox 360:llä tai PlayStation 3:lla ilman kalliita simulaattoreita", Raytheonin edustaja hehkuttaa.
Katso mieltä kylmäävä esittelyvideo Raytheonin sivuilta.
Mitä mieltä V2.fi:n lukijat ovat etäsodankäynnistä? Onko sodan tarkoitus olla reilua? Entä mitä tapahtuu kun ketjusta poistetaan pelaajat ja nämä korvataan tekoälyboteilla?
Keskustelut (24 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.07.2008 klo 22.43
Tehokkuus kasvaa, mutta inhimillisyyden rippeet ovat vaarassa kadota kun vihollisista kerätään enää pisteitä, eikä kuoleminen ole mahdollista.
[/quote]
..ennen kuin keksitään pommittaa niitä Nevadalaisia pilotteja ;)
25.07.2008 klo 22.45
Ei varmaan yhtään mitään yhteistä oikeille lentäjille
25.07.2008 klo 22.49
25.07.2008 klo 22.58
Rekisteröitynyt 22.01.2008
25.07.2008 klo 23.27
Rekisteröitynyt 11.10.2007
25.07.2008 klo 23.54
Tuo tietoturvakymysys on kyllä kiva noissa. Ja ennemmin tai myöhemmin joku joka tapauksessa valmistaa tai myy vastaavia muuallekin kuin usan tai naton joukoille. Mutta eihän se mitään kun ne terminaattoritkin kohta tulee ja tappaa kaikki.
Tuli kyllä mieleen, että saisivat sen fallout 3 pukata kohta ulos, niin vois reenata ennenkuin joutuu tositilanteeseen ;)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
26.07.2008 klo 00.17
Tuli kyllä mieleen, että saisivat sen fallout 3 pukata kohta ulos, niin vois reenata ennenkuin joutuu tositilanteeseen ;)
Heh, kieltämättä... siinäpä olisi hyvä syy julkaista peli nopeasti...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.07.2008 klo 00.20
Pelottavaa mihin sodankäynti on menossa. Jos tuo toteutuu.
Sehän tässä pelottavaa onkin, että nämä laitteet ovat jo käytössä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.07.2008 klo 00.50
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.07.2008 klo 05.37
26.07.2008 klo 07.58
26.07.2008 klo 10.56
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.07.2008 klo 12.27
kiva sitte ku pingi on 500 ja lentää 3 machin nopeudella :[
Repesin :D
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.07.2008 klo 12.27
Eikö sodat ole tarkoitus voittaa? Melko lapsellinen ajatusmaailma, jos kuvittelee sodan olevan herrasmiesten tai nysveröiden leikkiä, oikea sota kun ei tosiaan ole mitään videopeliä vaikka nykynuoriso sen sellaiseksi näkyy kuvittelevan. Sotaan lähdetään tappamaan vihollinen mahdollisimman vähillä tappioilla, ja jos teknologia siinä auttaa - aina parempi.
Mitäs tämä sitten on ellei tappavaa videopeliä? Ja koen huvittavana, että sinäkin käytät ilmaisua "Sotaan lähdetään.." mihinkäs tässä lähdetään? Aamulla duuniin pelaan räiskintäpeliä ja illalla mäkkärin kautta kotiin vaimon viereen koisimaan. Se on kovaa tuo sotiminen! Toisella puolella maapalloa onkin sitten ruumiita ja omaisia, joiden luo miehet eivät palaa enää koskaan.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.07.2008 klo 12.34
Onko tämä reilua "vihollista" kohtaan?
Miksi sen pitäisi olla "reilua", sehän on sotaa?
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.07.2008 klo 12.48
Mitäs tämä sitten on ellei tappavaa videopeliä? Ja koen huvittavana, että sinäkin käytät ilmaisua "Sotaan lähdetään.." mihinkäs tässä lähdetään? Aamulla duuniin pelaan räiskintäpeliä ja illalla mäkkärin kautta kotiin vaimon viereen koisimaan. Se on kovaa tuo sotiminen! Toisella puolella maapalloa onkin sitten ruumiita ja omaisia, joiden luo miehet eivät palaa enää koskaan.
Heh, jos et ole sattunut huomaamaan, niin USA on sodassa oleva valtio. Ehkä sodan luonne on teknisen kehityksen mukana muuttunut, mutta ihan samalla lailla nämä pizzanpurijalentäjät sitä sotaa käyvät kuin rintamalla olevatkin. Eiväthän ylemmät upseeritkaan käsiään samalla lailla sotke kuin mosurit, mutta ei se heidän panoksensa ole yhtään se vähäisempi.
Itseäni kyllä lähinnä huvittaa otsikon alla oleva lause "inhimillisyys", joka ei todellakaan sovi "sodan" kanssa samaan lauseeseen. Vanhan sotaveteraanin kanssa eläneenä, ja hänen sodasta saatuja kokemuksia ja traumoja kuunnelleena, uskon ymmärtäväni miksi tämän suuntainen kehitys sotateknologian alalla on enemmän kuin suotavaa.
Rekisteröitynyt 19.02.2008
26.07.2008 klo 13.49
26.07.2008 klo 13.54
Rekisteröitynyt 21.06.2008
26.07.2008 klo 17.57
Kuulostaa hauskalta:)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.07.2008 klo 23.20
Vanhan sotaveteraanin kanssa eläneenä, ja hänen sodasta saatuja kokemuksia ja traumoja kuunnelleena, uskon ymmärtäväni miksi tämän suuntainen kehitys sotateknologian alalla on enemmän kuin suotavaa.
Entäs sen toisen osapuolen sotaveteraanit? Millainen helvetti heille on taistella täysin kasvottomia ja elottomia koneita vastaan? Voisi suomalaisilla veteraaneillakin (jos tällaisia edes olisi) hieman murheellisemmat tarinat vielä jos olisivat saaneet taistella pelkkää miljoonien dollarien teknologiaa vastaan. Miten voitat miehittäjän, joka ei ole edes läsnä?
Rekisteröitynyt 07.10.2007
27.07.2008 klo 00.01
Rekisteröitynyt 30.07.2007
27.07.2008 klo 02.10
Se, että tuollaisten miehittämättömien hävittäjien ohjaus tapahtuisi "videopelimäisillä" ohjaimilla, tuskin on mikään ihme. Kyllähän ohjausjärjestelmät kehitetään aina mahdollisimman helposti lähestyttäviksi ja omaksuttaviksi. Oli kyse sitten kuluttajien viihdelaitteista tai sotilaiden taistelulaitteista.
Sodat ovat aina olleet äärimmäistä julmuutta ja vihaa ihmisten kesken. Sotakoneiden kauko-ohjaus ei sitä tule muuttamaan miksikään. Pidetään silti fiktio ja viihde erillään tosielämän raakuuksista, vaikka molempiin liittyisivätkin käsillä operoitavat ohjainlaitteet ja monitorit/HUD-näytöt tietojen näyttöä varten. Jotain rajaa nyt kuitenkin, hei.
Entä mitä tapahtuu kun ketjusta poistetaan pelaajat ja nämä korvataan tekoälyboteilla?
Takerrun nyt pahasti sanavalintaan:
Jos tuollaisen kauko-ohjattavan hävittäjäkoneen ohjaaja on muka "pelaaja", niin sitten myös kauko-ohjattavan pommin räjäyttävää terroristiakin pitäisi kutsua "pelaajaksi" - hekin kun painavat nappia.
Tekoälybotteihin en nyt ota kantaa.
Rekisteröitynyt 22.04.2007
27.07.2008 klo 21.34
Mitä siihen tekoälyohjaukseen, niin en todellakaan olisi huolissani, jos yhtä hyvän tekoälyn saa koodattua kuin useimmissa peleissä. Konehan ehdittään vaikka kivittää alas ennenkuin se tajuaa pommittaa yhtään mitään.
Ja tässä vielä uutinen: Ilmatorjunta on keksitty.
Rekisteröitynyt 09.07.2007
27.07.2008 klo 21.58
Kirjoita kommentti