Doom 4 pyörii hitaasti, mutta näyttävästi
Kehittäjälegenda John Carmack on paljastanut tulevan Doom 4:n käyttävän samaa id Tech 5 -pelimoottoria, jota yhtiön kehittelemä Rage tulee esittelemään PC:lle, Macille, PS3:lle ja Xbox 360:lle.
Carmackin mukaan Doom 4 tulee olemaan kuitenkin kuin aivan eri moottorilla toteutettu huomattavasti yksityiskohtaisemman ulkonäkönsä ansiosta. Carmackin mukaan Rage pyörii 60 ruudun sekuntinopeudella, mutta Doom 4:n ruudunpäivitys tipautetaan puoleen. Näin peliin on saatu Ragea tarkempaa grafiikkaa.
Doom 4 on oletettavasti tulossa Ragen tavoin PC:lle, Macintoshille, PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle. Carmackin mukaan sama kehitysversio voidaan kääntää suoraan PC:n lisäksi molemmille tehokonsoleille, mutta Mac-versiota varten tarvitaan hieman ylimääräistä vaivaa. Kummallekaan tulossa olevalle pelille ei olla vielä kerrottu julkaisuajankohtaa.
Lähde: Shacknews
Keskustelut (19 viestiä)
17.07.2008 klo 21.34
Tuskin pc:llä mitään kattoa asetetaan fps:lle. Jos toisaalta, ei se tasainen 30fps ole joka koneella ihan itsestään selvyys...
Toivottavasti peli on sitten vähän valoisampi, kuin Doom ]|[ että niistä yksityiskohtaisista graffoista on jotain iloakin.
Rekisteröitynyt 27.06.2008
17.07.2008 klo 22.35
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.07.2008 klo 22.59
Rekisteröitynyt 11.04.2007
17.07.2008 klo 23.00
Grafiikalla ei niin väliä, kunhan tekevät paremman kuin doom 3
Grafiikalla on väliä sen verran, että suurille vihollislaumoille voinee taas suosiolla sanoa hyvästit.
18.07.2008 klo 00.13
Tuleekohan Doom4:ssa olemaan Doom3:sen tyyliin grafiikkatila, jota yksikään olemassaoleva näytönohjain ei pystynyt pyörittämään pelin julkaisuajankohtana? (eikös Doom3:ssa kovin grafiikkatila vaatinut yli 512 megaa muistia näytönohjaimelta, ja 256 oli senhetken maksimit, tai jotain vastaavaa?)
18.07.2008 klo 00.37
18.07.2008 klo 00.51
Rekisteröitynyt 03.09.2007
18.07.2008 klo 00.58
Häh, "ruudunpäivitys pudotetaan puoleen"?? Eiköhän se Doom4 pyöri tasan tarkkaa sen mukaan, mitä rautaa koneessa on ja mitkä graffa-asetukset on laittanut? ...Tietysti, saahan sitä FPS:ää rajoitettua konsolin kautta tai conffeja editoimalla, mutta kuka hullu sen nyt 30 fps:ään pudottaa?
Tuleekohan Doom4:ssa olemaan Doom3:sen tyyliin grafiikkatila, jota yksikään olemassaoleva näytönohjain ei pystynyt pyörittämään pelin julkaisuajankohtana? (eikös Doom3:ssa kovin grafiikkatila vaatinut yli 512 megaa muistia näytönohjaimelta, ja 256 oli senhetken maksimit, tai jotain vastaavaa?)
Konsolit käynyt mielessä?
18.07.2008 klo 02.00
Mikään peli ei vaadi yli 512MB näytönohjaimelta, jos ei resoja nosteta ihan hulluihin lukemiin. Eli käytännössä 1920x1200 ja alaspäin ei takuulla vaadi ainakaan ylitse 512.
1650*1050 esim. ARMA:ssa kyllä kaikisteli entisellä 512 näyttiksellä, mutta ei enää tällä 768:lla. Kellot oli molemmissa samat, erona vain, että nyt on 8800gtx, kun taas ennen oli viritetty 8800gt.
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
18.07.2008 klo 02.43
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.
PS3:lla monikin pienempi peli pyörii 1080p:ssä, ja vähän isommistakin ainakin Ridge Racer 7 (ainakin demon perusteella). XO:lla näyttäisi 1080p-pelejä olevan vähemmän, mikä on kyllä myöhemmin saadun tuen takia ymmärrettävääkin. Se on kuitenkin selvää, ettei kummallakaan konsolilla ole hirveästi 1080p-pelejä.
18.07.2008 klo 04.17
18.07.2008 klo 08.59
...
Konsolit käynyt mielessä?
No ei tuo uutinen puhunut konsoleista juuri tuossa kohtaa, mutta toisaalta en tiedä miten konsoleissa rajoitetaan pyörimisnopeutta.. Näin PC-pelaajana tunnen kyllä myötäharmia konsolipelaajien puolesta, jos pelin pyörimisnopeus on näin ollen rajoitettu kiinteästi 30fps, vaikka asetuksista säätäisi silmänkarkkeja pois päältä paremman pyörimisnopeuden toivossa. Eihän noin noita sentään pitäisi kait rajoitella, ennemmin antaa pelaajan itse säätää, mihin fpsmaxin laittaa.
18.07.2008 klo 09.30
doom3 on selkeästi paras
18.07.2008 klo 11.04
18.07.2008 klo 12.09
Rekisteröitynyt 29.05.2007
18.07.2008 klo 12.56
pyh doom3 rules. 10-14 v juniorit taas itkeneet doom3 huonoutta kun se on muotia
doom3 on selkeästi paras
Ja mistä lähtien Doomien haukkuminen on ollut "muotia"? :D
Nykyään jos vähänkin kritisoi peliä, niin on lauma doomipeikon kaltaisia pikkupoikia itkemässä kuinka sitä haukutaan vain koska se on "muotia". Oikeasti, turpa kiinni.
18.07.2008 klo 14.36
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.
PS3:lla monikin pienempi peli pyörii 1080p:ssä, ja vähän isommistakin ainakin Ridge Racer 7 (ainakin demon perusteella). XO:lla näyttäisi 1080p-pelejä olevan vähemmän, mikä on kyllä myöhemmin saadun tuen takia ymmärrettävääkin. Se on kuitenkin selvää, ettei kummallakaan konsolilla ole hirveästi 1080p-pelejä.
Tässäpä kaikki tähän mennessä FullHD:ta hyödyntävät konsolipelit listattuna. Listasta voi kiittää Beyond3d:n sankareita.
PS3
Blast Factor = 1920x1080 (no AA)
Calling All Cars = 1920x1080 (4x AA)
Cars Mater-National = 1920x1080 (QAA)
Commando 3 = 1280x720 (4xAA) or 1920x1080 (2xAA)
Echochrome = 1920x1080 (2xAA)
Fifa Street 3 = 1920x1080 (no AA)
Full Auto 2 = 1920x1080 (4x AA)
Go Puzzle = 1920x1080
Locoroco Cocoreccho = 1920x1080 (2x AA)
Marvel: Ultimate Alliance = 1920x1080 (no AA)
NBA Street Home court = 1920x1080 (no AA)
NBA07 = 1920x1080 (no AA)
NBA08 = 1920x1080 (no AA)
Pixel Junk Monsters = 1920x1080
Pixel Junk Racers = 1920x1080
Ridge Racer 7 = 1920x1080 (no AA)
Rocketmen = 1920x1080 (2xAA)
Sudoku = 1920x1080
Tekken 5 Dark Ressurection = 1920x1080 (no AA)
Virtua Tennis 3 = 1920x1080 (2x AA)
Wolf of the Battlefield: Commando 3 = 1920x1080 (2xAA)
World Series Of Poker 2008 = 1920x1080 (2xAA)
Lisäksi listalta löytyy myös 1080p pelejä joiden, vaakaresoluutio skaalataan Cellin avulla täyteen resoluutioon.
Beijing 2008 = 768x1080 (no AA)
Conflict: Denied Ops = 960x1080
GT5 Prologue = 1280x1080 (2x AA) - garage/pit/showroom is 1920x1080 with no AA or 1280x720 with 4xAA
GTHD = 1440x1080 (no AA)
LEGO: Indiana Jones = 960x1080 (no AA)
Lair = 800x1080 (2xAA)
Mainichi Issyo = 1440x1080 (4xAA)
Pirates des Caraibes = 768x1080 (no AA)
Snakeball = 1280x1080 (no AA)
Stardust HD = 1280x1080 (no AA)
Super Rub-a-Dub = 1600x1080 (no AA)
Transformers = 960x1080 (no AA)
Xbox 360
Boogie Bunnies = 1920x1080 (4xAA)
Fifa Street 3 = 1920x1080 (4xAA)
NBA Street Home court = 1920x1080 (4xAA)
Virtua Tennis 3 = 1920x1080 (2xAA)
Rekisteröitynyt 09.06.2008
20.07.2008 klo 14.52
IdSoftwaren kaikki aikaisemmat pelit ovat tulleet myös Linux versioina joten tässä on Linux pelaajillekkin vähän tavaraa. :P
21.12.2008 klo 21.54
Kirjoita kommentti