WoWista piti tulla ilmainen
Gamasutran haastattelema Blizzard -jehu Rob Pardo kertoo, että World of Warcraftista piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla ilmaiseksi jaettava ja kuukausimaksuton, mutta mainosrahoitteinen peli. Markkinatilanteen tarkempi tutkiminen sai yhtiön lopulta kuitenkin toisiin ajatuksiin.
Vuonna 2004 julkaistu World of Warcraft on noussut massiivimoninpelien kiistattomaksi kuninkaaksi länsimaissa, vaikka pelistä koko käynnissäoloajan peritty myös kuukausimaksua. Maksuttomat pelit ovatkin pysyneet toistaiseksi lähinnä Aasian markkinoiden erikoisuutena, jossa pelintekijät saavat rahat pelinsisäisestä kaupankäynnistä ja virtuaalivarusteiden myynnistä.
Kuukausimaksuttomat pelit ovat kuitenkin tekemässä tuloaan myös länsimaihin. Electronic Artsin tuleva Battlefield Heroes on yksi esimerkki ja testipenkki sille, miten hyvin itämainen liiketoimintamalli kannattaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
Lähde: Shacknews
Keskustelut (7 viestiä)
25.06.2008 klo 11.53
Rekisteröitynyt 27.11.2007
25.06.2008 klo 11.57
Guild Wars unohtuu turhan usein kun puhutaan massiivimoninpeleistä.
Nin unohtuu. Itämaisia roolipelejä on mun mielestä ihan liikaa!
25.06.2008 klo 12.23
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.06.2008 klo 12.49
25.06.2008 klo 13.03
Rekisteröitynyt 25.07.2007
25.06.2008 klo 13.11
Guild Wars ei ole MMOG.
A massively multiplayer online game (also called MMOG or simply MMO) is a video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously.
02.07.2008 klo 18.53
Kirjoita kommentti