Tuorein sisältö

Muusikon mukaan Guitar Hero on lahjattomien leikkikalu

07.06.2008 klo 13.01 | Luettu: 25369 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Melko tuntematon yhdysvaltalaismuusikko John Mayer on kritisoinut Activisionin suosittua Guitar Hero -peliä uudessa Rolling Stone -lehdessä. "Peli saa lahjattomat ihmiset uskottelemaan, että he ovat hyviä soittajia", Mayer laukoo. Kitaraakin soittavan muusikon mielestä mikään ei vedä vertoja aidon skeban rämpyttämiselle.

Mayer vertaakin kitaransoittoa Guitar Hero -peliin, joiden ero on kuin ajaminen Ferrarilla tai huvipuiston kolariautoilla. Guitar Hero antaa Mayerin mukaan massoille mahdollisuuden soittaa kitaraa ilman minkäänlaista panostusta. 30-vuotias Mayer on saattanut jossakin vaiheessa unohtaa, mitä pelaamisella tarkoitetaan.

Lähde: CVG

V2.fi | Matti Lintula
< Saksalaisopiskelija ... GRID kuljettaa Codem... >

Keskustelut (31 viestiä)

Stancist

Rekisteröitynyt 27.11.2007

07.06.2008 klo 13.07

Lahjattomien leikkikalu?

No onhan se, mutta ah - silti niin ihana peli kaveriporukalla ^^
lainaa
Urokhtor

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 13.10

Tottahan Mayer puhuu, mutta totta on myös tuo uutisen viimeinen lause. Oon tosin saanu vähän semmosen käsityksen että monet arvostaa GH:ta melkein kuin oikeaa kitaraa.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 13.17

Itseään ylistävää kitarasankaria, joka on opetellut pelaamalla GH:ta, pahempi juttu on vain "oikea" kitaristi joka haukkuu niitä jotka pelaavat GH:ta.
lainaa
Pekkis

07.06.2008 klo 13.33

Hmm.Melko tuntematon. Hehhee! Kannattaa ehkäpä hieman ottaa faktoja selville ennen kuin rupeaa kirjoittamaan juttua. Kyseessä on kaikkea muuta kuin "melko tuntematon" muusikko. Ja kaiken lisäksi erittäin arvostettu kitaristi. Jos toimituksessa on joku nyt suuttunut kun hänelle mieleistä peliä on arvosteltu, niin tahdon huomauttaa, että totaallisen roskan kirjoittaminen ei ole paras tapa purkaa tuntojaan. Ja vielä loppuun, Herra Mayer on täysin oikeassa...
lainaa
judy

07.06.2008 klo 13.51

Ei GH ole oikeaa soittamista, mutta kyllä se jollakin tapaa indikoi sitä kuinka hyvin pystyisi oikeaa kitaraa soittamaan, jos yrittäisi.
Itse en pääse kuin mediumilla 5* biisit läpi, hard ja expert ovat minulla melkoista räpeltämistä, sekä edellämainitun perusteella en edes kuvittele koskaan pystyväni oikeaksi kitarasankariksi.
Varmaan niiden, jotka vetävät 900k pistettä Through Fire And Flames, niin kannattaisi siirtyä oikeaan skebaan, ettei hyvä sorminäppäryys mene hukkaan.
Tietenkin oikea musikaalisuus on vielä erikseen, mutta varmaan tuollainen GH Expertti opettelee kevyesti oikealla kitaralla helposti vaikeitakin riffejä.
lainaa
Trilogy

07.06.2008 klo 13.53

Tai sitten Pekkis kaipaa vähän lukutaitoa sarkasmin saralla. Mitäpä nykyajan uutiskirjoittelustakaan tulisi, jos toimittajat eivät ottaisi asioita henkilökohtaisesti...

Sinänsä vähän ihmetyttää tuollainen ylimielisyys herra Mayerilta, koska Guitar Hero on kuitenkin aloittanut melkoisen kitarabuumin ja olen saanut kuvan ettei ne kitarakurssit ihan tyhjinä pyöri opistoissa. Onhan se harmi, etteivät lahjattomat saisi pitää hauskaa. Jostakin syystä tuo peli on noussut suosioon myös niiden parissa, jotka osaavat olevinaan soittaakin kitaraa.

Itse olen sekä kitaran että Guitar Heron kanssa puuhastellut ja eihän tuo peli tietenkään oikeaa asiaa voita, mutta jos kyse on kaveripiirin yhteishetkistä niin kyllähän Guitar Herolle paikkansa löytyy. Kyllähän tuolla voi kehittää rytmiikkaa mukavasti, tosin ehkä sen Guitar Heron kovimmalla tasolla voittamisen sijaan voisi harkita sitä oikean kitaran harjoittelua. Jää muutakin käteen kuin ne reaktiot ja Through The Fire And Flamesin naputtelu.

Tietty siinä vaiheessa kun biisin hallitseminen GH:n kovimmalla tasolla on arvostettavampi juttu kuin sen oikeasti soittaminen niin homma on ehkä mennyt överiksi (South Parkin Guitar Queer-o).
lainaa
Urokhtor

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 14.10

judy kirjoitti:

Tekstiä...

Noh kitaristina ja GH:ta + Frets on firea pelanneena voin sanoa ettei pidä paikkaansa. GH:lla ja oikean kitaran soitolla on yhteistä lähinnä vain oikea ajoitus ja vaikka kitaristina olen metronomin kanssa paljon treenaillut, ei siitä näytä oikein olevan hyötyä GH:ssa. Kitaran soitossakin biisit opetellaan ulkoa ja tiedetään koko ajan mitä pitää painaa seuraavaksi ja tämä antaa myös paremman kontrollin erilaisten kikkailujen käyttöön. GH:ssa taasen ainakaan ite en oo pahemmin noita kappaleita ulkoa oppinut.
lainaa
Pekkis

07.06.2008 klo 14.14

Trilogy heh. En löytänyt tuosta sinun, enkä "toimittajan" kommentista juurikaan sarkasmia. Varsinkin toimittajan tapauksessa kyse oli mielestäni oman mielipiteen ilmaisusta tökerön jutun avulla. Tasotonta. Mutta muuten pienissä määrin olen samaa mieltä Trilogyn kanssa: Guitar herosta voi saada kipinän oikean kitaran soittamiseen ja kaveriporukassa jopa ihan vierestä seuraaminenkin on jo hauskaa ajanvietettä.
lainaa
Alpine

Rekisteröitynyt 10.05.2008

07.06.2008 klo 14.30

Kaikki taas eivät jaksa tuhlata elämästään 20 vuotta kitaran soittamiseen kun se voi olla jo hauskaakin alle päviän soiton jälkeen.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

07.06.2008 klo 14.45

Ei taas uskoisi, että aikuinen ihminen ei ymmärrä videopelien ja todellisuuden eroa.

Matti Lintula on kaikkea muuta kuin "totaalista roskaa kirjoittava" toimittaja. Ja kaiken lisäksi erittäin arvostettu sellainen. Jos Pekkis on nyt suuttunut kun hänelle mieleistä kitaristia on arvosteltu, niin tahdon huomauttaa, että totaallisen scheissen kirjoittaminen ei ole paras tapa purkaa tuntojaan. Ja vielä loppuun, Minä olen täysin oikeassa...
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

07.06.2008 klo 15.11

Voi Jeesus. Onko äijä tosissaan? Se on PELI. Tapa pitää hauskaa. Olen rumpali ja osaan soittaa kitaralla yhden soinnun, eli en käytännössä osaa soittaa kitaraa ollenkaan. Mutta silti pidän GH:ta loistavana pelinä. En siksi, että oppisin soittamaan kitaraa vaan siksi, että se on niin pirun hauskaa. Tunnen kolme kitaristia, jotka pitävät pelistä ja pelaavat sitä aktiivisesti (yksi jopa aloitti soittamaan uudelleen kitaraa GH:n innoittamana). Tosin pelien arvostelu on yksi helpoimmista tavoista päästä julkisuuteen. En tiedä mitä Mayerilla oli taka-ajatuksena.
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 15.56

Kuka John Mayer?
lainaa
Urokhtor

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 16.47

Se on aika kuuluisa Ameriikoissa. Tekee bluesahtavaa musiikkia joka iskee varsinkin naisiin. Ja on myös arvostettu kitaristi.
lainaa
Jannu

07.06.2008 klo 17.06

Nojaa. Itse olen mielestäni melko hyvä GH:ssa (hard vaikeustasolla dragonforce + raining blood "vähän vaikeita" ja expert tasolla Knights of Cydoniaan jymähtänyt) enkä TODELLAKAAN uskottele itselleni että osaisin lainkaan soittaa oikeaa kitaraa.
lainaa
Rommel69

07.06.2008 klo 17.58

Urokhtor kirjoitti:
judy kirjoitti:

Tekstiä...

Noh kitaristina ja GH:ta + Frets on firea pelanneena voin sanoa ettei pidä paikkaansa. GH:lla ja oikean kitaran soitolla on yhteistä lähinnä vain oikea ajoitus ja vaikka kitaristina olen metronomin kanssa paljon treenaillut, ei siitä näytä oikein olevan hyötyä GH:ssa. Kitaran soitossakin biisit opetellaan ulkoa ja tiedetään koko ajan mitä pitää painaa seuraavaksi ja tämä antaa myös paremman kontrollin erilaisten kikkailujen käyttöön. GH:ssa taasen ainakaan ite en oo pahemmin noita kappaleita ulkoa oppinut.

Sehän johtuu vain sinusta itsestäsi. Et näe sitä tarpeelliseksi, koska uutta väriä pukkaa aina ruudun yläreunasta. Totuus on kuitenkin se, että niitäkin voi ihan yhtä hyvin opetella ulkoa ja jonkinlainen biisin osaaminen on melkeinpä pakollista, kun expertillä tilutellaan. Katsoppa youtubesta videoita, kun porukka soittaa dragonforcen biisiä katsomatta ruutuun. Siihen on nähty hieman vaivaa.
lainaa
Zelica

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 19.27

Rommel69 kirjoitti:

Sehän johtuu vain sinusta itsestäsi. Et näe sitä tarpeelliseksi, koska uutta väriä pukkaa aina ruudun yläreunasta. Totuus on kuitenkin se, että niitäkin voi ihan yhtä hyvin opetella ulkoa ja jonkinlainen biisin osaaminen on melkeinpä pakollista, kun expertillä tilutellaan. Katsoppa youtubesta videoita, kun porukka soittaa dragonforcen biisiä katsomatta ruutuun. Siihen on nähty hieman vaivaa.


IMO vähän kuin opettelisi jonkun tekstin ulkoa ymmärtämättä sen sisältöä. Urokhtorin kanssa samoilla linjoilla olen.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.06.2008 klo 22.37

Guitar Heron ja kitaran ero on kuin yöllä ja päivällä. Toisaalta Guitar Hero on peli, kitara on instrumentti.

En ole oppinut soittamaan kitaraa koskaan muutamaa perussointua enempää, eikä minua kiinnostakaan. Guitar Hero puolestaan veti heti imuunsa hauskan pelattavuudensa ja mukavan wannabe-skebailunsa ansiosta.

Arvostan Guitar Heroa hyvin pelaavia. Arvostan hyviä kitaristeja. En arvosta millään tavalla tällaisia julkisuudenhaluisia ääliöitä, jotka eivät osaa erottaa kahta täysin erilaista asiaa toisistaan. :|
lainaa
Nostradameus

07.06.2008 klo 23.00

eli mitä ollaan todettu: pelaa Colin Mcraeta, oot hyvä ralli kuski. pelaa call of duty 4, oot hyvä sotilas. pelaa resident evil 4, oot hyvä zombin tappaja yms. ei v***u , onko toi/noi tosissaan. EI NÄIN!!!!!!
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

07.06.2008 klo 23.10

Kuten jo on moneen kertaan todettu, GH ei liity millään tavalla kitaransoittoon. Itse olen rämpytellyt vähän alle vuoden kitaraa. GH:ta on tullut hakattua kavereiden kanssa, mutta itsekseni en menisi peliä pelaamaan. En ymmärrä, että mikä pelin idea on (onko se rytmi, sorminäppäryys vai mikä?), mutta hauskaa se on porukalla. Ja mainittakoon, että kitaransoitto ei ole auttanut pätkän vertaa GH:n suhteen.
lainaa
Markus

08.06.2008 klo 00.17

Voi vittu mikä säälittävä urpo, kyse on videopelistä! Saunan taakse tollaset itkupillit.
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.06.2008 klo 00.42

Pekkis kirjoitti:
Hmm.Melko tuntematon. Hehhee! Kannattaa ehkäpä hieman ottaa faktoja selville ennen kuin rupeaa kirjoittamaan juttua. Kyseessä on kaikkea muuta kuin "melko tuntematon" muusikko. Ja kaiken lisäksi erittäin arvostettu kitaristi. Jos toimituksessa on joku nyt suuttunut kun hänelle mieleistä peliä on arvosteltu, niin tahdon huomauttaa, että totaallisen roskan kirjoittaminen ei ole paras tapa purkaa tuntojaan.

Uutisen lähteenä olevasta jutustahan tuo on peräisin (suunnilleen: "Emme ole kuulletkaan hänestä - nähtävästi hän deittailee Jennifer Anistonia.") Ei toimittaja varmastikaan ole suuttumuksessaan vähätellyt kuuluisuutta.

Ei jokaista yksityiskohtaa ole mahdollisuutta lähteä joka kerta tarkistamaan monesta lähteestä. Tällä kertaa "emme ole koskaan kuulleet" tarkoittikin vain konkreettisesti sitä, ettei yksi CVG:n toimittaja ole koskaan kuullut tästä muusikosta.
lainaa
Nappindaali

08.06.2008 klo 07.09

Oppiiko rallipelejä pelaamalla rallikuskiksi?
Oppiiko skeittipelejä pelaamalla skeittariksi?
Oppiiko monopolya pelaamalla bisnesmieheksi?
Oppiiko C-S pelaamalla karhuryhmän jäseneksi?

Ei peleillä ole tarkoitus hankkia ammattia,
niillä on tarkoitus viihtyä.
lainaa
Latuman

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

08.06.2008 klo 08.13

Unohdin jo, siis eikö Guitar Heron kitara olekaan oikea? Voi hitsi, mä kun luulin osaavani jo soittaa Bark At The Moonin skeballa :O
lainaa
Pekkis

08.06.2008 klo 10.46

Salu-Pertti kirjoitti:
Pekkis kirjoitti:
Hmm.Melko tuntematon. Hehhee! Kannattaa ehkäpä hieman ottaa faktoja selville ennen kuin rupeaa kirjoittamaan juttua. Kyseessä on kaikkea muuta kuin "melko tuntematon" muusikko. Ja kaiken lisäksi erittäin arvostettu kitaristi. Jos toimituksessa on joku nyt suuttunut kun hänelle mieleistä peliä on arvosteltu, niin tahdon huomauttaa, että totaallisen roskan kirjoittaminen ei ole paras tapa purkaa tuntojaan.

Uutisen lähteenä olevasta jutustahan tuo on peräisin (suunnilleen: "Emme ole kuulletkaan hänestä - nähtävästi hän deittailee Jennifer Anistonia.") Ei toimittaja varmastikaan ole suuttumuksessaan vähätellyt kuuluisuutta.

Ei jokaista yksityiskohtaa ole mahdollisuutta lähteä joka kerta tarkistamaan monesta lähteestä. Tällä kertaa "emme ole koskaan kuulleet" tarkoittikin vain konkreettisesti sitä, ettei yksi CVG:n toimittaja ole koskaan kuullut tästä muusikosta.


Uuh. Kiitos selvennyksestä. Pahoittelen äkkipikaisuuttani. Stammy on eläin.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.06.2008 klo 12.39

Pekkis: Melko tuntematon = ei ole päässyt mukaan Guitar Hero -sarjan soittolistoille ;) No ei. Tarkastin kyllä kaverin tietoja netistä, mutta vaikka mahdollisesti lahjakas kaveri onkin, ei kyseessä varsinaisesti ole mikään Slash tai Steve Vai, jotka tuntee kitaraan koskemattomatkin kaverit. Ei minulla mitään henkilökohtaista kaunaa herra Mayeria kohtaan ole - jokaisella on oikeus mielipiteeseensä :)
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

08.06.2008 klo 13.12

Pekkis kirjoitti:
Stammy on eläin.


Mä olen (hirmuinen) lammas ja sä olet (lauhkea) susi.
lainaa
Don_Make

Rekisteröitynyt 08.06.2008

08.06.2008 klo 16.21

Kitaristina ja GH:ta kokeilleena voin sanoa ettei näillä kahdella pahemmin ole mitään tekemistä toistensa kanssa muuta kuin se ajoitus, josta joku jo mainitsikin.
Jos osaa PELATA GH:ta ei se tarkoita sitä että olisi mahdollisesti hyvä kitaristi. Nappien painelu ja oikeiden kitaran kielien painaminen, venyttely jne. ovat aivan eri asioita. Esim. Itse osaan soittaa kitaraa, mutta Guitar Hero-peli ei luonnistu ei sitten millään.
lainaa
tuba93

Rekisteröitynyt 08.06.2008

08.06.2008 klo 16.50

Alkaa jo porukat unohtamaan että GH on peli eikä instrumentti. Alkaaks kepittäjät tuntemaa valtansa uhatuks kun kakarat tilluttelee niitten biisei muovi kitaralla ?
lainaa
Tane

Rekisteröitynyt 26.06.2007

08.06.2008 klo 17.42

GH paree ku oikee kitara. Voitan aina kaikki olevinaa hyvät kitaristit GH:ssa.. lolz
lainaa
Ladyboy

08.06.2008 klo 19.51

Skeidaa musiikkia, skeidoja mielipiteitä; vääriäkin kaiken lisäksi. John Mayer on kitaristina yhden tempun poni ja turha, pikkuvanha ja ymmärtämätön ihminen, joka ei ansaitsisi palstatilaa tätäkään vähää. Menkää nyt ihmeessä John-boyn kanssa samaa, väärää mieltä olevat aikuiset kiireen vilkkaa itseenne ja pysytelkää siellä. Viimeksi kun tarkistin, oli lahjattomillakin oikeus viihtyä. Pthyi.
lainaa
Gustaw

13.06.2008 klo 21.15

vaikka tuo jannu kuin on kuuluisa kitaransoittaja, ei äijä varmasti osaa niillä kitarataidoillaan pelata guitarheroa.. vaikka se onkin vain lapsen leikkikalu. :P
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova