Tuorein sisältö

Dungeons & Dragons 50 vuotta - Näyttelyn asiantuntijan pikahaastattelu - Suomen pelimuseo

11.05.2024 klo 09.00 | Luettu: 1421 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen


Pikahaastattelussa näyttelyn asiantuntija ja primus motor Janne Mikola.
Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Se on eittämättä yksi viime vuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä, ellei jopa kaikkein tärkein. Dungeons & Dragonsin merkittävyys sukupolvia ylittävänä peli- ja populaarikulttuurin ilmiönä on kiistaton, mutta lisäksi peli on vaikuttanut myös pelikulttuuriin ylipäänsä. Lukemattomat nykyiset videopelit käyttävät Dungeons & Dragonsin aikoinaan lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan pelin kehittämistä hirviöistä ja otuksista.


Suora linkki: https://youtu.be/l09XMq-bwpU
Saa kanavan tilatakin
Lisää Suomen pelimuseo -videoita
Ps. Tilaa hyvä lehti, jos et ole jo? http://retrorewind.fi/tilaa

Pelikopteri esittää
(C) 2024 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi

Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku

Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Dungeons & Dragons on paitsi maailman ensimmäinen roolipeli, myös viime vuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä. Ei tarvitse olla roolipelaaja kokeakseen pelin merkityksen, sillä lukemattomat videopelit käyttävät sen lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan peliä varten kehitetyistä hirviöistä ja otuksista.
– Vuonna 1974 ensimmäisen kerran julkaistu Dungeons & Dragonson läpikäynyt historiansa aikana useita muutoksia. Siitä on julkaistu jo tusinan verran sisällöltään erilaista versiota, uusimpana pelin viides laitos, kertoo tutkija Niklas Nylund Vapriikin Pelimuseosta.
– Laitosten välillä on eroja, jotka näkyvät paitsi niiden taiteessa ja ulkoasussa, myös sisällöissä ja säännöissä, jotka ovat seuranneet paitsi aikansa pelisuunnittelutrendejä, myös laajempia yhteiskunnallisia ilmiöitä, Nylund toteaa.
Dungeons & Dragonsin vaikutus ulottuu myös laajempaan populaarikulttuuriin. Se tuli aikoinaan tunnetuksi Steven Spielbergin E.T. (E.T. the Extra-Terrestrial, 1982) -hittielokuvasta, mutta myös peliä kritisoineesta ja Tom Hanksin tähdittämästä televisioelokuvasta?Leikistä tuli totta (Mazes & Monsters, 1982). Toisaalta Ed Greenwoodin, Margaret Weisin, Tracy Hickmanin ja R.A. Salvatoren romaanit tekivät pelin maailmoja ja hahmoja tunnetuiksi myös aktiivisten roolipelaajien piirin ulkopuolella. Dungeons & Dragons -lisenssillä julkaistut tietokonepelit, uusimpana Baldur’s Gate 3, ovat ylläpitäneet pelin suosiota ja tehneet sitä tunnetuksi tietokonepelaajien parissa.
– Dungeons & Dragons ei ole vain peli, vaan myös omaehtoista tee-se-itse-kulttuuria, sanoo Nylund.
– Jokainen pelinjohtaja lyö oman leimansa johtamiinsa peleihin, ja niihin osallistuvat pelaajat muokkaavat pelejä mieleiseensä suuntaan.
Kaikki peliporukat pelaavat lopulta omalla tavallaan, usein ääneen lausumattomia käytäntöjä seuraten. Siksi näyttelyssä tutustutaan myös kuuden eri pelinjohtajan pelimateriaaleihin, joista jokainen tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman pöytäroolipelien omaehtoiseen luovaan kulttuuriin.
Dungeons & Dragons 50 vuotta esillä Suomen Pelimuseossa Vapriikissa 8.5.2024 – 26.1.2025.

Suomen pelimuseo
Alaverstaanraitti 5
33100 Tampere

Lisää Suomen pelimuseo -videoita

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Dungeons & Dragons 5... Huhujen mukaan neljä... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova