LucasArtsilla pähkäillään seikkailupelien elvyttämistä
LucasArtsin PR-päällikkö Chris Norris ja uuden Fracture-toimintapelin apulaistuottaja Jeffrey Gullett pohtivat yhtiön seikkailupelien elvyttämistä uusilla alustoilla. Eurogamer-sivuston tiedustelu seikkailupelien uusintajulkaisuista on työntekijöille tuttu kysymys.
DS:lle tehtävien uusintajulkaisujen jarruna on Norrisin mukaan kuitenkin DS:n muistikorttien kokorajoitus. Selitys tuntuu hieman ontuvalta, sillä DS:n pelikasettien koko on 256 megatavua ja jopa melkoisen laaja Indiana Jones and the Fate of Atlantis toimi aikoinaan jopa Amigalla, 880 kilotavun kokoisille levykkeille ahdettuna.
Gullettin mukaan toiveet uusintakierroksesta saattavat silti toteutua ja LucasArtsilla puntaroidaankin jatkuvasti vanhan pelivalikoiman hyödyntämistä uusilla alustoilla. "Päätös tehdään huomattavasti meitä korkeamman tahon toimesta", Norris kertoo. "Tahtoisin todella nähdä uusia seikkailupelejä. Monet sanovat, että seikkailupelit ovat kuolleet. En usko asian olevan näin, luulen pelien vain muuttuneen joillakin tavoin. Uskon meidän tekevän edelleen seikkailupelejä, mutta ne ovat selviytymiskauhun ja muun sellaisen myötä hieman erilaisia kuin ennen", Norris summaa.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (7 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
02.06.2008 klo 15.44
Viimeisin piristävä seikkailupeliyrittäjä oli The Experiment joka uudisti seikkailupelaamisen täysin (ainakin käyttöliittymän osalta ja miten peliä pelataan), joskaan ei ehkä täysin onnistuneesti, mutta idea oli erittäin mielenkiintoinen.
http://www.gamespot.com/pc/adventure/experience112/review
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2008 klo 16.07
Rekisteröitynyt 27.05.2007
02.06.2008 klo 16.46
Kyllä kelpaisi Fate of Atlantis DS:llä tai PSP:llä...
onnex kummallekkin on scummvm
02.06.2008 klo 17.26
Kyllä kelpaisi Fate of Atlantis DS:llä tai PSP:llä...
onnex kummallekkin on scummvm
Aamen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.06.2008 klo 19.10
Eli siis "elvyttämisellä" tarkoitetaan vanhojen pelien uudelleenjulkaisua? Hetken kuvittelin, että LucasArts yrittäisi tehdä uusia seikkailupelejä, jos ei välttämättä perinteisiä Point & Click pelejä niin ainakin jotain uudistettua ja uudella tavalla pelattavaa seikkailua.
Kyllähän tuo Norris sanoo, että yhtiö tekee nykyäänkin seikkailupelejä, mutta koko genre on vaan muuttunut radikaalisti. Eli ilmeisesti seikkailupelit ovat jälleen (kuten esim. C64:n aikoihinkin) toimintaa jossakin tutkittavassa ympäristössä. Ehkä Norrisin mukaan toimintapelit ovat sitten edelleen pongin tai space invadersin tapaisia... Mielestäni tuo PR-jannu kyllä vähän höpöili mitä sattui :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.06.2008 klo 21.11
Oikea syy miksi näitä pelejä ei tule on ihan yksinkertainen:
TE ostatte kaikkea turhaa roskaa niinkuin ~kaikki fps räiskinnät. Nykypelaajat haluaa kaiken heti tänne nyt. Ei paljon kiinnosta napsutella hotspotteja ruudulla, kun voi ottaa aseen ja ampua kaiken. Ei ole enää nörtit niitä yleisimpiä pelien ostajia, spedet on. Spedejä on paljon ja niillä on rahaa. Niille siis pelit. Ei täällä mitään hyväntekeväisyyttä harrasteta, seikkailupeleistä ei saa RAHAA, ja tietääkseni pelitalot ovat voittoa tavoittelevia yhtiöitä ja osakkeenomistajat ei katso hyvällä jotain retropelleilyä, rahaa, nyt.
Täydellisessä maailmassa LucasArts tekisi scummilla vieläkin hyviä pelejä. Eiköhän ne ajat ole mennyttä...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.06.2008 klo 00.12
Oikea syy miksi näitä pelejä ei tule on ihan yksinkertainen:
*egotrippi poistettu*
Täydellisessä maailmassa LucasArts tekisi scummilla vieläkin hyviä pelejä. Eiköhän ne ajat ole mennyttä...
Tähän on kyllä pakko todeta, silläkin uhalla, että leimaan itseni nyt kaiken hyvän pelikulttuurin suurimmaksi viholliseksi, että en ole sietänyt point and click pelejä sitten lapsuuden. En myöskään kovin montaa aikuista ihmistä tiedä jotka niistä nauttisivat (olen käynyt asiasta keskustelua useasti), varsinkaan niin paljon, että moisesta tahtoisi iskeä 40eur+ tiskiin. Ko. pelit ovat kerralla läpi pelattuja, usein turhauttavia koska jää jumiin jatkuvasti ja pelaajan toimet ovat niin rajoitettuja, että immersio on vain kaukainen toive.
Pointti? Niitä on kaksi.
Ensin, se, että massat eivät enää ostaneet seikkailupelejä, ei tee massoista "spedejä", eikä peligenren ystävistä millään tavoin paremmalla maulla varustettuja sankareita. Genren perinteinen pelimekanikka yksinkertaisesti vanheni eikä se tarjoa keskimääräiselle pelaajalle niin paljoa iloa kuin modernien pelit. Onhan se kiva yleistää suositut nykypelit malliin "tahdotaan vaan ampua kaikki", mutta kyllä sinä itsekkin tiedät, että myyntilistoilta löytyy kasapäin muitakin pelejä kuin yksinkertaisia shoot'em'uppeja.
Toisikseen en todellakaan näe, että seikkailupeleillä on mitään tulevaisuutta, jos pelimekaniikka todella pidetään tuolla "klikkaa tästä tällä esineellä" -tasolla. Se ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi viihdyttävää keskivertopelaajalle, eikä siinä ole mitään vikaa. Soppaan vähän uusia aineksia sekä parhaita puolia perinteisistä point'n'clickereistä, niin voisi ostajiakin alkaa jo löytymään.
Täydellisessä maailmassa kehitys ei ole pysähdyksissä, eikä pelejä tehdä spriteillä jos täysin sama peli mahdollista tehdä paremman näköiseksi. Vaikka huono grafiikka ei tee hyvästä pelistä huonoa, on aivan absurdia väittää, että kehityksen mukanaan tuomia tehoja ei pitäisi käyttää hyväkseen. Ihan oikeasti, kuka jaksaisi pelata sadannen scummilla tehdyn pelin putkeen lävitse? Ei kovin moni.
Ihmiset pelaavat pelejä pääsääntöisesti pitääkseen hauskaa. Jos massoilla olisi yhtä hauskaa hotspotteja etsiessä kuin natseja tappessa, myisivät nämä parempien ihmisten pelit(tm) ihan siinä missä muutkin.
Kirjoita kommentti