Ison-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen paljasti pilvipalvelujen käyttöprosentit - Google Stadian käyttäjät olivat vähemmistöä
Ison-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen CMA on julkaissut pilvipelaamista koskevia tilastoja kertoo PC Gamer. Tilastot ovat tehty selvittämään Activision Blizzardin ja Microsoftin välistä kauppaa. CMA on noussut pinnalle pelialan keskusteluissa, sillä se vastustaa Microsoftin ja Activision Blizzardin välistä kauppaa.
Julkaistut tilastot eivät sisällä suoria henkilömääriä, vaan kertovat prosentteina, kuinka paljon pelaajia käytti palveluita kuukausittain vuosina 2021 ja 2022. Prosentit heijastavat maailmanlaajuista trendiä, vaikka ne ovatkin CMA:n julkaisemat.
CMA:n mukaan tilastoissa voi olla muutamia virheitä tai asioita, jotka tulee ottaa huomioon. CMA kertoo, että se on saattanut yliarvioida Sonyn markkinaosuutta, sillä osa pelaajista on saatettu laskea kahdesti PlayStation Plus- ja PlayStation Now -palvelujen tilaamisen takia. Lisäksi Xbox Game Pass -tilaajista kaikki eivät välttämättä käytä pilvipalvelua lainkaan. Lukuja kannattaa siis lukea pienellä varauksella. Raportin voi lukea täältä.
Totuus kuitenkin on, että Google Stadiaa käyttävät olivat selvää vähemmistöä muihin palveluihin verrattuna. Ainoastaan vuonna 2022 samoihin lukuihin osui Amazon Luna. Lukujen perusteella Google Stadian kuolinisku oli välttämätön.
Vuosi 2021
xCloud: 20-30 %
PlayStationin pilvipalvelu: 30-40 %
NVIDIA GeForce NOW: 20-30%
Google Stadia 5–10 %
Vuosi 2022
xCloud: 60-70 %
PlayStationin pilvipalvelu: 10-20 %
NVIDIA GeForce NOW: 10-20 %
Google Stadia: 0–5 %
Amazon Luna: 0-5%
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti