Suomalaisten pelaamista tutkittiin taas - digitaalinen pelaaminen on lisääntynyt ja ei-digitaalisten pelien pelaaminen on kääntynyt laskuun
Suomalaisten pelaamista on tutkittu jo vuosien ajan ja tuloksista koostetaan Pelaajabarometri, josta selviää tutkimustietoa pelien kuluttamisesta ja tottumuksista. Tampereen yliopiston julkaisema Pelaajabarometri 2022: Kohti uutta normaalia -tutkimus paljastaa, miten suomalaiset pelaavat tällä hetkellä.
Tutkimuksen mukaan digitaalisia pelejä pelaa jo yli 80 prosenttia suomalaisista ainakin joskus. Yleisesti pelaamisen kokonaismäärä on pysynyt samana, vaikka ei-digitaalisten pelien aktiivinen pelaaminen on vähentynyt verrattuna vuoden 2020 julkaistuun tutkimukseen. Tutkimuksen mukaan suosituin tapa pelata digitaalisia pelejä on mobiililaitteet, vaikka aktiivinen mobiilipelaaminen onkin laskenut aiemmista tuloksista.
Myös elektronisen urheilun kuluttaminen näkyy tutkimustuloksissa, sillä jo 23,5 prosenttia suomalaisista katsoo elektronisen urheilun mediasisältöjä ainakin joskus. Lisäksi rahapelaaminen on vähentynyt Suomessa, johon syynä on pakolliseksi tullut tunnistautuminen, jolloin esimerkiksi satunnainen pelaaminen kauppareissujen yhteydessä on muuttunut.
Pelaajabarometri-tutkimuksen on toteuttanut Tampereen, Jyväskylän ja Turun yliopiston muodostama Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö CoE-Gamecult. Toimintaa rahoittaa Suomen Akatemia.
Vuoden 2022 Pelaajabarometri on luettavissa kokonaisuudessaan Tampereen yliopiston sivuilta.
Lisätietoja Pelaajabarometristä voit lukea Tampereen yliopiston julkaisemasta tiedotteesta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti