Microsoft haluaa lisää kiinalaisia Xbox-pelejä - syynä Sonyn tahkoamat rahasummat huippusuositusta Genshin Impactista
Microsoft haluaa jatkossa syventää yhteistyötä kiinalaisten pelinkehittäjien kanssa ja syynä tähän on pitkälti Sonyn taloudellinen menestys huippusuositun Genshin Impact -ilmaispelin kanssa.
Tieto perustuu Reuters-sivuston lähteisiin, joiden mukaan Microsoft on lähestynyt isojen pelistudioiden lisäksi myös pienempiä itsenäisiä kiinalaisia pelinkehittäjiä näiden pelien tuomiseksi Game Pass -palveluun.
Amerikkalaisen teknologiayrityksen isona motivaatiotekijänä on ollut Shanghaissa sijaitsevan miHoYo pelistudion toimintaroolipeli Genshin Impact, joka on onnistunut muutamassa vuodessa tahkoamaan gacha-mekaniikoillaan miljardeja dollareita.
Yhden lähteen mukaan Microsoft oli vieläpä keskustellut miHoYon kanssa Genshin Impactin kehityksen varhaisessa vaiheessa mutta ei ollut päässyt sopimukseen pelistudion kanssa, toisin kuin Sony joka vuotta ennen Genshin Impactin julkaisua solmi yhteistyösopimuksen ja joka on jo vuodesta 2017 lähtien pyörittänyt omaa kiinalaisten pelien PlayStation-alustoille tuomaan keskittynyttä China Hero Project -yhteistyöohjelmaa.
Muiden sivuston lähteiden mukaan Microsoft on kuitenkin pyrkinyt kompensoimaa myöhemmin alkanutta kiinalaisten pelinkehittäjien kosiskelua tarjoamalla näille erittäin rahakkaita sopimuksia pelien ja tämä yhdessä Microsoftin crossplatform-julkaisupolitiikan sekä tuen kanssa on saanut useat pelistudiot kiinnostumaan pelien tuomisesta Game Passiin.
Toistaiseksi Microsoft ei ole onnistunut saamaan itselleen aivan Genshin Impactin -kaltaista hittiä mutta esimerkiksi Xbox-konsoleille yksinoikeudella ilmestynyt Naraka: Bladepoint on ollut myös pelistudiolleen menestys myymällä yli 10 miljoonaa kappaletta.
Microsoftin ja Sonyn panostus kiinalaisiin pelinkehittäjiin ei kuitenkaan ole tarkoitettu pelkästään kansainvälisille markkinoille, sillä paikallisilla pelinkehittäjillä on jo valmiiksi hyvin paljon paremmat mahdollisuuden myös tehdä sisältöjä, jotka soveltuvat Kiinan massiivisille mutta tarkoin pelisisällöltään säädellyille pelimarkkinoille.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (3 viestiä)
28.10.2022 klo 01.30 1
— Vanha viidakon sanonta
Kirjoita kommentti