Unity-pomo suututti indiekehittäjät kutsumalla mobiilikehittäjiä, jotka eivät ole kiinnostuneita tekemään rahastamisesta pääfokusta ''v*tun isoiksi idiooteiksi''
Suositusta samannimisestä pelimoottorista tunnetun Unityn toimitusjohtaja John Riccitiello on saanut runsaasti kritiikkiä pelinkehittäjiltä äskettäin Pocketgamer.biz -sivustolle antamassaan haastattelussa esiintyneistä kommenteissa.
EA:n entisen toimitusjohtajan haastattelussa erityisesti närää herätti kohta, jossa Riccitiello kritisoi pelinkehittäjiä, jotka eivät ole kiinnostuneet rakentamaan peliään alusta asti maksimoimaan käyttäjien rahan käyttöä.
Riccitiellon mukaan "Kyseessä on vain pieni osa peliteollisuutta, joka toimii näin ja nautin joidenkin heidän kanssaan väittelystä - he ovat kauneimpia ja viattomimpia, nerokkaita ihmisiä. He tosin ovat myös eräitä isoimmista vitun idiooteista."
Haastattelun sisältö sai välittömästi kritiikkiä lukuisilta indiekehittäjiltä, joista yksi oli vuoden 2018 iPhone-peliksi valitun Donut Countyn kehittänyt Ben Esposito. Kommentoijat pitivät Riccitiellon kommentteja erityisen härskeinä siksi, että Unity on yhdistymässä mobiilimainoksiin keskittyvän ja aiemmin jopa haittaohjelmien levittämisen mahdollistaneen IronSourcen kanssa.
i made Apple’s iPhone Game of the Year in 2018 (Donut County) using Unity, but according to their CEO i’m a ‘big fucking idiot’ for not making Hole io, the f2p game that ripped it off ???? https://t.co/Gv1zqy0BjH
— Ben Esposito (@torahhorse) July 14, 2022
i strongly disagree with john riccitiello. what that scumbag doesn’t realize is some people simply enjoy making games for fun, or to educate, or to share a thought, idea, or experience
— ? •?•? (@Rokashi) July 14, 2022
those creators, and games are absolutely valid, and their process should not be condemned https://t.co/LetoXhm2m9
Toimitusjohtaja väitti tänään kommenttien olevan irrotettu haastattelun laajemmasta kontekstista mutta Riccitiello painottaa myös myöhemmin haastattelussa sitä, että pelisisällön suunnittelu ja toteutus tulisi tehdä markkinoiden ehdolla, sen sijaan että pelinkehittäjät keskittyisivät näkemään pelit esimerkiksi taiteena. Vähemmän yllättävästi Riccitiellon puolustus ei myöskään ole saanut erityisen positiivista vastaanottoa Unity-kehittäjiltä.
I have always been proud to be a unity game developer and it has always been nice to be part of this united community but today for the first time I feel ashamed for using #unity.https://t.co/ZUoGo4xMia
— Valentin Winkelmann (@VWGAMEDEV) July 15, 2022
Lähde: PC Gamer
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti