Sonyn uusi työntekijä haluaa säilöä pelit sadaksi vuodeksi
Digitaalisen materiaalin arkistointi sekä säilyttäminen on yhä suurempi huolenaihe ja kiitettävästi sitä onkin alettu tehdä viime vuosina yhä enemmän. Suomessa asialla ovat muun muassa Suomen pelimuseo sekä Kasettilamerit-yhdistys. Paljon ollaan kuitenkin edelleen liikkeellä harrastajavoimin, joten on hienoa nähdä isompienkin pelifirmojen heräävän asialle.
Eurogamer kertoo, että Sony on äskettäin nimittänyt senior build engineerin uuteen "Preservation-tiimiin", eli vanhojen pelien säilyttämisestä vastuussa olevaan tiimiin.
Kyseinen henkilö on Garrett Fredley, joka on pitänyt aiheesta esitelmiä mm. GDC-tapahtumassa ja kertoo pelien säilytysprosessin olevan "sellainen, jossa pelit voidaan tuoda takaisin pelattavaksi jopa 100 vuoden varastoinnin jälkeen. Se tarkoittaa kaikkien työkalujen, datan, dokumentaation, palvelimien, pääteohjelmien, softakääntäjien ja muiden tarvittavien asioiden tallentamista, jotta peli voidaan luoda uudestaan - ei ainoastaan sitä, että lähdekoodi taltioidaan."
Fredley teki taltiointia aiemmin pienemmässä mittakaavassa EA:lla, eikä hän vielä tiedä, tuleeko hän osallistumaan siihen, että vanhoja pelejä saadaan pelattavaksi uusilla konsoleilla.
So apparently I broke the internet announcing my work with Playstation
— Garrett Fredley (@SomeCronzaGuy) April 26, 2022
For anyone asking what Game Preservation is / what I do, I did a GDC talk a few years ago on the subject when I worked at EA. My work is similar, although larger in scopehttps://t.co/mWNW5u8uXF
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti