Datayhtiön analyytikko ei usko, että ''pelien Netflixit'' valtaavat markkinat
Keskiviikkona pidetyssä GDC 2022 -keskustelussa Ampere Analysin analyytikko Piers Harding-Rolls otti kantaa videopelien tilauspohjaisiin palveluihin. Palveluilla hän tarkoitti niin sanottua “pelien Netflixiä”. Hänen mukaansa on vaikea uskoa, että tilauspohjaiset pelipalvelut ohittaisivat perinteisemmän pelimyynnin. Tällä hetkellä tilauspohjaisten palvelujen osuus pelimarkkinoista on vain noin 4 prosenttia. Vuonna 2027 luvut oletetaan olevan 8,4 prosenttia.
Piers Harding-Rolls nosti keskustelussa esille Xbox Game Pass -palvelun. Hänen mukaansa palvelun suosio perustuu siihen, kuinka uusia pelejä palvelussa on. Pelimäärä on pysynyt lähes koko ajan 500 teoksen tietämillä. Jos palvelussa olisi vähemmän kiinnostavia pelejä, eivät pelaajat välttämättä tilaisi palvelua käyttöönsä.
Harding-Rolls myös muistuttaa, että pelien ja videoiden ansaintalogiikka on erilainen. Pelien kohdalla tuottoa tulee myös ilmestymisen jälkeen, kun pelaajat käyttävät rahaa esimerkiksi kausikortteihin ja laajennuksiin. Elokuvien kohdalla kyseessä on kertaostos.
Harding-Rolls otti kantaa myös fyysisiin viihdetuotteisiin. Hänen mukaansa ihmiset edelleen vuokraavat ja ostavat digitaalisia sekä fyysisiä elokuvia, vaikka suoratoistopalvelujen puhutaan tappaneen elokuvien fyysiset kopiot. Harding-Rolls muistuttaa, että pelaajat ovat ostaneet jo kauan pelejä digitaalisesti esimerkiksi PC:lle, joten Xbox Game Passia ei voida esimerkiksi pitää fyysisten pelikauppojen tuhoajana.
Lähde: PC Gamer
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti