Google muutti Stadian strategiaa - ensisijaisesti yhtiö myy kehittämäänsä teknologiaa
Marraskuussa 2019 lanseerattu pilvipalveluna toimiva videopalvelu Google Stadia on vaihtanut strategiaansa. Jatkossa Google keskittyy myymään suoratoistoteknologiaa kolmansille osapuolille eikä niinkään kehittämään Stadiaa tai sinne saapuvia pelejä. Business Insiderin mukaan jatkossa mahdollisia kumppaneita olisivat Capcom ja Bungie, minkä lisäksi ilmoille on noussut myös kuntoilulaitteita valmistama yhdysvaltalainen Peloton. Myynnissä oleva suoratoistoteknologia kulkee kauppanimellä Google Stream.
Mitä ilmeisemmin strategian muutos kannattaa, sillä ainakin teleoperaattori AT&T osti Google Stream -teknologiaa, jonka avulla teleoperaattori mahdollisti Batman: Arkham Knightin pelaamisen verkkoselaimessa.
Google Stadian taru jatkuu ainakin tämän vuoden ajan, sillä Googlen edustajan mukaan yhtiö on lupautunut tuomaan Stadialle pelejä tämänkin vuoden aikana.
Google Stadia ei mitä ilmeisemmin koskaan menestynyt niin hyvin, kuin mitä Google toivoi. Pettymyksestä kieli se, että noin 14 kuukautta julkaisun jälkeen, Google päätti lakkauttaa omat studionsa. Google on myös houkutellut pelinkehittäjiä tuomaan pelejään Stadialle erityisten kampanjoiden voimin. Kampanjoissa on luvattu pelinkehittäjille hyviä tuottoja, mikäli yhtiöt tuovat pelinsä osaksi palvelua. Myös pelaajia on kalasteltu palveluun erilaisten alennuskampanjoiden avulla.
Lähde: Eurogamer, Business Insider
Keskustelut (4 viestiä)
06.02.2022 klo 22.06 1
Googlen ongelma oli mainonnassa. En muista nähneeni yhtään mainosta ikinä. Silloin ennen julkaisua oli pari artikkelia (kaipa täälläkin), mutta muuten ei mitään. Kavereille joskus esittelin miten hyvin toimii ja olivat yllättyneitä ja kiinnostuivat itsekin.
Google useamminkin myi törkeän halvalla vempeleitä, mutta ei mainostanut sitäkään kunnolla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
07.02.2022 klo 09.10 1
Omien kokemusten perusteella oikein mainio systeemi.
Googlen ongelma oli mainonnassa. En muista nähneeni yhtään mainosta ikinä. Silloin ennen julkaisua oli pari artikkelia (kaipa täälläkin), mutta muuten ei mitään. Kavereille joskus esittelin miten hyvin toimii ja olivat yllättyneitä ja kiinnostuivat itsekin.
Google useamminkin myi törkeän halvalla vempeleitä, mutta ei mainostanut sitäkään kunnolla.
Joo vähän samoilla linjoilla oon myös minä. Stadiasta kuulin eniten kavereiden kautta, jotka ostivat sen Founders Edition -paketin. Sain toiselta kaverilta sen frendikoodin, että pääsin kans kokeilee. Itse en ostanut, sillä en kaivannut toista chromecastia himaan, vaikka olihan se FE-paketti melko halpa silloin aikoinaan. Se mitä kokeilin, niin homma toimi kyllä tosi hyvin ja oli kätevä. Ehkä vähän itse jäin nihkeilemään sen kanssa, että pitää ostaa pelit erikseen ja maksaa sitten vielä maksua Stadian peruskäytöstä. Omalla kohdalla myös unohtui koko Stadia, kun aika kauan kesti ne yhteensopivuuksien tulemiset jne.
Ja samaa mieltä myös kampanjoista. Jotenkin tuntuu, että niitä ei mainostettu Suomen markkinoille juurikaan ikinä. Niistä tuli luettua lähinnä ulkomaalaisten pelimedioiden kautta tai kuultua kavereilta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.02.2022 klo 11.04 2
07.02.2022 klo 11.56
Kirjoita kommentti