Brittiviranomaiset antoivat uudet tiukemmat säännöt pelien sisäisiä ostoksia koskeville mainoksille
Iso-Britannian mainosviranomainen Advertising Standards Authority on antanut uudet tiukemmat ohjeistukset, liittyen pelien sisäisiä ostoksia koskevaan mainontaa. Niiden tarkoituksena on lopettaa mainonta, joka harhaanjohtaa pelaajia mikromaksujen olemassaolosta ja todellisesta hinnasta, siitä miten ostetut esineet vaikuttavat peliin sekä vähentää ostopaineita.
Uusi ohjeistus koskee paitsi pelin sisäisissä kauppapaikoissa esiintyviä mainoksia, niin myös alustakohtaisia kauppoja ja yleisesti peleihin liittyvää mainontaa.
Jatkossa pelit eivät saa esimerkiksi käyttää painostavia tarjouslaskureita tai harhaanjohtavia mainoslauseita, kuten "Paras tarjous!" tai "Eniten arvoa" ja niiden tulee kertoa selkeästi jos premium-rahalla tehdyt ostokset eivät vaadi täyttä määrää valuuttaa, vaan jättävät jotain yli.
Tärkein vaatimus on kuitenkin se, että jatkossa pelien täytyy selkeästi kertoa myös paljonko pelin sisäisellä premium-valuutalla tehdyt ostokset maksavat myös oikeassa rahassa. Tähän tosin myönnytyksenä on se, että pelaajan omistaessa jo vaikkapa ilmaiseksi saatua premium-rahaa, niin pelin tarvitsee ainoastaan ilmoittaa paljonko jäljelle jäävä osuus maksaa oikeassa rahassa.
Mitä tulee kohua herättäneisiin lootboxeihin, niin ASA vaatii, että jatkossa pelien tulee selkeästi kertoa alustakohtaisissa kauppapaikoissa sisältävänsä lootboxeja mutta mainosviranomaisen mukaan niiden sääntely ei kuulu ASA:n toimivaltaan.
Ohjesäännöistä tosin vie hieman tehoa se pieni seikka, että ASA ei voi itsessään antaa sakkoja niitä rikkoville firmoille mutta viranomaiset voivat nimeä ja häpäistä rikkovia tahoja sekä tarvittaessa viedä rikkomukset eteenpäin korkeampiin säätelyelimiin, jotka voivat panna käytäntöön lisätoimenpiteitä.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti