Peliteollisuus tahkoi ennätyksellisesti massia briteissä vuonna 2020
Peliala on jälleen viime vuonna ollut Iso-Britannian viihdeteollisuuden isoin osa-alue kun kuluttajat käyttivät Entertainment Retailers Association -järjestön mukaan viime vuonna peleihin 4,4 miljardia puntaa.
Kasvua viime vuoteen verrattuna on huimat 17,7 prosenttia ja kokonaisuudessaan viihdeala itsessään tahkoi rahaa ennätykselliset 9,26 miljardia puntaa. Pelit kattoivat kokonaismyynnistä 48 prosenttia, videon viedessä 35 prosenttia ja musiikin loput 17 prosenttia.
Pelimyynnistä valtaosa, eli 3,8 miljardia puntaa, tapahtui digitaalisesti ja se kasvoi myös selkeästi eniten eli 19,7 prosenttia. Ehdottomasti suosituin digitaalisten pelien ostopaikka oli Steam, johon suuntautui ERA:n mukaan 47,7 prosenttia seuratuista ostoksista. Kuitenkin myös fyysisten pelien myynti kasvoi 7,2 prosenttia ja oli yhteensä 645,7 miljoonaa puntaa.
Myös viihdelaitteiden myynti kasvoi 25,7 miljardiin puntaan, joista konsolit kattoivat 638,5 miljoonaa ja kasvoivat Xbox Series X|S- sekä PlayStation 5 -julkaisujen siivittämänä 7,7 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Konsolien suosiosta huolimatta mobiili oli kuitenkin yhä ehdottomasti suosituin pelialusta ja ERA:n mukaan 34,7 prosenttia pelaajista pelasi sillä.
Lähde: GamesIndustry.biz
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti