Warner Bros onnistui patentoimaan Shadow of Mordorin nemesis-järjestelmän ja muut pelinkehittäjät eivät ole innoissaan
Warner Bros on viiden vuoden ja usein yritysten jälkeen onnistunut patentoimaan Middle-earth: Shadow of Mordor -pelissä ja sen jatko-osassa esiintyneen nemesis-järjestelmän, joka oli yksi pelisarjan kehutuimpia elementtejä.
IGN-sivusto kertoi Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkiviraston julkaisseen 3. päivä helmikuuta tiedotteen liittyen Warner Brosin alun perin jo vuonna 2015 jätettyyn patenttihakemukseen, jonka perusteella pelifirmalle myönnetään 23. päivä helmikuuta alkaen patentti "Nemesis hahmoihin, nemesis linnoituksiin, sosiaalisiin vendettoihin ja seuraajiin tietokonepeleissä".
Patentti ei suoranaisesti kokonaan estä muita pelintekijöitä käyttämästä Monolith Entertainmentin kehittämissä peleissä nähdyn nemesis-järjestelmän kaltaisia pelimekaniikkoja mutta on tällä hetkellä epävarmaa kuinka paljon pelijärjestelmät voivat muistuttaa nemesis-järjestelmää.
Hieman ironisesti patentin myöntämisessä kesti yli viisi vuotta sen vuoksi, että alun perin Warner Brosin patenttihakemus oli muotoiltu aivan liian vapaamuotoisesti ja muita pelejä muistuttavasti. Pelijulkaisija joutui useampaan kertaa tarkentamaan ja rajaamaan omaa hakemustaan mutta lopulta myönnetty patentti silti antaa Warner Brosille mahdollisuuden oikeustoimiin, jos julkaisija syystä tai toisesta kokisi toisen pelin kopioivan liian läheisesti omia pelejään.
Huolimatta patentin mahdollisesti rajatusta sisällöstä, niin vastaanotto pelinkehittäjiltä ja pelisuunnittelijoilta sitä kohtaan ei ole ollut erityisen suopeaa. Asiaa ovat ehtineen kommentoimaan muun muassa pelinkehittäjä Obsidian Entertainmentin Josh Sawyer, Thomas Was Alone -luoja Mike Bithell ja Vlambeerin Rami Ismail.
if you take someone's design and make a better version of it, you should be given a trophy and a triumph through the streets and the people who made the previous version should applaud you and say, "wow that was really cool."
— Josh Sawyer (@jesawyer) January 29, 2021
This is really gross, especially for a franchise that built its brilliant nemesis system on top of a whole heap of mechanics replicated from other games. As all games do. Because that's how culture and creativity works. Be a better neighbor, WB. https://t.co/4AvMe7GQWk
— Mike Bithell, TWA demo out now on Switch! (@mikeBithell) February 6, 2021
Since I was forced to learn a bit about this: a patent is not a copyright & having one doesn't necessarily mean they'll enforce it or win a case on it.
— Rami Ismail (????) (@tha_rami) February 6, 2021
What it does mean is they made a move to ensure they legally could & that in itself is "meh" enough that I hate it. https://t.co/jHzffdjPto
Nähtäväksi jää tietenkin, kuinka ärhäkkäästi Warner Bros aikoo saamaansa patenttia puolustaa oikeudessa mutta ottaen huomioon patentin hakemiseen käytetyn ajan ja todennäköisesti myös rahan, niin ihan pelkästään vain varmuuden vuoksi pelijulkaisija sitä tuskin hankki.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (4 viestiä)
07.02.2021 klo 14.38 5
Rekisteröitynyt 08.01.2017
08.02.2021 klo 00.53 4
Edellinen kuuluisa trollipatentti, joka kielsi minipelit latausruuduissa, vanheni vuonna 2015 mutta eipä ole minipelejä näkynyt sen jälkeenkään. Vanhaa patenttia varotaan tottumuksesta.
08.02.2021 klo 13.56 1
08.02.2021 klo 14.42
Kirjoita kommentti