Tuorein sisältö

CNN liittyy GTA IV -ruoskintaan

02.05.2008 klo 14.18 | Luettu: 29810 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Se oli vain ajan kysymys, että CNN pistää oman kortensa rovioon GTA IV:n suhteen, mutta ainahan on toivoa siitä, että joskus jättimediat ottavat opikseen. Toimittaja selvästi pyrkii pyöristelemään sanojaan, mutta lopputulos on hiilihankomeininkiä, eikä vastapuolta ole otettu mukaan puolustamaan itseään.





Mukana myös Jack Thompson.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Virtual Consolessa j... Klassikko-GTA konsol... >

Keskustelut (31 viestiä)

Repe

02.05.2008 klo 14.38

Voi luoja...aivoni pysähtyivät heti kun ruutuun tuli teksti: "We're training our kids to be killers". Ihan kuin olisi jotain FOXin juttua katsonut, mutta että ihan CNN... :|
lainaa
Makk3

Rekisteröitynyt 06.08.2007

02.05.2008 klo 14.41

"Osta lapselles tää peli niin siitä tulee tappaja."
Kyllä on vähän liioteltu noi haittavaikutukset tosta pelistä.
lainaa
MilkyWay

02.05.2008 klo 14.48

Oi kun se olis kyllä kivaa jos GTAIVssä olisi vielä se moottorisaha ja irtoavat ruumiinosat tekis vielä kivemman mutta kun ei oo :(
lainaa
hepoluoto

02.05.2008 klo 14.48

Taas tällaista populistiroskaa CNN:ltä. Ottaisivat mallia Conanista, näin sitä GTA:ta tulee pelata:

http://uk.youtube.com/watch?v=0kgo0VXGixk
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

02.05.2008 klo 14.50

"Miksi ikäraja ei ole Adults Only (pakollinen) vaan Mature (suositus)?" Siksi, että amerikkalaiset eivät välitä pätkän vertaa väkivallasta, mutta seksistä kylläkin. Käsittääkseni porno saa AO-luokituksen, mutta väkivalta ei (no, ehkä joskus, mutta yleisesti). GTA:n väkivalta ei loppujen lopuksi ole kovin yksityiskohtaista (vaikka sitä paljon onkin), eikä seksiä taideta oikeastaan kunnolla näyttää, joten pornoonkaan sitä ei voi oikein rinnastaa.
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

02.05.2008 klo 14.53

Thompson:""you can have oral and anal sex"" OMG PAKKO SAADA !!!!!!!!!!!
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

02.05.2008 klo 14.54

Voi luoja mitä ulostetta. On häpeällistä, että GTA:n kaltaista taideteosta (kyllä, rökittää minusta taiteena lähes kaiken muun "taiteen") arvostellaan noin naurettavin argumentein. Oli muuten aukotonta logiikkaa pojilla.
lainaa
Pelaaja

02.05.2008 klo 14.54

Ainakin omasta mielestä ei kyllä ole tarkasti simuloitua tuo gta iv:n s*ksi kohtaukset ole. Ja amerikka on täynä mielipuoleja.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.05.2008 klo 14.55

Se mikä näissä TV-keskusteluissa itseäni eniten ärsyttää on se, että asiasta tietämättömälle jää aivan selkeästi se kuva, että pelissä on tarkoitus tappaa huoria pesäpallomailalla tai jollain muun tavoin. Tai tappaa poliiseja. Tai harrastaa seksiä strippibaarissa. Ja että näitä kaikkia pitää tehdä jotta pelissä pääsee eteenpäin. Tokihan GTA:ssa murhaamaan joutuu vähän väliä että juoni etenee, mutta aika pitkälti pahoja ihmisiä - ihan kuten muissakin peleissä.

Sandbox pelien tarkoitus on antaa vapauden tunne pelaajalle, valinnat pelaajalle. Jos ruutuun pamahtaisi "sorry, this is too violent" joka kerta kun yrittäisi tehdä jotain "epäsopivaa", olisi pelikokemus hieman eri luokkaa kuin se on nyt.

Se, että tätä myydään nuorille jenkeissä on typerää. Se, että sandbox-pelit genrenä kiellettäisiin koska niiden vapaus suo mahdollisuuden tehdä epäsovinnaisia asioita, olisi vielä aivan kauhean paljon typerämpää.

Media ja vanhemmat sukupolvet käsittelevät interaktiivista viidettä päässään vielä samoin tavoin kuin perinteistä, passiivisesti nautittua viihdettä. Tämä mustamaalauksen ja kauhistelun putki ei pääty ennenkuin pelit saavuttavat sellaisen iän taiteenmuotona, että niitä harrastamatonkin katsoo niitä muuna kuin leluina. Media lopettaa ajojahdin kyllä heti kun sille ei ole enää kysyntää.
lainaa
shaminy

Rekisteröitynyt 23.01.2008

02.05.2008 klo 14.55

No kyllä tällänen peli vaikuttaa lapsen psyykkeeseen aivan varmsti.

Siksi peliä ei saakkaan myydä lapsille. Ihan sama kuin rankkaa pornoa ei saa myydä lapsille. Idiootit vanhemmat saavat syyttää itseään jos ostavat tämän pelin mukulalleen.
lainaa
JayeizH

Rekisteröitynyt 06.08.2007

02.05.2008 klo 15.55

Parasta tässä on että GTA IV saa niin paljon ilmaista julkisuutta että kohta ei ole ainuttakaan pelaajaa jotka eivät tietäisi peliä tai haluaisi testata peliä kun "siitä kohutaan niin paljon".

Saahan pelin luonteesta raivota vaikka kuinka, mutta niin kauan kun sitä pornoa ja k18 väkivalta elokuvia saa niin on aivan turha alkaa valittamaan pelintekijöille kuinka "pahoja pelejä" ne tekee.

k18 peliä ei saa myydä alaikäisille joten mikä tässä on niin vaikeaa? Turha valittaa että se ei ole hyväksi lapsille. Ei tietenkään ole!!!! Pelin ON K18!!! Eikö sekin anna jo JOTAIN vihjettä?! Se tarkoittaa että SE. EI. OLE. TARKOITETTU. ALLE. 18-VUOTIAILLE!
lainaa
peanut

Rekisteröitynyt 16.11.2007

02.05.2008 klo 16.00

JayeizH kirjoitti:

k18 peliä ei saa myydä alaikäisille joten mikä tässä on niin vaikeaa?


Täällähän tuo MJR2312 totesi jo, mikä sille on suurimpana esteenä... Kyllä tälle pitäisi antaa AO-luokitus, niin että kukkahatut rauhoittuisivat.
lainaa
Fairbanks

02.05.2008 klo 16.18

shaminy kirjoitti:
No kyllä tällänen peli vaikuttaa lapsen psyykkeeseen aivan varmsti.

Höpsistä.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

02.05.2008 klo 17.20

shaminy kirjoitti:
No kyllä tällänen peli vaikuttaa lapsen psyykkeeseen aivan varmsti.


6v lähtien olen pelannut GTA:ja aktiivisesti ja ainakin vielä mielenterveys tuntuu olevan kohdallaan. Aika ihmeellistä. :/
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.05.2008 klo 17.25

Bladekill kirjoitti:
shaminy kirjoitti:
No kyllä tällänen peli vaikuttaa lapsen psyykkeeseen aivan varmsti.


6v lähtien olen pelannut GTA:ja aktiivisesti ja ainakin vielä mielenterveys tuntuu olevan kohdallaan. Aika ihmeellistä. :/


Hyvä sinulle, mutta kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Minusta aika järjetön väite ettei GTA:sta voisi nuoren lapsen psyykkeelle olla haittaa. Puhutaan kuitenkin pelistä jossa väkivalta, vaikkei nyt ihan huorien silpomisen tasolla, on käytännössä pakollista. Pointti on siinä että aikuistuote on aikuistuote, eivätkä pelit tässä mielessä eroa elokuvista mitenkään. Tai ei ainakaan pitäisi erota.
lainaa
Zenrich

Rekisteröitynyt 23.07.2007

02.05.2008 klo 17.40

We demand Geoff Keighley to defend the video games! >:(
lainaa
Löllerö

02.05.2008 klo 17.46

Bladekill kirjoitti:
shaminy kirjoitti:
No kyllä tällänen peli vaikuttaa lapsen psyykkeeseen aivan varmsti.


6v lähtien olen pelannut GTA:ja aktiivisesti ja ainakin vielä mielenterveys tuntuu olevan kohdallaan. Aika ihmeellistä. :/


Olen noin 8-9-vuotiaasta näitä naapurin kanssa pelaillut. Ei käsittääkseni ole juuri psyykkeeseen vaikuttanut. Vihaan turhaa väkivaltaa, en tullut väkivaltaisemmaksi. Eri asia kohdallani olisi saattanut olla kauhuleffat, mutta niitä en ole koskaan kyennyt ymmärtämään joten nekin jätin väliin. Mutta minulle ne olivat aina pikseliukkoja, ei mitään oikeita. Korkeintaan purki paineita...

Ja kyllä kehitys menee eri tahtia. Tiedän joitakuita joihin tämä vaikuttaisi vielä yli 15-vuotiaana, kun taas itse kykenen jo ymmärtämään mielestä kaiken tuon huumorin, sarkasmin yms., kykenin siihen jo kyllä 11 - 13 vuoden tienoilla, toisin kuin suurin osa koulutovereistani vieläkään mitään tuollaista ymmärrä.
lainaa
MoZo

02.05.2008 klo 17.52

Juu olen samaa mieltä siinä että saattaa vaikuttaa jotenkin ja joihinkin, mutta kuten jo ennenkin todettu niin pitää kyllä olla jo valmiiksi sitten päässä vikaa.
Ei kukaan normaali ihminen sekoa elokuvan tai pelin jälkeen.
lainaa
Tinkertrain

02.05.2008 klo 18.09

Ei jumalauta, tekis mieli laittaa sitä pesaria noiden pellejen pärstävärkille.
lainaa
Arttu

Rekisteröitynyt 23.03.2008

02.05.2008 klo 18.23

Joo eipä näytetty kysyvän Rockstarin mielipidettä, otettiin vaan ne kaikista pahimmat vastustajat lähetykseen :D

Tuohon että miksi tällä pelillä ei ole sitä AO-ikärajaa, niin on täysin yksinkertainen: konsolivalmistajat eivät hyväksy AO-pelejä konsolilleen. Lisäksi Jenkeissä suurimmat kauppaketjut eivät myy AO-pelejä. Sitten tuleekin joku sensuroitu versio pelistä, jotta se saa sen M-luokituksen ja pääsee myyntiin, kuten vaikka Manhunt.
lainaa
hapsi

02.05.2008 klo 19.50

Olen itsekkin GTA:ta ja vastaavia pelejä vastaan. En aio pelata sitä ja on paljon parempi fiilis kun jätän tämänkin väliin.

Pelasin ennen paljon tappopelejä. Niistä ei tule kuin agressiiviseksi ja on usein lyhyt pinna jne.

Nykyään en pelaa niitä enää lainkaan ja on paljon parempi fiilis.

En ole provo, en ole populisti, tämä on täyttä faktaa omakohtaisesti koettuna.
lainaa
kakkerlak

Rekisteröitynyt 11.04.2007

02.05.2008 klo 20.27

Hetkinen... Mainittiinko ensimmäisessä videossa että poliisin voi katkaista moottorisahalla? Niin olin kuulevinani... Njoo, aivan varmasti, GTA IV:ssä ei taida edes olla ko. moottorisahaa...

Onhan tuo totta että tuo vaikuttaa nuoriin mutta että pitää yleistää että vanhemmat tekevät lapsistaan murhaajia. Lähinnä vaikutusalttiille persoonalle vaaraksi tuollaiset ja nuoremmille tietysti.
lainaa
lolers

02.05.2008 klo 23.37

mitäköhän kytäntappajasimulaatiota tauno pasanen naputteli ladossaan, kun tappoi putkeen neljä poliisia
lainaa
Autio

Rekisteröitynyt 11.10.2007

03.05.2008 klo 00.19

Siellä menee taas tallapohjassa tämä amerikan yhdyvaltain "puolueeton ja poliittisesti harmaa" uutisosasto iloisesti eikä kukaan puutu asiaan mitenkään...
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

03.05.2008 klo 00.47

hapsi kirjoitti:
Olen itsekkin GTA:ta ja vastaavia pelejä vastaan. En aio pelata sitä ja on paljon parempi fiilis kun jätän tämänkin väliin.
Pelasin ennen paljon tappopelejä. Niistä ei tule kuin agressiiviseksi ja on usein lyhyt pinna jne.
Nykyään en pelaa niitä enää lainkaan ja on paljon parempi fiilis.
En ole provo, en ole populisti, tämä on täyttä faktaa omakohtaisesti koettuna.

Jos tulee outoja mielitekoja vielä jatkossa, niin aina voi hakeutua hoitoon. Aika herkkä pitää olla, jos peli muuttaa ihmisen -öh- epävakaaksi. Toisaalta on ihan tervettä tiedostaa omat rajansa, mutta miten pitkälle kannattaa yleistää omia heikkouksiaan?
lainaa
Jugurtti

03.05.2008 klo 01.24

Jaa että toisen ihmisen vahingoittaminen ja tappaminen ei ole luonnollinen vaisto. Mitäköhän tässä on tuota... noin koko olemassaolomme ajan tehty? Esimerkkejä: Gladiaattoritaistelut, noitaroviot, nyrkkeily jne.

Ärsyttää tuollaiset "puolueettomat" uutislähetykset jotka vähänkin tyhmemmät ihmiset uskovat ilman minkäänlaista kritiikkiä.
lainaa
Typo

Rekisteröitynyt 17.09.2007

03.05.2008 klo 02.04

Ei sitä ole pakko ampua...
lainaa
jiiaa

03.05.2008 klo 09.48

Pistää kyllä vihaks tommonen paskanjauhanta. Helvetin Jack Thompson ja kumppanit.
lainaa
Grin

03.05.2008 klo 10.17

Ennen kuin alkaa huutaa ja melskata kuinka tyhmiä amerikkalaiset ovat, kannattaa pysähtyä hetkeksi ajattelemaan noita esitettyjä argumentteja. Mielestäni noissa oli hyvin paljon asiaa. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä (en itsekään ole), mutta asian pohtimisesta ei ainakaan ole haittaa.

Olen kyllä melkoisen varma, että nykyinen kulttuuri helpottaa paljonkin tappamista. Nykyäänhän väkivalta mielletään hyväksytyksi ja jopa joskus ihailtavaksi asiaksi. Kai teistäkin on hienoa pelata esim. GTA:ta? Kyllä se varmasti sisältää myös väkivaltaa.

Toisen laisissa olosuhteissa kasvaneet eivät välttämättä pitäisi GTA:sta ollenkaan. Eri asia on, onko esim. Suomessa mitään haittaa siitä, että aikuiset miehet pelaavat GTA:ta. Onhan jokainen meistä jo koulutettu tappajaksi Puolustusvoimissa.
lainaa
ALS

03.05.2008 klo 14.28

Noh, pistänpäs tänne omankin näkemykseni asiasta...

Mielestäni on täysin aiheellista huolestua miten lapset suhtautuvat tämänkaltaiseen peliin kuin Grand Theft Auto IV. Peli on täynnä väkivaltaa, mitä lapset eivät pysty, eikä heidän todellakaan pitäisi edes käsitellä pienien päidensä sisällä. K-18 leima (ja jossain päin 17) on aivan oikea luokitus GTA4:lle.

Mutta, Grand Theft Auto IV on eräs parhaista uuden sukupolven peleistä, mitä olen pelannut. Noh, se on kevyesti paras oikeastaan. Sen sisältö on aikuismaista, aikuisille suunnattua. Pidän todella paljon sen elokuvamaisesta kerronnasta, ja väkivalta kuuluu siihen. Miettikääpä sitä, millainen Tuntematon sotilas olisi jos suomalaiset ja "ryssät" vain halailisivat toisiaan taistelukentällä. Väkivalta kuuluu elokuviin, jotka käsittelevät väkivaltaa. Samaten on peleissä.

Ja vielä lopuksi, mitä tuohon seksuaaliseen sisältöön tulee, lapset ja nuoret kyllä näkevät ihan samoja asioita päivittäin koulussa ja kadulla. Näkymä vain on fotorealistisempi kuin GTA:n polygonimimmit.
lainaa
Erkki-Pekka

04.05.2008 klo 19.59

Se on Amerikka. Amerikkalaiset ovat idiootteja eivätkä voi käsittää GTA:ta taiteeksi - se on yhteiskunnallista satiiria, viihdettä, peli. Se on kaikkea. Käsikirjoitus ja näyttely aivan uskomatonta tasoa, etenkin IV:ssä.

Amerikkalaisilla on vielä ihan oudot perusteet näissä peleissä - jos peleissä putoilee päitä, peliä suositellaan vasta 17-vuotiaille, mutta jos pientäkään seksiin viittavaa esiintyy, peli on kielletty alle 18-vuotialta ehdottomasti. Huonoa itsetuntoa? (Joka viides amerikkalainen aikuinen elää nykyisin selibaatissa)

Amerikkalaiset eivät tajua, mikä GTA:ssa on hauskaa, koska eivät tajua, mitä se parodisoi tai mitä hauskaa radionmainoksissa on.

Mitä näihin alaikäisiin tulee, niin kyllä nykyisin kuulee pienemmiltä lapsilta (n. 10 v.) ihan outoja juttuja GTA-peleistä. Parasta peleissä on niiden mukaan räiskintä. Myöskin näitten lasten juttujen taso on tyyliin : toinen ottaa käsiinsä kuvitellun haulikon, sanoo pam ja toinen "kuolee" nauraen. Naiivia.

Ei sinällään, itsekin olen vasta 14, mutta GTA:ssa on paljon hienompiakin asioita kuin väkivalta.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova