Microsoft aikoo selvittää, miksi PlayStation 5 pyörittää joitain pelejä paremmin kuin tehokkaampi Xbox Series X
Microsoftin ja Sonyn uutuuskonsolit ovat olleet ulkona vasta muutamia viikkoja, mutta ensimmäiset vertailut molemmille alustoille julkaistuista peleistä ovat tuottaneet päinvastaisia tuloksia kuin monet odottivat. Ennakkoon tehokkaammaksi konsoliksi uumoiltu Xbox Series X pyöritti vertailtuja pelejä hieman heikommin kuin PlayStation 5.
Microsoft on The Verge -sivustolle antamassaan lausunnossa kertonut olevansa tietoinen suorituskykyongelmista ja työskentelevänsä kolmannen osapuolten pelinkehittäjien kanssa ratkaistakseen ongelman.
Miksi sitten 12 teraflopin suorituskyvyllä varustettu Microsoftin konsoli on suoriutunut heikommin kuin Sonyn 10,28 teraflopin PS5? Vertailuistaan tunnettu Digital Foundry teki aivan ensimmäisten joukossa vertailua Devil May Cry 5 Special Edition -pelin tiimoilta ja sivuston päätoimittaja Richard Leadbetter ehdotti suorituskyvyn puutteen taustalla olevan mahdollisesti jonkinlainen ohjelmointirajapinnan ongelma, joka rajoittaisi grafiikkaprosessorin toimintaa.
The Verge -sivusto oli kuitenkin onnistunut keskustelemaan asiasta nimettöminä pysyvien pelinkehittäjälähteiden kanssa, joiden mukaan ongelman taustalla ovat paljon perinteisemmät, konsolijulkaisuja aiemminkin vaivanneet syyt. Microsoft lähteiden mukaan nimittäin lähetti Xbox Series X -konsolin kehitystyökalut pelinkehittäjille huomattavasti myöhemmin kuin Sony PS5:n GDK-työkalut. Tästä syystä pelinkehittäjillä oli merkittävästi vähemmän aikaa tutustua uuden konsolin ominaisuuksiin ja etenkin vähemmän aikaa optimoida aivan julkaisun lähettyvillä ilmestyneitä pelejä.
Useat julkaisijat kuten Codemasters ovat luvanneet julkaista päivityksiä, joiden pitäisi parantaa alustojen väleillä esiintyviä eroja, kuten Dirt 5 -pelissä Xbox Series X:n alempaa resoluutiota ja huonompia tekstuureja. Lisäksi, jos ongelmat johtuvat myöhemmin saaduista kehitystyökaluista, jatkossa ilmestyvissä peleissä voi olla mahdollista, että Xbox Series X tulee kirimään Playstation 5:n toistaiseksi nauttiman edun kiinni ja ehkä jopa ohikin.
Toistaiseksi Microsoftin konsolin omistajat voivat kuitenkin lohduttautua sillä, että taaksepäin yhteensopivuudessa Xbox Series X suoriutuu huomattavasti paremmin kuin PS5, sillä edellisen sukupolven pelejä PS5:llä ei pysty teknisten rajoitusten vuoksi pyörittämään 120 FPS ruudunpäivitysnopeudella.
Lyhyellä aikavälillä konsolien väliset erot tuskin vaikuttavat kovinkaan paljon kenenkään laitehankintoihin, sillä sekä PlayStation 5 että Xbox Series X on hyvin pitkälti myyty kaikkialta loppuun, eikä vielä ole tarkalleen tiedossa koska tai kuinka paljon laitteita tulee lisää.
Lähteet: The Verge, Gamesradar
Keskustelut (4 viestiä)
28.11.2020 klo 20.54 3
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.11.2020 klo 21.20
Call Of Duty Cold War pyörii playstation 5llä 120fps joten aika naurettavaa väittää että tuki puuttuu.
Oikeassa olet. Toki PS5:llä on monia pelejä, jotka puksuttavat tuolla vauhdilla. Uutista muokattu hieman tuon lauseen osalta..
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.05.2019
28.11.2020 klo 21.28 1
Call Of Duty Cold War pyörii playstation 5llä 120fps joten aika naurettavaa väittää että tuki puuttuu.
Ettei nyt jää kaivelemaan, niin puhuin tietenkin PS5:n taaksepäinyhteensopivuudesta joka ei tue 120fps-tilaa tällä hetkellä. Call of Duty Black Ops Cold War joka pyörii natiivisti PS5:llä ja aivan kuten Devil May Cry 5 Definitive Edition, niin tukee toki kyllä 120fps-tilaa.
Mutta esimerkiksi Rocket League, PUBG ja moni muu, joka pyörii PS4-emulaation kautta ei tarjoa (toisin kuin Series X) niin 120fps tukea.
28.11.2020 klo 23.45
Kirjoita kommentti