Viimeisin Pelaajabarometri-tutkimus vahvistaa, että korona ajoi suomalaiset pelaamaan yhä enemmän
Kotimainen Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö on julkaissut uuden suomalaisten pelaamista ja pelitapoja kartoittavan Pelaajabarometri-tutkimuksen. Nimensä mukaisesti Pelaajabarometri 2020: Pelaamista Koronan aikaan kuvaa erityisesti koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen muutoksia pelaamisessa ja sen mukaan sekä ei-digitaalisten että digitaalisten pelien pelaaminen onkin lisääntynyt aiemmista tuloksista.
Erityisesti pelaaminen koronan aikana on kasvanut 10-19-vuotiaiden sekä kolme- ja nelikymppisten ikäryhmissä mutta jo aiemmin korkealla olleet kokonaislukemat kasvoivat entisestään ja 10-75-vuotiaista suomalaisista 78,7 prosenttia pelaa ainakin joskus digitaalisia pelejä. Jos kaikki pelaamisen muodot otetaan huomioon, niin luku kasvaa huimaan 98,2 prosenttiin.
Pelaaminen on lisääntynyt kaikissa muodoissaan ja esimerkiksi digitaalisia pelejä pelaa nyt 63,6 prosenttia suomalaisista, kun edellisessä vuoden 2018 tutkimuksessa luku oli 60,5 prosenttia. Merkittävää kasvua on tapahtunut etenkin kortti-, lauta- ja roolipelien saralla, joista jokainen on kasvattanut suosiotaan merkittävästi edellisestä pelaajabarometristä.
Parin vuoden takaiseen verrattuna myös eSports-striimauksen seuraaminen on lisääntynyt merkittävästi mutta katselu on yhä hyvin vahvasti miesvoittoista ja jokaisessa ikäryhmässä miehet seuraavat pelistriimejä- sekä tallenteita moninkertaisesti naisiin verrattuna.
Myös pelaamiseen käytetty aika on lisääntynyt ja vuonna 2020 suomalaiset käyttivät keskimäärin yli seitsemän tuntia viikossa digitaalisten pelien pelaamiseen, kun vuonna 2018 luku oli alle viisi tuntia. Tampereen yliopiston tutkija Jani Kinnunen kertookin, että "Ilmeisimpänä syynä ajankäytön lisääntymiseen ovat jälleen koronasta aiheutuneet poikkeusolot."
Tästä huolimatta digipelaamiseen käytetyn rahan määrä on vähentynyt ja suomalaiset käyttävät keskimäärin 10,5 euroa kuukaudessa pelaamiseen, rahapelaaminen mukaanluettuna. Kuitenkin aktiivisista digipelaajista jopa 14,3 prosenttia on joskus maksanut pelien yllätyslaatikoista (loot box).
Vaikka pelaamiseen liittyvät ongelmat ovat tutkimuksen mukaan jonkin verran kasvaneet, niin positiivisena puolena myös lasten ja vanhempien yhteinen pelaaminen on lisääntynyt poikkeusoloissa. Yhä myös hieman yli puolet (51,4 prosenttia) suomalaisista pitää pelaamista hyödyllisenä.
Koko Pelaajabarometri 2020 -tutkimus on ladattavissa verkosta ja tutkimus perustui 914 vastaajan satunnaisotantaan 10-75-vuotiaista Manner-Suomen asukkaista.
Lähde: Tampereen Yliopisto
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti