Microsoft suunnittelee pelistriimauksen tuontia myös Xboxille ja PC:lle eikä suostu kommentoimaan pelien hintoja seuraavan sukupolven konsoleilla
Xbox-pomo Phil Spencer vahvisti Twitterissä Microsoftin suunnittelevan Xbox Game Pass -palveluun kuuluvan xCloud-pelistriimauksen tuomista myös Xbox-konsoleille ja tietokoneelle. Syyskuun alusta lähtien Xbox Game Pass Ultimate -tilaajat ovat voineet pelata pelejä striimauksen välityksellä Android-alustalla mutta Spencerin mukaan xCloud-kehittäjätiimin pitkän aikavälin tavoitteena on tuoda striimaus myös muille alustoille.
Yes, we want to do this. It's in the long list of cool things the xCloud team is working on, just a bit further down the list. But we want console and PC players to be able to browse as easily as mobile players, it's a good gamepass feature.
— Phil Spencer (@XboxP3) October 7, 2020
Pelistriimaus Xbox-konsoleilla ja PC:llä mahdollistaisi vähintäänkin Xbox Game Pass -tilaajille pelien kokeilemisen etukäteen ilman koko pelin lataamisesta sekä asentamista ja tietokoneilla myös esimerkiksi sellaisten pelien pelaamisen, joita oma kone ei jaksa pyörittää.
Toisaalla Microsoftin markkinointijohtaja Aaron Greenberg ei ollut aivan yhtä avoimena firman suunnitelmista seuraavan sukupolven konsolipelien hintojen suhteen. Microsoft on toistaiseksi pysynyt hiljaa omista suunnitelmistaan muiden julkaisijoiden kuten Take-Twon ja Sonyn nostaessa pelien hintoja pian alkavalla uudella konsoli sukupolvella lähelle kuumottavaa 80 euron rajaa.
Microsoftin suunnitelmista ei vieläkään saatu lisätietoa, sillä Greenberg ei suostunut Real Deal Podcastissa suoraan vahvistamaan tai kieltämään hintojen muutosta vaikka häneltä sitä suoraan kysyttiin.
Sen sijaan Greenberg vastasi pelihintojen olevan hyvin monimutkainen asia, sillä ennen vanhaan pelit olivat pääasiassa hinnoiteltu samalla tavalla kautta linjan. Näin ei kuitenkaan Greenbergin mukaan enää ole, sillä Microsoft esimerkiksi julkaisi Ori and the Will of the Wisp -pelin 30 dollarin hintaan ja State of Decay 2 -pelin 40 dollarin hintaan, kun taas Gears Tacticsin konsolijulkaisu tulee myöhemmin tänä vuonna maksamaan 60 dollaria.
Lisäksi Greenberg jatkaa, että tällä hetkellä hänen mielestään kalliimmat pelit ovat toistaiseksi olleet pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Valtaosa uusista julkaisuista kuten Assassin's Creed: Valhalla, Cyberpunk 2077 ja Dirt 5 ovat vielä 60 dollaria ja kalliimmat pelit ovat erityisesti juuri urheilupelejä tai pelejä jotka, eivät käytä hyväkseen esimerkiksi Microsoftin Smart Delivery -järjestelmää.
Microsoftin lähestymistapa on Greenbergin mukaan fanilähtöinen, johon ensinnäkin kuuluu Smart Delivery -järjestelmän käyttäminen sekä se, että Microsoftin julkaisemat pelit tulevat heti julkaisupäivänä Xbox Game Pass -palveluun. Greenberg kysyykin "Onko pelin hinnalla edes väliä, jos se kuuluu osaksi Game Pass -tilausta?"
Isolle osalle Xbox Game Pass -tilaajia kysymys lienee ihan validi mutta muille käyttäjille ja esimerkiksi fyysiset versiot peleistään hankkiville hinnoilla on tietenkin merkitystä. Microsoft ei voi tietenkään vaikuttaa siihen, miten muut julkaisijat hinnoittelevat pelinsä mutta jää nähtäväksi, miten Microsoftin äskettäin hankkima pelijulkaisija Bethesda aikoo jatkossa hinnoitella pelinsä eri alustoilla.
Lähteet: Eurogamer, GamesIndustry.biz
Keskustelut (1 viestiä)
08.10.2020 klo 21.32 1
Game Pass tulee olemaan alan standardi tulevaisuudessa. Muut tulevat takamatkalta, mutta tulevat kuitenkin.
Kirjoita kommentti