Take-Twon toimitusjohtaja puolustaa julkaisijan suunitelmia pyytää seuraavan sukupolven konsolipeleistä lisähintaa
Pelijulkaisija Take-Two Interactive aiheutti aiemmin tänä vuonna kohua ilmoittamalla pyytävänsä seuraavan sukupolven konsoleille julkaistavista NBA 2K21 -pelin versioista 10 dollarin ja 10 euron lisähintaa verrattuna PS4- ja Xbox One -versioihin. Tämän seurauksena muun muassa Ubisoft riensi ilmoittamaan, ettei aio ainakaan toistaiseksi hinnoitella PlayStation 5- ja Xbox Series X -pelejä kalliimmiksi.
Nyt Take-Twon toimitusjohtaja Strauss Zelnick on Protocol-sivustolle antamassaan haastattelussa puolustanut julkaisijan aikomusta pyytää lisähintaa tulevan konsolisukupolven peleistä. Zelnick väittää, ettei kyseessä ole pyrkimys maksimoida peleistä saatava tuotto vaan tarkoitus pikemminkin kattaa viidentoista viime vuoden aikana kaksin- tai kolminkertaistuneet pelien tuotantokulut.
Toimitusjohtajan mukaan julkaisijan pelit tarjoavat huomattavasti enemmän pelattavaa nykypäivänä 60 tai 70 dollarin hintaan kuin mitä ne tekivät vain 10 vuotta sitten. Pelaajien ei ole suinkaan pakko Zelnickin mukaan käyttää rahaa mikromaksuihin saadakseen täydellinen ja monipuolinen pelikokemus.
Zelnickin näkökulma kuulostaa tietenkin täysin loogiselta, ottaen huomioon, että pelien hinta ei ole juurikaan muuttunut inflaatiosta huolimatta viimeisen kymmenen tai viidentoista vuoden aikana. Tietenkin Zelnick jättää tosin huomioimatta juuri itse mainitsemansa mikromaksuista saatavat lisätulot, jotka ovat varsinkin Take-Twon pelien kohdalla olleet valtava tulonlähde juuri NBA 2K-pelisarjan ja GTA Onlinen kohdalla.
Toimitusjohtaja jättää kertomatta, kuinka etenkinkin NBA 2K -pelisarja on myös täynnä sponsoroitua lisäsisältöä, joka pahimmillaan vastaa käytännössä mainosten katsomista kesken koripallopelien. Tämä tietenkin varmasti vastaa myös realistista NBA-pelikokemusta mutta silti kaikki peleissä löytyvä mainossisältö on varmasti lisätuloa pelijulkaisijalle.
Tämä kaikki on vielä puhumattakaan siitä, kuinka pelaamisen suosio on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tätä kautta myös pelien myynti on parhaimmillaan moninkertaistunut. Zelnick itse kertoo Grand Theft Auto V -pelin myyneen 135 miljoonaa kappaletta, joka on lähes viisinkertaisesti pelisarjan seuraavaksi myyneimmän pelin GTA: San Andreaksen määrä ja tämä on ennen kuin edes huomioidaan GTA Onlinesta julkaisijan saavat jatkuvat tulot.
Nähtäväksi jää kuitenkin vielä tuleeko 70 euroa olemaan jatkossa normaalihinta peleille tulevalla konsolisukupolvella. Zelnick oli vielä kommentoinut NBA 2K -pelien hinnan julkistuksen jälkeen julkaisijan vuosikatsauksen yhteydessä, että Take-Two tulee arvioimaan pelikohtaisesti myyntihinnan PlayStation 5- ja Xbox Series X -pelien kohdalla.
Lähde: The Verge
Keskustelut (3 viestiä)
16.09.2020 klo 16.43 1
16.09.2020 klo 17.53
16.09.2020 klo 20.22
Kirjoita kommentti