Näillä perusteilla Epic yrittää saada Fortniten takaisin Applen sovelluskauppaan
Epic Gamesin ja Applen välinen oikeustaisto Fortniten kohtalosta iOS- ja Mac-alustoille jatkuu edelleen. Nyt Epic on julkaissut oikeudelle lähettämänsä asiakirjan, jolla pelijulkaisija yrittää argumentoida itselleen välipäätöksen joka pakottaisi Applen palauttamaan Fortnite-pelin takaisin App Store -kauppapaikkaan.
Yli 180-sivuinen dokumentti sisältää Epicin version välirikkoon johtaneista tapahtumista sekä useasta osasta koostuvat argumentit siitä, miksi Applen toimet aiheuttavat Epicille korvaamatonta vahinkoa.
Oikeusjuttua hoitava tuomari Yvonne Gonzalez Rogers antoi hieman yli viikko sitten välipäätöksen, joka kielsi Applea poistamasta Epicin kehittäjätilejä, jotka olivat vastuussa Unreal-pelimoottorin kehittämisestä sillä tämä olisi aiheuttanut vahinkoa kolmansille osapuolille.
Välipäätös ei kuitenkaan suojellut Fortnitea tai Epicin muita pelejä, joten Apple poisti ne pysyvästi App Storestaan elokuun 28. päivä. Epicin uusien argumenttien perusta onkin se, että Applen päätös poistaa peli aiheuttaa julkaisijalle, pelille ja sen pelaajakunnalle niin merkittävää haittaa, että se tulisi päästää takaisin kauppapaikkaan. Tässä perusteluinaan Epic käyttää esimerkiksi sitä, kuinka iOS-alustalla pelin aktiivisten käyttäjien määrä on laskenut 60% Applen poistettua peli sen App Storesta.
Epicin mukaan Fortnitella on ehdottomasti eniten yksittäisiä käyttäjiä Applen laitteilla, sillä iOS-pelaajat ovat lähes kolmasosa pelin 350 miljoonasta rekisteröityneestä käyttäjästä. Epicin tietojen mukaan 116 miljoonasta iOS-käyttäjästä 63 prosenttia pelaa peliä ainoastaan Apple-laitteilla ja se pelinkehittäjä pelkääkin, etteivät käyttäjät koskaan palaa takaisin, jos Apple-laitteet ovat ainoita, joilla pelaajat voivat peliä pelata.
Applen poisto on Epicin mukaan repinyt pelin yhteisön myös kahtia, sillä iOS-käyttäjät ovat jääneet ilman pelin viimeisempiä sisältöpäivityksiä. Epic väittää, että Apple on myös uhannut estää ainakin vuoden ajan pelinkehittäjän yritykset hakea uutta kehittäjätiliä iOS-alustalle ja pelifirman mukaan tämä aiheuttaisi myös korvaamatonta vahinkoa, sillä se estäisi pääsyn yli miljardille iOS-käyttäjän markkinoille.
Epic ei suinkaan ole yksin tyytymättömyydessään Applen kauppapaikan myynneistä maksettavan 30 prosentin osuuden kanssa ja Applen yleisen joustamattomuuden kanssa. Microsoft on esimerkiksi osoittanut tukensa Epicin oikeusjutulle Applen estettyä Project xCloud -pelistriimauspalvelu kauppapaikastaan ja monet muut pelinkehittäjät ovat sosiaalisessa mediassa esittäneet tukevansa pyrkimystä niin sanotun Apple-veron laskemiseksi.
Apple taas varmasti pyrkii taistelemaan kaikilla mahdollisilla tavoilla Epicin oikeusjuttua vastaan, sillä App Storen ja sen 30 prosentin myyntipalkkio on ollut yksi iso tekijä siinä miten omenafirma on onnistunut kasvamaan 2 biljoonan dollarin arvoiseksi.
Applella voi olla kuitenkin omat haasteensa osoittaakseen ettei se ole väärinkäyttänyt iOS-alustan täyttä hallintaansa. Päätös estää Microsoftin striimauspalvelu näyttää esimerkiksi hieman kyseenalaiselta julkisuuteen tulleen Applen oman pelistriimausta koskevan patentin myötä. Myöskään Applen päätös alentaa Amazonin App Store -maksuja puolella vain saadakseen Amazonin Prime-striimauspalvelu omalle kauppapaikalleen saa Apple vakuuttelut siltä, että maksupolitiikka on kaikille sama vaikuttamaan hyvinkin kyseenalaisilta.
Nähtäväksi kuitenkin jää onnistuvatko Epicin argumentit kääntämään tuomarin pään ja koko oikeusjutun lopputulosta saadaan kuitenkin parhaimmillaankin odottaa lähes vuosi. Oikeusjuttu on kuitenkin tuonut lisää huomiota Applen käytäntöjä kohtaan ja omenafirman mahdollista monopoliasemaa tullaan todennäköisesti vielä tulevaisuudessa käsittelemään sekä EU:ssa että Yhdysvalloissa kongressissa.
Keskustelut (9 viestiä)
06.09.2020 klo 18.18 4
06.09.2020 klo 19.04
06.09.2020 klo 19.15 9
Rekisteröitynyt 17.06.2014
06.09.2020 klo 20.28 5
Toivottavasti kukaan ei käytä enää Unrealia tämän jälkeen.
Ootko sä tosissas Applen puolella tässä asiassa? Ja Unreal Engineä vastaan?! Mitä helkkaria.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.05.2019
06.09.2020 klo 20.30
2 triljon on 2000 miljardia
Pahoittelut. Tapahtui taas perinteinen käännösmoka epähuomiossa, tosiaan 2 biljoonaa piti olla luvun eikä vain miljardia.
06.09.2020 klo 21.23 3
Toivottavasti kukaan ei käytä enää Unrealia tämän jälkeen.
Ootko sä tosissas Applen puolella tässä asiassa? Ja Unreal Engineä vastaan?! Mitä helkkaria.
06.09.2020 klo 23.52 4
Toivottavasti kukaan ei käytä enää Unrealia tämän jälkeen.
Toivottavasti aivopestyt omenafanit heräisivät horroksesta edes jossain vaiheessa.
07.09.2020 klo 00.17 3
Toivottavasti kukaan ei käytä enää Unrealia tämän jälkeen.
Toivottavasti aivopestyt omenafanit heräisivät horroksesta edes jossain vaiheessa.
07.09.2020 klo 07.33 1
Toivottavasti kukaan ei käytä enää Unrealia tämän jälkeen.
Kirjoita kommentti