Tuorein sisältö

Pelinkehittäjät kertoivat PlayStation 5:n DualSense-ohjaimen uusista mahdollisuuksista - pelit voivat jatkossa jopa lukita ohjaimen liipaisimet

21.08.2020 klo 23.00 | Luettu: 5814 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Sony julkaisi eilen blogissaan kirjoituksen jossa eri pelinkehittäjät kertovat siitä, millaisia mahdollisuuksia tulevan PlayStation 5 -konsolin uusi DualSense-ohjain antaa peleissä jatkossa.

Sony kertoi konsolin julkistuksen yhteydessä uuden ohjaimen pitävän sisällään tarkemman haptisen värinän sekä mukautuvat liipaisimet mutta nyt käytännössä kuultiin ensimmäistä kertaa pelinkehittäjiltä ideoita siitä mihin uusia ominaisuuksia voidaan käyttää.

Tulevan Spider-Man: Miles Morales -pelin kehittäjät kertovat voivansa esimerkiksi käyttää haptista värinää antamaan pelaajalle tietoa Hämistä uhkaavista vaaroista, sarjakuvista tutun hämähäkkivaiston tapaan. Lisäksi uuden tarkemman palautteen avulla pelintekijät lupaavat voivansa paremmin välittää pelaajan käsiin sen miltä vaikkapa vastustajan hyökkäykset tuntuvat.

Yksi ehdottomasti mielenkiintoisimmista uusista ideoista ja mahdollisuuksista kuultiin äskettäin viivästyneen Deathloop-pelin ohjaajalta Dinga Bakabalta. Tämän mukaan Deathloop-pelissä aseen jumittuminen tulee lukittamaan myös DualSense-ohjaimen liipaisimen paikoilleen ja täten kommunikoi myös käytännön toimilla pelaajille aseen käyttökelvottomuudesta. Tämä kuulostaa oikeasti uudelta ominaisuudelta mitä esimerkiksi vanhat DualShock-ohjaimet eivät pysty toteuttamaan ja joka edes hieman antaa pohjaa Sonyn päätökselle estää vanhojen ohjainten toimiminen uusien pelien kanssa.

Liipaisimien lukittautuminen kokonaan kuulostaa myös hieman pelottavalta mahdollisuudelta. Vaikuttaa täysin mahdolliselta, että jotkut pelaajat voisivat epähuomiossa esimerkiksi väkisin pyrkiä runnomaan lukittuneet liipaisimet pohjaan ja täten mahdollisesti hajottamaan ihka uudet ohjaimensa.

Muiden pelinkehittäjien kertomukset DualSense-ohjaimen suhteen tuntuvat muuten keskittyvän siihen, kuinka nämä haluavat entistä enemmän välittää ohjaimen ominaisuuksien välityksellä pelaajille sitä miltä pelaaminen tai erilaiset aseet tuntuvat.

Se kuinka tarkoilta ja merkittäviltä uudet haptiset ominaisuudet tuntuvat joutuu varmaan jokainen pelaaja kokeilemaan itse, alustavasti pelinkehittäjät kuitenkin tuntuvat olevan siitä innoissaan.

V2.fi | Mikko Seppänen
< Viivästynyt Crysis R... Tällä viikolla Epic ... >

Keskustelut (2 viestiä)

Exe

22.08.2020 klo 08.26 5 tykkää tästä

Eikö tuo liipasimen jumiutuminen voisi toimia toisinpäin eli liipasin jäisi aseen jumittaessa jumiin ala-asentoon. Silloinhan ei olisi vaaraa, että joku pelaaja epähuomiossa runnoisi liipasinta väkisin pohjaan...
lainaa
gosnfmfjf

22.08.2020 klo 20.25

ekana mieleen kauhupelis paniikkimainen ovenkahvan vaantely tms mut onhan naita jo tehty ihan sil et joku nappi ei tarkotuksella toimi sillon kun painat tappelupelit turpaan ottaes tai autopelis koneen yskies et ei takaan mitaan mullista
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova