Suomessa kova pula pelintekijöistä
DigiToday kertoo että Suomen pelibisneksellä menee kovaa ja tekijöitä kaivataan kovalla tahdilla lisää. Työvoimapula on akuutti ongelma ja töitä olisi vaikka heti kahdellesadalle osaajalle.
Erityisesti kaivataan ohjelmoijia, mutta myös muiden pelialan ammattilaisten kysyntä on kasvussa. Ammatillisesti päteviä ei kouluteta tarpeeksi ja Suomessa hyvänä ponnistuslautana toiminut demoskenekin alkaa ehtyä työvoiman lähteenä.
Keskustelut (15 viestiä)
25.04.2008 klo 11.07
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
25.04.2008 klo 11.30
Rekisteröitynyt 20.08.2007
25.04.2008 klo 11.55
Itsekin työskentelen ko. alalla, mutta enpä usko että täältä tiskin takaa kukaan tulee kädestä hakemaan töihin pelialalle.
Pelejä tekevät yhtiöt ovat kyllä sellaisessa pimennon ja myyttisyyden verhossa, että aika harvalla on mitään käsitystä heidän toiminnastaan. Enemmän tiedotuksia ja esittelyitä, niin kyllähän niitä hakijoita ilmaantuu.
Monesti kyllä huvittaa kun selailee avoimia työpaikkoja, niin lähestulkoon aina vaaditaan vuosien pituinen kokemus alalta ja ohjelmoinnista. Mistä ihmeestä sitä kokemusta saa, jos töihin ei pääse ilman sitä?
25.04.2008 klo 11.58
Missäpä koulussa opetellaan 3-d mallinnusta tai 3-d ohjelmointia directx rajapintaa vastaan? Kyllä suomi on tässä pudonnut kelkasta, ja pahasti! Ei tästä tietenkään voi syyttää kouluja pelkästään, sillä kukaan ei suomessa oikein uskalla lähteä tälle saralla yrittämään, ja vaikka lähtisi, tuskinpa paljon kannustusta tulisi...
Itse väännän päivästä toiseen Symbian-koodia kännyköihin, mutta paljon mielummin tekisin pelejä (pois lukien verkko ja kännykkäpelit), ku itsekin PC:llä päivittäin jotain peliä naputan. Mutta toisaalta, kukapa sitä arvostaisi...?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
25.04.2008 klo 12.28
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.04.2008 klo 12.51
onhan noita muitakin... Aloituspaikoista en tosin tiedä. Ja joo, harvoin näen pelistudion hakemuksia. En siis pidä näitä kännykkä/java/flash-pelien kehittäjiä minään pelistudioina vaan sampoina.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
25.04.2008 klo 13.56
25.04.2008 klo 14.33
Jos pc/xbox/ps3/... peliä haluaisi kunnolla alkaa kehittämään, niin se vaatisi ison nipun kavereita ja vielä isomman nipun euroja, ja voisi mennä vuosia ennen kuin sijoituksen hedelmää pääsisi keräämään... Mutta kyllä euroopasta tulee hienoja pelejä, esim saksalaisilta napsahtelee pelejä vähän väliä, vaikka laatu (varsinkin Jowoodin julkaisuissa) onkin hiomatonta.
25.04.2008 klo 15.46
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
25.04.2008 klo 16.16
Ne pari peliteollisuudessa työskentelevää, jotka tunnen, ovat olleet aikamoisia demoskeneguruja. Papereilla, varsinkaan toisen asteen, noihin paikkoihin on luultavasti aika turha hakea. Pitäisi olla ihan oikeita näyttöjä.
Jotain vastaavaa piti rustailla itsekin. Jos Kanadassa valmistuu 1500 johonkin pelialan tehtävään, niin se tuskin kulkee nimikkeellä lahjakas ohjelmoija. Minullakin on sellainen tuntuma demoskenen pohjalta, että sieltä päätyivät pelifirmoihin vain aivan parhaista parhaat, ei edes hyvät. Toisaalta tämä näkyykin mielestäni aika hyvin siinä, että teknisen toteutuksen taso esim. Remedyn ja Bugbearin tuotoksissa on aivan maailman kärkiluokkaa.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
25.04.2008 klo 16.32
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.04.2008 klo 14.11
26.04.2008 klo 23.48
"Suomen pelibisneksellä menee kovaa", tulipa mieleen että miten niin? Ainoat pelit mitkä keksin on Max Paynet, Flatoutit ja tuleva Alan Wake. Vai lasketaanko kännykkäpelitkin mukaan? Eihän ne ole kunnon pelejä, pelkkää pientä roskaa joka ei saa koskaan kunnon huomiota.
Mutta Suomen tietämykset ovat tosissaan surkeat peliasioissa. Englannin pelilehdessäkin oli sivu että tulkaa opiskelemaan kunnon pelintekoa kun Suomessa se on alkeismömmöä.
Minäkin hakeuduin Insinööri koulutukseen jossa oli jossain kohtaa pieni lause että voi suuntautua pelintekoon. Mutta enpä pääse valintakoetta pidemmälle kun siinä kysytään kaikkea roskaa mitä en tiedä eikä kiinnosta. Sen jälkeen olisi vielä typerä Insinööri koulutus mikä sekään ei kiinnosta pätkääkään. Sen jälkeen voi vasta suuntautua pelientekoon.
Kun englannissa on suoraan pelintekokurssille meno vain.
Eli eipä muuta voi kuin istua ja odottaa että jotain tapahtuisi.
27.04.2008 klo 09.20
Mukana oli suomen suurimman 3d-mallinnus sivuston ylläpitäjää, porukkaa joka oli työskennellyt 3d-mallinnuksen parissa 3 vuotta jne.
Lopulta kun paikan päällä oli se 80 ihmistä odottamassa pääsykokeita, joista 20 ihmistä valitaan opiskelemaan, olo olikin jo aika toivoton.
Koulusta kannustettiin sillä että suoraan peruskoulusta hakeville on ammattikouluissa varattu tietty määrä paikkoja. Paikalla oli tietääkseni 2 henkilöä lisäkseni jotka eivät olleet täysi-ikäisiä, kukaan meistä ei päässyt sisään ja itse olin suurinpiirtein varasijalla 25.
Noh, datanomi koulutuksessa on erittäin kivaa opetella liiketaloutta ja office-ohjelmia.
On se kumma ettei pelialalle ole työntekijöitä :P
Rekisteröitynyt 07.08.2007
28.04.2008 klo 09.41
Tosin nyt itsekkin olen pohtimassa talousalalle menoa joten saattaa peliala jäädä ilman työntekijäänsä. :/
Kirjoita kommentti