HS: Ysärinostalgia myy pelejä - klassikot käyvät kaupaksi
Helsingin Sanomat on julkaissut artikkelin siitä, kuinka pelimarkkinoilla klassikot, uusioversiot ja jatko-osat ovat kuuminta hottia, kun taas esimerkiksi elokuvissa niitä jossain määrin karsastetaan.
Suurimman inspiraationsa artikkeli on saanut Final Fantasy VII Remakesta, joka saapuu 3. maaliskuuta. Trendi on osittain sama kuin musiikkibisneksessä : 90-luvulla nuoria olleet haluavat yhä kuunnella sen ajan eurodancea ja muita hittejä.
HS:n artikkeli kertoo tutkimuksista, joissa videopelinostalgiaa on verrattu aikakoneeseen: peleissä niiden immersiivisyys ja omakohtaiset kokemukset tekevät tunnesiteistä erityisen vahvoja.
Retroilu on toki osa tätä ilmiötä - Suomen pelimuseosta Tampereelta löytyy mm. eri vuosikymmenten mukaan sisustettuja pelihuoneita, joissa voi pelata kyseisen aikakauden pelejä.
Kuva: Suomen pelimuseo
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti