Googlen mukaan Stadia tulee olemaan parin vuoden sisällä nopeampi ja responsiivisempi kuin muut pelilaitteet
Tämän vuoden marraskuussa julkaistava pilvipalveluja ja striimausta pelaamiseen käyttävä Googlen Stadia -laite on ennakkojen perusteella vaikuttanut mielenkiintoiselta, mutta kuten muidenkin striimaustekniikkaa käyttävillä pelilaitteilla isoimmat epäilyt sen toimivuuden suhteen ovat koskeneet sitä kuinka paljon laite tulee sisältämään viivettä.
Kuitenkin Googlen striimauksesta vastaavan Madj Bakarin Edge-lehden numerossa 338. olevan haastattelun mukaan pelot ovat turhia ja itseasiassa "negatiiviseksi latenssiksi" kutsuma teknologia tulee tekemään parin vuoden sisällä Stadiasta responsiivisemman ja nopeamman kuin mikä tahansa lokaalisti pelattava pelilaita, niiden tehoista huolimatta.
Negatiiviseksi latenssiksi Googlen kutsuma teknologia on ennakoiva bufferi, jonka suuruus riippuu Stadia-käyttäjän asetuksista ja yhteydestä. Tämä voi tarkoittaa yksinkertaisesti ruudunpäivityksen nostamista latenssin laskemiseksi pelaajan syöttämien ohjainliikkeiden välillä mutta myös algoritmin tekemiä ennakointeja sen suhteen mitä pelaaja tekee seuraavaksi.
Pelaajat ovat kuitenkin tunnetusti hyvin arvaamatonta käyttäjäkuntaa, joten nähtäväksi jää voiko mikään algoritmi onnistuneesti ennakoida pelaajien tekemiä yllättäviäkin ratkaisuja. Kuitenkin Googlella tulee olemaan mahdollisesti paras mahdollinen infrastruktuuri pilvipalveluun pohjautuvan pelilaitteen julkaisuun, joten marraskuussa nähdään toimiiko Google Stadia jo julkaisussa tarpeeksi hyvin ilman jännittäviä algoritmeja.
Lähde: PCGamesN
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti