Sisällissota peleinä: Suomi 1918 -korttipeli kuvaa kaaosta - pelisuunnittelija Mikko Aaltonen
Suomen sisällissodan 100-vuotisuuden muistoksi markkinoille tupsahti liuta uusia pelejä, joissa muistellaan näitä surullisia tapahtumia. Yksi erikoisemmista peleistä on helposti lähestyttävä Suomi 1918 -korttipeli, joka kuvaa tapahtumia monelta eri suunnalta ja jopa tavanomaista monipuolisemmin. Siinä tapahtumat voivat näet mennä jopa niin pyllylleen, että koko yhteiskunta romahtaa. Haastattelimme pelin suunnittelijaa Mikko Aaltosta.
"Ajattelimme, että korttipeli olisi ihmisille helpompi lähestyä ja helpompi tehdä, halvempikin. Halusimme kuvata sodan poliittista ja yhteiskunnallista prosessia, eikä pelissä pysty välttämättä tekemään sitä mitä haluaisi vaan myös asioita, joita ei todellakaan haluaisi tehdä."
Aaltonen kertoo kuinka peli rakentaa kuvaa epävarman tilanteen luomasta kaaoksesta ja suunnittelemattomuudesta, jossa on mukana myös se mahdollisuus, että kaikki häviävät.
Pelissä on mukana myös tarinankerronnallisia ja opettavaisia elementtejä, joiden myötä tapahtumia pystyy kommentoimaan pelin edetessä.
Katso koko haastattelu oheiselta videota:
Suora linkki: https://youtu.be/Sk79mGA0Plk
Katso myös pelin esittely:
Lisää Reissussa -videoita
Suomi 1918 on korttipeli Suomen valtion alkutaipaleesta, sisällissodasta ja siihen johtaneista tapahtumista. Peli on tarkoitettu 2-4 pelaajalle ja se on yksinkertainen sekä nopea pelata. Pelissä ei ole tarkoituksena toistaa historiallisia tapahtumia sellaisina kuin ne tapahtuivat, vaikka sekin on mahdollista, vaan katsoa olisiko jokin voinut mennä toisin ja jos olisi niin millainen lopputulos olisi ollut.
Pelissä on neljän värisiä kortteja joista jokainen väri kuvaa jonkin ryhmän tavoitteita tai jotakin kehityssuuntaa. Punaiset kortit kuvaavat työväen ja vasemmiston eli punaisten tavoitteita. Valkoiset kuvaavat porvariston ja oikeiston eli valkoisten tavoitteita. Mustat kortit kuvaavat sekasortoa ja koko yhteiskunnan hajoamista. Siniset kortit taas kuvaavat sovintoa ja yhteiskunnan rauhoittumista.
Pelaajat edustavat pääsääntöisesti joko valkoisia tai punaisia. Samalla omia tavoitteita ajaessaan pelaajien on kuitenkin huolehdittava siitä, että mustien korttien kuvaama sekasorto ja toisaalta sinisten korttien kuvaama sovinto eivät etene liian pitkälle ennen kuin omat tavoitteet on saavutettu.
Kukaan pelaajista ei pysty hallitsemaan täysin tilannetta eikä aina toimimaan sellaisella tavalla kuin itse haluaisi. Tämä kuvaa sisällissodan sekavaa tilannetta jossa osapuolet eivät voi aina tietää mitä on tapahtumassa ja mitä on mahdollista tehdä.
Tekijät:
Pelin on suunnitellut Mikko Aaltonen ja pelin ulkoasun on toteuttanut Ville Palkinen.
Checkpoint TV esittää: Sisällissota 1918 peleissä - viihdettä vai historiaa?
(C) 2018-2019 Mediapalvelut
Yhteistyössä: https://www.v2.fi/
Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku / Mika Hyvönen, XWD, Fapahtaja
Suomi 1918 korttipeli
Suunnittelija: Mikko Aaltonen
http://www.suomi1918.fi
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti