Pelinkehittäjä turvautui piraatteihin: kräkkerit auttoivat 90-luvun autopelin julkaisussa - tietämättään!
Sananen retroasiaa perjantai-illan alkuun. CSDB-sivustolla, eli Commodore-harrastajien erinäisiä tuotoksia, kilpailuita ja keskusteluita sisältävällä sivustolla kerrotaan mielenkiintoista pelinkehitystarinaa.
Kyseessä on vuonna 1992 julkaistu Crazy Cars III ja nimenomaan sen Commodore 64 -versio. Sylvain Labbe, yksi pelin kehittäjistä kertoo, että kyseessä oli ensimmäinen (ja ainoa) hänen tiiminsä koodaama kaupallinen peli. Kokemusta ei paljon ollut, vaan kiire oli, eikä käytettävissä ollut NTSC-laitteistoa, jotta pelistä olisi voinut tehdä version Pohjois-Amerikan markkinoille (ja testata sitä).
Labbe ei kuitenkaan lannistunut, vaan keksi ovelan juonen: hän 'julkaisi' pelin eurooppaversion ennakkoon kräkkerien ulottuville, tietäen, että kyllä joku osaava harrastaja muuntaa sen Amerikan muotoon. Paria päivää myöhemmin näin olikin käynyt, joten Labbe latasi kräkätyn NTSC-version, poisti siitä kräkkereiden tiedot ja pisti paketin pelijulkaisijalle. Näin saatiin peli myös Amerikan markkinoille!
"Peliä ei kehitetty Tituksen sisäisellä pelistudiolla, vaan makuuhuoneessani", on kuvaava lause 80-90-luvun vaihteen pelinkehittäjistä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti