Facebook 'huijasi ystävällisesti' pelirahoja pikkulapsilta?
Syytteen mukaan Facebookissa järjestettiin kampanja, jonka tarkoituksena oli huijata lapsia ja heidän vanhempiaan maksamaan tuhansia dollareita, jotta peleistä kuten Angry Birds, PetVille ja Ninja Saga saataisiin mahdollisimman paljon voittoa. Oikeusjutun mukaan Facebookilla kutsuttiin menettelyä "ystävälliseksi huijaukseksi" ja eräiden työntekijöiden yritykset estää tällaista tapahtumasta jätettiin huomiotta.
Lapsia rohkaistiin tekemään ostoksia ilman vanhempien suostumusta ja joissain tapauksissa ostoksia tehneet eivät olleet edes kovin selvillä siitä, että ostokset tapahtuivat oikealla rahalla. Ja sitten kun rahaa oli saatu sisään - yhdessä tapauksessa 6 500 dollaria - Facebookin työntekijöitä ohjastettiin kieltäytymään kaikista rahojen palautuspyynnöistä. Syytteen mukaan lapsia jopa kutsuttiin tässä yhteydessä 'valaiksi', mikä on pelikasinoiden käyttämä nimitys paljon tuhlaaville pelaajille.
Vaikka palautuksiin ei suostuttu, Yhdysvaltain kuluttajaviranomaiset kiinnostuivat asiasta, sillä luottokorttifirmat palauttivat välillä lokakuu 2010 - tammikuu 2011 noin yhdeksän prosenttia Facebookille tehdyistä maksuista. Normaalisti 2 prosentin palautustaso herättää viranomaisten kiinnostuksen merkkinä siitä, että jotain hämärää on tekeillä.
Facebook on vastannut nyt avattuihin oikeusasiakirjoihin kertomalla, että kun Center of Investigative Reporting otti heihin yhteyttä, he vapaaehtoisesti avasivat asiakirjat vapaaseen tarkasteluun. "Teemme yhteistyötä vanhempien ja asiantuntijoiden kanssa ... ja osana sitä työtä, tarkastelemme omia toimintojamme säännöllisesti ja vuonna 2016 päivitimme ehtojamme sekä tarjoamme toimintoja rahojen palautuspyyntöihin tapauksissa, joissa alaikäiset ovat tehneet ostoksia Facebookissa."
Keskustelut (3 viestiä)
28.01.2019 klo 20.23 6
28.01.2019 klo 20.37 2
Rekisteröitynyt 11.04.2007
29.01.2019 klo 08.36
Kirjoita kommentti