Pelinkehitys on kallista lystiä: Eidos paljasti seuraavan Tomb Raiderin hintalapun
Pelien tekeminen tiedetään kalliiksi, mutta tekijät harvemmin avaavat tarkkoja numeroita. Eidos Montreal on kuitenkin tehnyt sääntöön poikkeuksen kertomalla jo ennakkoon tulevan Shadow of the Tomb Raiderin hintalapun.
Gameindustry.bizille antamassaan haastattelussa studion pomo David Anfossi kertoi teoksen kehityksen kustantavan 75-100 miljoonaa dollaria. Huikaiseva summa ei kuitenkaan vielä riitä, sillä pelin markkinointiin joudutaan laittamaan vielä noin 35 miljoonaa dollaria lisää.
”Shadow of the Tomb Raider sekä muut AAA-yksinpelit maksavat 75-100 miljoonaa dollaria. Ja se on vain kehityskustannus. Markkinointiin menee lähemmän 35 miljoonaa dollaria. Meillä on siis totta kai paineita, emmekä voi välttää sitä. Samalla meillä on kuitenkin pienempiä nimikkeitä, joilla voimme kokeilla ja hioa asioita, mikä vähentää riskiä.”
”Meillä on onneksi keinomme kokeilla asioita pelaajilla, minkä lisäksi teemme markkina-analyysia ja käyttäjätutkimusta. Emme tietenkään saa kaikkia vastauksia. Meidän täytyy ottaa joitakin riskejä luomisen yhteydessä, mutta meillä on varsin hyvä käsitys teoksemme laadusta.”
Vaikka Shadow of the Tomb Raider on kallis julkaisu, ei sillä ole asiaa kaikkien aikojen kalleimpien pelien joukkoon. Esimerkiksi Grand Theft Auto V:n markkinointiin ja kehitykseen käytettiin noin 265 miljoonaa dollaria, kun taas Star Wars: The Old Republic -massiivimoninpeliin sujahti liki 200 miljoonaa dollaria. Ykkösenä on kuitenkin yllättäen Call of Duty: Modern Warfare 2. Kehitys itsessään oli halpaa kuin makkara (vain 50 miljoonaa dollaria), mutta markkinointiin sujahti käsittämättömät 200 miljoonaa.
Keskustelut (5 viestiä)
Rekisteröitynyt 08.01.2017
13.05.2018 klo 11.27 2
13.05.2018 klo 14.34 1
Rekisteröitynyt 03.09.2007
13.05.2018 klo 16.05 4
Minkä takia markkinointiin pitää edes käyttää 35 miljoonaa.Tomb Raider on tunnettu brändi joka on tuttu suurinmalle osalle pelaajista.Ihmisten tavoittaminen on tänäpäivänä muutenkin nopeampaa ja halvempaa kun koskaan.Ei pelin markkinointiin tarvita enää mitään turhia tv ja lehti mainoksia kuten vielä PS1 aikakaudella.Demo ulos Steamiin ja Xbox Liveen/PSN:n ja pari videota Youtubeen.Siinä luulisi olevan kaikki markkinointi mitä peli tarvii.Ei maksa paljoa ja säästöä tulee kun voi ajaa alas kalliin ja turhan markkinointi osaston.Nuo säästyneet rahat voi sitten käyttää pelin kehittämiseen niin pelaajatkin tykkää kun pelin laatu paranee.
Voisin kuvitella, että julkaisijat tekevät kyllä varsin tarkkoja laskelmia siitä, minkälaisella mainosbudjetilla saadaan paras tuotta kuhunkin tilanteeseen. On vähän vaikea uskoa, että noin isoja summia heitettäisiin markkinointiin ihan sokkonakaan.
13.05.2018 klo 16.26 7
Minkä takia markkinointiin pitää edes käyttää 35 miljoonaa.Tomb Raider on tunnettu brändi joka on tuttu suurinmalle osalle pelaajista.Ihmisten tavoittaminen on tänäpäivänä muutenkin nopeampaa ja halvempaa kun koskaan.Ei pelin markkinointiin tarvita enää mitään turhia tv ja lehti mainoksia kuten vielä PS1 aikakaudella.Demo ulos Steamiin ja Xbox Liveen/PSN:n ja pari videota Youtubeen.Siinä luulisi olevan kaikki markkinointi mitä peli tarvii.Ei maksa paljoa ja säästöä tulee kun voi ajaa alas kalliin ja turhan markkinointi osaston.Nuo säästyneet rahat voi sitten käyttää pelin kehittämiseen niin pelaajatkin tykkää kun pelin laatu paranee.
Sellainen markkinointi guru siellä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
19.05.2018 klo 11.50
Kirjoita kommentti