Tampereen Portaalissa voi syöksyä virtuaalitodellisuuteen - V2.fi haastatteli taustavoimia
Tampereelle avattiin viime perjantaina ostoskeskus Koskikeskusta vastapäätä virtuaalitodellisuuselämysliike nimeltä Portaali. Sen taustalla on kuusi virtuaalitodellisuudesta innostunutta yrittäjyyden opiskelijaa Tampereen Ammattikorkeakoulun Proakatemiasta. Saku Laaksonen, Aleksi
Kauppinen, Rasmus Kanervisto , Antti Rein, Antti Hiltunen ja Waltteri Kahra perustivat yrityksen, koska halusivat työllistää itsensä ja tuoda uuden, kiinnostavan viihdepalvelukonseptin Tampereelle.
"Tavoitteemme on, että Portaalin asiakkaat pääsevät kokemaan virtuaalitodellisuuden tarjoaman viihdekokemuksen mahdollisimman helpolla ja hauskalla tavalla. Virtuaalitodellisuus ei ole pelkkiä pelejä, vaan Portaalin valikoimista löytyy jokaiselle sopivia tapoja kokeilla, miltä virtuaalitodellisuus näyttää ja tuntuu”, kertoo toimitusjohtaja Saku Laaksonen.
Liikkeessä on kuusi erillistä HTC Vive -järjestelmällä varustettua pelitilaa, joita voi varata yhdeksi tai useammaksi tunniksi Portaalin nettisivuilla.
V2.fi haastatteli Aleksi Kauppista aiheesta
Miten idea tällaisesta ajanviettopaikasta Tampereella syntyi ja miten se otettiin oppilaitoksessa vastaan?
- Ajatus lähti Portaalin isän, projektipäällikkö Saku Laaksosen kiinnostuksesta teknologiaan. Saku hankki HTC Vive -virtuaalilaitteet itselleen vuosi sitten ja alkoi heti miettimään myös liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Ilmiselvin vaihtoehto oli jonkinlainen pelihalli tai elämysliike. Löysimme alkuvuodesta Vantaalla toimivan VR-arcaden (V2.fi:n artikkeli), joka vahvisti ajatusta liiketoiminnan kannattavuudesta. Projektitiimi löytyi nopeasti Proakatemialta ja aloimme valmistelemaan projektia muunmuassa liiketoimintasuunnitelman teolla. Proakatemialla kaikki suhtautuivat kannustavasti ja innostavasti uudenlaiseen projektiin, josta ei kunnianhimoa puutu. Vaikka oppilaitoksesta saakin tukea projektille, rahallinen vastuu ja riski on kuitenkin osuuskunnallamme.
Miten Portaalissa on järjestetty se, etteivät riehakkaat asiakkaat tai uteliaat lapsukaiset pääse sorkkimaan VR:ää pyörittäviä tietokoneita?
- Pääkohderyhmämme on noin 20-40 vuotiaat aikuiset ja olemme määrittäneet alle 15-vuotialle asiakkaille elämykset vain huoltajan läsnäollessa. Myös varausehdoissamme olemme pidättäneet oikeuden poistaa häiriköivät asiakkaat liikkeessämme. Jottei mitään sattuisi tietokoneille edes vahingossa, ripustimme koneet väliseiniin, jolloin niihin pääsee käsiksi vain tikapuilla. Käytämme pelipisteissä erillistä ohjelmistoa, joka antaa asiakkaan valita määrätyt elämykset sekä pyytää apua ja lisäaikaa, mutta rajaa kaiken muun käytön. VR:n ulkopuolella tietokoneita pystyy operoimaan vain etäohjauksella keskustietokoneelta.
Minkälainen pelivalikoima Portaalissa on?
- Haluamme, että jokainen Portaaliin saapuva viihtyisi mahdollisimman hyvin. Olemmekin yrittäneet valita elämyksemme mahdollisimman laajasti, jotta tekemistä riittäisi kaikille hardcore-pelaajasta eläkeläiseen. Kasvatamme ja kehitämme valikoimaamme jatkuvasti ja tällä hetkellä meiltä löytyy pelkillä laseilla katseltava lyhytelokuva, helppoja elämyksiä ja keveampiä pelejä sekä räiskintää. Tarkat kuvaukset elämyksistä löytyvät sivustoltamme.
Onko ajatuksissa laajentaa konseptia esimerkiksi yritysmaailman tarpeisiin?
- Tavoittemme on muuttaa virtuaalitodellisuus pienen piirin kuriositeetistä koko kansan teknologiaksi. Pelit ja elämykset ovat helppo ja hauska tapa tutustuttaa kuluttajat aiheeseen, mutta tiedostamme teknologian mahdollisuudet muuttaa alaa kuin alaa. Haluamme olla ensimmäisten joukossa tuomassa virtuaalitodellisuutta suurelle yleisölle ja tätä myötä myös toimia alan asiantuntijoina yrityksille, joille virtuaalitodellisuus on vielä vierasta. Panostamme kesän ajan liikkeemme toimintaan, mutta alamme jo syksyllä kartoittamaan erilaisia mahdollisuuksia, joita esimerkiksi b2b-puolella voisi olla.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti