V2.fi ennakoi: Xenoraid
Tamperelaisen 10tonsin kehittämä Xenoraid on varsin paljon perinteitä kunnioittava ylöspäin rullaava vertikaaliammuskelu avaruudessa tyylikkäällä ulkoasulla. Peli on paraikaa Steamissa koeajossa, ja saa siellä täyden julkaisunsa syyskuun lopussa. Myöhemmin peli saapuu PlayStation 4:lle, Xbox Onelle sekä mahdollisesti myös PlayStation Vitalle.
Xenoraidin tarina vie pelaajan vuoteen 2032, jossa vihamieliset ulkoavaruuden alukset ovat hyökänneet aurinkokuntaan. Pelaajan on johdettava ihmiskunnan vaatimatonta avaruuslaivastoa kohti tuntematonta, aseinaan sangen perinteistä sotakalustoa konekivääreistä ohjuksiin ja raketinheittimiin.
Pelimekaniikka on genrelle kovin tavanomainen. Aluksilla on pääase ja erikoistykki, ne lentävät aina nokka kohti ruudun ylälaitaa ja niiden ohjaaminen on varsin sulavaa nuolinäppäimillä. Vihollisalukset ovat monimuotoisia, mutta varsin perinteisiä, eivätkä sinänsä yllätä: on pieniä jonossa ilmestyviä sukkuloita, joka suuntaan ampuvia kiekkoja ja suurempia pomoaluksia. Viholliset myös voivat lentää ruudulla paljon vapaammin verraten aina ylöspäin osoittaviin pelaajan aluksiin.
Aluksia on mahdollista hankkia lisää ja kustomoida taistelutehtävistä saaduilla krediiteillä. Myös pilottien kehitys ja sotilasarvo ovat oma pelillinen elementtinsä, minkä vuoksi hyviä pilotteja voi olla viisasta säästellä ja pitää hengissä, vaikkapa pakokapselin avulla.
Virkistävänä elementtinä Xenoraid tuo mahdollisuuden vaihdella aluksia taistelun aikana. Tämä tekee pelaamisesta astetta taktisempaa ja mielenkiintoisempaa, ja vähentää myös riskiä alusten tuhoutumisesta. Alusten korjaaminen on merkittävästi halvempaa kuin uusien ostaminen. Numeronäppäimillä alusten vaihteleminen on varsin kätevää ja toimii yllättävän hyvin keskellä hektistä taistelua, mutta myös esimerkiksi asteroideja väistellessä.
Xenoraid tarjoaa genressään positiivisen yllätyksen. Se ei ole mikään tajunnanräjäyttävä pelikokemus, mutta avaruuslentelypelinä se on varsin viihdyttävä ja mukavalla tavalla haastava. Ennen kaikkea Xenoraid pyrkii modernisoimaan klassikkogenren, ja onnistuu siinä varsin kiitettävästi suurempia yllätyksiä tarjoamatta.
Xenoraidin tarina vie pelaajan vuoteen 2032, jossa vihamieliset ulkoavaruuden alukset ovat hyökänneet aurinkokuntaan. Pelaajan on johdettava ihmiskunnan vaatimatonta avaruuslaivastoa kohti tuntematonta, aseinaan sangen perinteistä sotakalustoa konekivääreistä ohjuksiin ja raketinheittimiin.
Pelimekaniikka on genrelle kovin tavanomainen. Aluksilla on pääase ja erikoistykki, ne lentävät aina nokka kohti ruudun ylälaitaa ja niiden ohjaaminen on varsin sulavaa nuolinäppäimillä. Vihollisalukset ovat monimuotoisia, mutta varsin perinteisiä, eivätkä sinänsä yllätä: on pieniä jonossa ilmestyviä sukkuloita, joka suuntaan ampuvia kiekkoja ja suurempia pomoaluksia. Viholliset myös voivat lentää ruudulla paljon vapaammin verraten aina ylöspäin osoittaviin pelaajan aluksiin.
Aluksia on mahdollista hankkia lisää ja kustomoida taistelutehtävistä saaduilla krediiteillä. Myös pilottien kehitys ja sotilasarvo ovat oma pelillinen elementtinsä, minkä vuoksi hyviä pilotteja voi olla viisasta säästellä ja pitää hengissä, vaikkapa pakokapselin avulla.
Virkistävänä elementtinä Xenoraid tuo mahdollisuuden vaihdella aluksia taistelun aikana. Tämä tekee pelaamisesta astetta taktisempaa ja mielenkiintoisempaa, ja vähentää myös riskiä alusten tuhoutumisesta. Alusten korjaaminen on merkittävästi halvempaa kuin uusien ostaminen. Numeronäppäimillä alusten vaihteleminen on varsin kätevää ja toimii yllättävän hyvin keskellä hektistä taistelua, mutta myös esimerkiksi asteroideja väistellessä.
Xenoraid tarjoaa genressään positiivisen yllätyksen. Se ei ole mikään tajunnanräjäyttävä pelikokemus, mutta avaruuslentelypelinä se on varsin viihdyttävä ja mukavalla tavalla haastava. Ennen kaikkea Xenoraid pyrkii modernisoimaan klassikkogenren, ja onnistuu siinä varsin kiitettävästi suurempia yllätyksiä tarjoamatta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti