Tuorein sisältö

Suomalaistutkimus: Pelit eivät turruta väkivaltaan

28.02.2008 klo 10.13 | Luettu: 6772 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Helsingin yliopiston ja Helsingin kauppakorkeakoulun tekemässä tutkimuksessa selviää, että pelien pelaaminen ei turruta pelaajaa väkivaltaan. Tutkimuksessa käytettiin James Bond 007: NightFireä, jota pelaavien 36 nuoren aikuisen reaktiot mitattiin pelin edetessä.

Vihollisen haavoittaminen aiheutti pääsääntöisesti pelaajassa negatiivisen reaktion ja pelaajat muuttuivat vihaisiksi ja hermostuneiksi. Oman hahmon kuoleminen puolestaan yllättäen aiheutti positiivisen reaktion. Tulokset paljastavat, etteivät pelaajien aistit turru todellisen elämän väkivallalle. Pelimaailmassa tehty väkivallanteko koetaan todellisuudessa edelleen negatiivisena asiana.

Lähde: GamePolitics

V2.fi | Matti Lintula
< Skid Row teki musiik... PlayStation 3 oppi s... >

Keskustelut (8 viestiä)

Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

28.02.2008 klo 10.27

Eli pelaajat siis helpottuivat kun kuolivat? :D Sellasen käsityksen sain vähän tuosta jutusta. Hmm..itse en muista saaneeni negatiivisia reaktioita (mitä tuolla sitten tarkoitetaankaan) esim. Crysiksessä kun lahtasin puoli kylää äijä. Millaisiakohan pelaajia tuossa on mahdettu testata? Oikeita pelaajia vaiko sellaisia jotka eivät ole ennen pelanneet?
lainaa
Jesse

28.02.2008 klo 10.30

No voi turkanen! Nyt median tarvii alkaa syyttää taas hevimusiikkia kun joku veronmaksaja pimahtaa! Vai olisiko nyt aika syyttää vaikka blue-ray levyjä ja väkivaltafilmejä, niinkuin vanhaan hyvään VHS aikaan?

Vai olisiko aika kaivaa esiin vielä vanhempi syntipukki: hulluus? Mihin on vanha kunnon "hullu" mennyt? Meillä ei taidakkaan enää olla lainkaan hulluja suomessa...
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

28.02.2008 klo 10.32

Kyllä, pelaajat kokivat helpotusta kuoltuaan, sillä toimintaan tulee tauko ja aistit saavat hetken lepoa, joten vaikka periaatteessa kupsahtaminen kismittäisi, se samalla laukaisee jännitystä.

Reaktiothan voivat olla myös melko alitajuisia, hermostuneisuutta tappamisessa saattaa aiheuttaa myös se, että tietää pelin etenevän ja odottaa, mitä pahiksia seuraavaksi nurkan takaa ollenkaan eteen loikkaa. En löytänyt valitettavasti tuota tutkimusta mistään kokonaisena, että olisin voinut linkittää :(
lainaa
insinööri

28.02.2008 klo 12.28

Jesse kirjoitti:
Vai olisiko nyt aika syyttää vaikka blue-ray levyjä ja väkivaltafilmejä, niinkuin vanhaan hyvään VHS aikaan?


Ihan vaan blu-ray.
lainaa
Toni

Rekisteröitynyt 27.06.2007

28.02.2008 klo 13.18

Protec kirjoitti:
Eli pelaajat siis helpottuivat kun kuolivat? :D Sellasen käsityksen sain vähän tuosta jutusta. Hmm..itse en muista saaneeni negatiivisia re...

Kyllä tässä nyt taidettiin ihan puhua sellaisista ei aivoilla ajateltavista reaktioista.
lainaa
DonHessu

Rekisteröitynyt 03.12.2007

28.02.2008 klo 13.39

Minä raivoan aina jos kuolen itse :P En tunne positiivista ENKÄ negatiivista tunnetta tappaessani vihollista, mutta jos jonku lopparin yms. saan tapettua nii sillo on ofc "JEE!!"

Ja iha sekava teksti taas vaihteeksi.
lainaa
Henkka

28.02.2008 klo 15.41

DonHessulla oli niin sekavaa tekstiä että piti vähä tuumata taas... ofc? Itse artikkeli taas oli vallan mainio, kiitos Matti.
lainaa
eeneku

Rekisteröitynyt 24.10.2007

28.02.2008 klo 16.02

Täähä on uutinen eikä artikkeli.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova