Suomalaistutkimus: Pelit eivät turruta väkivaltaan
Helsingin yliopiston ja Helsingin kauppakorkeakoulun tekemässä tutkimuksessa selviää, että pelien pelaaminen ei turruta pelaajaa väkivaltaan. Tutkimuksessa käytettiin James Bond 007: NightFireä, jota pelaavien 36 nuoren aikuisen reaktiot mitattiin pelin edetessä.
Vihollisen haavoittaminen aiheutti pääsääntöisesti pelaajassa negatiivisen reaktion ja pelaajat muuttuivat vihaisiksi ja hermostuneiksi. Oman hahmon kuoleminen puolestaan yllättäen aiheutti positiivisen reaktion. Tulokset paljastavat, etteivät pelaajien aistit turru todellisen elämän väkivallalle. Pelimaailmassa tehty väkivallanteko koetaan todellisuudessa edelleen negatiivisena asiana.
Lähde: GamePolitics
Keskustelut (8 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.09.2007
28.02.2008 klo 10.27
28.02.2008 klo 10.30
Vai olisiko aika kaivaa esiin vielä vanhempi syntipukki: hulluus? Mihin on vanha kunnon "hullu" mennyt? Meillä ei taidakkaan enää olla lainkaan hulluja suomessa...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.02.2008 klo 10.32
Reaktiothan voivat olla myös melko alitajuisia, hermostuneisuutta tappamisessa saattaa aiheuttaa myös se, että tietää pelin etenevän ja odottaa, mitä pahiksia seuraavaksi nurkan takaa ollenkaan eteen loikkaa. En löytänyt valitettavasti tuota tutkimusta mistään kokonaisena, että olisin voinut linkittää :(
28.02.2008 klo 12.28
Vai olisiko nyt aika syyttää vaikka blue-ray levyjä ja väkivaltafilmejä, niinkuin vanhaan hyvään VHS aikaan?
Ihan vaan blu-ray.
Rekisteröitynyt 27.06.2007
28.02.2008 klo 13.18
Eli pelaajat siis helpottuivat kun kuolivat? :D Sellasen käsityksen sain vähän tuosta jutusta. Hmm..itse en muista saaneeni negatiivisia re...
Kyllä tässä nyt taidettiin ihan puhua sellaisista ei aivoilla ajateltavista reaktioista.
Rekisteröitynyt 03.12.2007
28.02.2008 klo 13.39
Ja iha sekava teksti taas vaihteeksi.
28.02.2008 klo 15.41
Rekisteröitynyt 24.10.2007
28.02.2008 klo 16.02
Kirjoita kommentti