LucasFilm käytti lain voimaa ja lopetti Star Wars Battlefront -faniprojektin
Nyt Romanelli on kertonut studion kotisivuilla Lucasfilmin määränneen faniprojektin lopetettavaksi. Pelistudio sai jo 22. kesäkuuta lopetusmääräyksen Lucasfilmiltä, mutta Romanelli sai kuitenkin yllätyksekseen sovittua tapaamisen Lucasfilmin väen kanssa viikkoa myöhemmäksi.
Romanellin mukaan Lucasfilm olisi voinut olla avoin idealle neuvotella Tähtien sodan immateriaalioikeuksien lisenssi Frontwiren käyttöön, mutta sopimus Electronic Artsin kanssa estää moiset sopimukset. Lucasfilm oli jo aiemmin keskustellut aiheesta EA:n kanssa, joka puolestaan oli halunnut Romanellin sanojen mukaan "suojella kultamunaansa".
"Heidän päähuolenaiheenaan oli se, että Galaxy in Turmoil voisi mahdollisesti viedä huomiota heidän Battlefront-tuotteiltaan", Romanelli kirjoittaa. Hän yritti myös saada EA:n kantaa asiaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Frontwiren asianajajien mukaan Galaxy in Turmoiliin tehty työ lukeutuu Fair Use -käytännön alle.
Kirjoituksen päätteeksi Romanelli pyytää kiitellen projektin faneja seuraamaan yhä Frontwire Studiosin edesottamuksia ja pelin mahdollista "pivotointia" täysin omaksi luomuksekseen.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.08.2007
01.08.2016 klo 19.55 14
Ihan aiheellinen pelko. Kaikki tietävät, että varsinkin nykyisillä pelimoottoreilla ja työkaluilla mikä tahansa indiestudio saa pyöritettyä paremman tuotteen ilmaisena faniprojektina kuin EA ja Ubisoft jotka keskittyvät hätäisen räkäpallon kyhäämiseen joulumarkkinoille ja alkavat sitten teroitella DLC-veitsiänsä.
01.08.2016 klo 20.02 6
Moderaattori
Rekisteröitynyt 08.08.2008
01.08.2016 klo 20.30 5
01.08.2016 klo 20.59 2
Rekisteröitynyt 04.01.2011
01.08.2016 klo 22.42
Rekisteröitynyt 07.08.2007
01.08.2016 klo 22.42 7
Onpas täällä EA-vihaajia. EA on vastuussa aika monesta hyvästä ja ylistetystä pelistä
Mitä sitten? EA on joskus ollut julkaisijana peleille, jotka ovat olleet ihan laatutavaraa esim. vuosituhannen vaihteessa, mutta miten se vaikuttaa EA:n nykytilanteeseen? Vastaus: Ei mitenkään.
EA on myös aivan samallalailla vastuussa lukuisista umpipaskoista pelinkuvatuksista puhumattakaan lukuisista legendaarisista pelisarjoista ja pelistudioista mitkä EA on tuhonnut.
ja tulevasta Battlefieldistä.
Sitä tässä kauhulla odotetaankin. Varsinkin Battlefront-skandaalin jälkeen.
Heillä sentään on asiakaspalvelu, toisin kuin monilla muilla peliyhtiöillä.
Eipä nyt tule mieleen yhtään (isompaa/merkittävää) peliyhtiötä millä ei olisi asiakaspalvelua. Jopa monilla indiepuljuillakin on asiakaspalvelu ja ovat erittäin aktiivia communityn suhteen eivätkä tuki korviaan kritiikiltä ja lähettele valmiiksi generoituja "Your feedback is important to us"-bullshitviestejä.
EA on priimaesimerkki siitä millainen on yritys jota ei kiinnosta kuunnella pätkääkään asiakkaiden palautetta. Sinänsä EA sen nykyisessä muodossa on ehkä ennemminkin oire kuin syy, johtuen idioottimaisesta massasta joka kerta toisensa jälkeen EA:n markkinointikamppanjoiden ja lisenssinimikkeiden avustuksella tunkee rahojaan heille.
Ja kyllähän omaisuudestaan saa pitää kiinni. Vai moniko teistä olisi mielellään antamassa omaa omaisuuttaan muitten käyttöön ilmaiseksi ja kyselemättä?
1. Star Wars ei ole EA:n omaisuutta mutta heillä on sopimus SW pelien suhteen kuten uutisessa kerrotaan
2. EA tai kukaan muukaan ei ole menettämässä tässä yhtään mitään, koska kyse on abstraktista lisenssistä.
3. Kenenkään pointti ei ollut se, että saako EA suojata oikeuksiaan vai ei vaan se että ainoa syy miksi EA ei halua antaa ILMAISEN fanituotteen päästä markkinoille on se että EA itsekin tietää että heidän skeidapelinsä eivät sen kummemmin lyhyellä kuin pitkälläkään tähtäimellä kykenisi pääsemään samalle tasolle tai parhaimmassakaan tapauksessa edes merkittävästi edelle, koska he upottavat jättibudjettinsa itse pelin sijasta markkinointiin ja muuhun kusetukseen.
Kuinka monta viikkoa esim. bäfät kärsivät todella pahoista bugeista ja servu ongelmista julkaisun jälkeen?
Taisi BF4:n kohdalla mennä n. puoli vuotta ennen kuin nettipeli saatiin PC puolella kohtuulliselle tasolle. Battlelogin jokaiseen uutiseen (liittyivätpä mihin tahansa)
virtasi loputtomasti "FIX THE FUCKING GAME"-kommentteja, mutta EA:ta tai DICE:ä ei kiinnostanut vaan jatkoivat Xbox One-tournamenttien (joihin olivat palkanneet joitain random nevahööd New York-räppäreitä pelaamaan ja hehkuttamaan peliä medialle) sun muun nolon paskan hehkutusta.
Rekisteröitynyt 27.05.2008
02.08.2016 klo 07.48 4
Rekisteröitynyt 11.09.2014
02.08.2016 klo 11.21 1
Mutta ea:n puolustukseksi täytyy sanoa että pelit ovat sentään hauskoja verrattaen ubisoftin vastaaviin joka peliä vaivaaviin downgradeihin.
02.08.2016 klo 20.46
-Makes sense
03.08.2016 klo 19.48
Tekijöille menis lähinnä sen verran vinkkiä että Battlefront-genren menestys ei ole juurikaan kiinni lisenssistä ja Star Wars oli alunperinkin melkoista "plagiointia". Steam on täynnä pelejä joissa joku nimeämätön poikatyttö hyppii ja kiipeilee milloin missäkin. Kuinka vaikea olis tehdä vaikka joku fantasiateemainen peli jossa osa ritareista riehuu valokiväärin kanssa samalla kun mukana riehuu muutama komentaja miekan kanssa? Vähän persoonaa mukaan ja kaikki on avoinna.
Kulttuurissa on saavuttu tämmöiseen jännään pisteeseen jossa niin isot helvettistudiot kuin yksinäiset koodaajatkin haluavat tehdä vain epävirallista jatkoa, rebootia tjsp. Mitä jos Lucaskin olisi käyttänyt tarinassaan vain tavallisia japsisamuraita japanissa kun se oli se helppo ratkaisu? Ilmeisesti maailmassa kyllä riittää nykyään koodaajia mutta taiteelliset sielut ovat jossain viiltelemässä itseään ja pössyttelemässä?
Kirjoita kommentti