Gran Turismo -pomo haukkui PlayStation 3:n pystyyn
Gran Turismojen parissa työskennelleen Polyphony Digitalin johtaja Kazunori Yamauchi on avannut sanaisen arkkunsa PlayStation 3:n osalta. Japanilaispomo kertoo IGN Austraalialle edellisen sukupolven kehitystyön olleen ”painajaismaista”.
Myös PlayStation 4:n julkaisun jälkeen ilmestyneen Gran Turismo 6:n menestys jäi lieväksi pettymykseksi. Sukupolvenvaihdos sekä haastava kehitystyö aiheuttivat lopulta sen, että sarjan kuudes osa myi edellisversiota vähemmän.
Yamauchi on vaikeasta sukupolvesta huolimatta luottavainen PlayStation 4:n suhteen. Etenkin tulevan Gran Turismo Sportin kehittäminen on ollut huomattavasti helpompaa.
”PlayStation 4:n tekniikka vastaa huomattavasti paremmin meidän odotuksiimme. Olen sanonut tämän yhä uudelleen ja uudelleen, mutta Gran Turismo Sport on innovativiisin osamme sitten ensimmäisen Gran Turismon. Kehitystyö on meille todella hauskaa ja huomaamme monia mahdollisuuksia työstäessämme peliämme,” totesi Yamauchi.
”Kehitystyön myöhäinen aloitus oli meille hyvä asia, sillä saimme perehtyä konsolin tekniikkaan ja mahdollisuuksiin rauhassa esimerkiksi fysiikkarenderöinnin osalta.”
Gran Turismo Sport julkaistaan PlayStation 4:lle marraskuun 15. päivä.
Myös PlayStation 4:n julkaisun jälkeen ilmestyneen Gran Turismo 6:n menestys jäi lieväksi pettymykseksi. Sukupolvenvaihdos sekä haastava kehitystyö aiheuttivat lopulta sen, että sarjan kuudes osa myi edellisversiota vähemmän.
Yamauchi on vaikeasta sukupolvesta huolimatta luottavainen PlayStation 4:n suhteen. Etenkin tulevan Gran Turismo Sportin kehittäminen on ollut huomattavasti helpompaa.
”PlayStation 4:n tekniikka vastaa huomattavasti paremmin meidän odotuksiimme. Olen sanonut tämän yhä uudelleen ja uudelleen, mutta Gran Turismo Sport on innovativiisin osamme sitten ensimmäisen Gran Turismon. Kehitystyö on meille todella hauskaa ja huomaamme monia mahdollisuuksia työstäessämme peliämme,” totesi Yamauchi.
”Kehitystyön myöhäinen aloitus oli meille hyvä asia, sillä saimme perehtyä konsolin tekniikkaan ja mahdollisuuksiin rauhassa esimerkiksi fysiikkarenderöinnin osalta.”
Gran Turismo Sport julkaistaan PlayStation 4:lle marraskuun 15. päivä.
Keskustelut (11 viestiä)
02.07.2016 klo 11.49 7
02.07.2016 klo 12.32 9
02.07.2016 klo 14.14
Muuttaako PS4 sitten oikeasti mitään... Ei toistaiseksi
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.07.2016 klo 14.15 2
02.07.2016 klo 14.43
Toisaalta pelaajana on helppo kompata ajatusta että ei PS2-ajasta ole juurikaan tultu eteenpäin muuta kuin nettipelin suhteen.
No ei muuten ole. Mm. Witcher 3 on oiva esimerkki miten kauas ollaan tultu sekä pelillisesti että grafiikan puolesta, vaikka se ei välttämättä näyttävin peli olekaan.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
02.07.2016 klo 16.50 6
Vain paskat koodaajat syyttävät laiteitaan. Sama pätee Yamauchiin ja hänen selkeästi osaamattomaan tiimiinsä.
Helppo sanoa jos ei ole koodannut riviäkään elämässään tai kun ei ymmärrä edes etäisesti miten tietokone toimii. Ei varmaan ole devaajaa/pelilafkaa olemassa mikä ei olisi hajonnut perusteellisesti PS3/Cell kehitykseen.
Cell-prosessori oli ideana aivan kauhea ja koko ajatus kumpusi enemmän Ken Kutaragin (ex-Sony pomo aka "Father of Playstation") fanaattisista mielikuvista rakentaa ylikallis supertietokone jota ei suunnata kotitalouksille sen sijaan, että oltaisiin tehty järkevä x86 tms. -pohjainen kotikonsoli. Tästä johtuu myös PS3:n alkutaipaleen mielettömät Linux-perseilyt.
Kutaragille on varattu paikka Danten helvetin toiseksi alimmalta tasolta "supertietokoneensa" kanssa. Ainoa joka pääsee tuosta alemmas on ne tuulipukukansan sankarit, jotka luulevat voivansa kertoa heitä huomattavasti älykkämmille ja taitavammille insinööreille "miten pelejä koodataan" täysin obscurelle ja experimentaaliselle arkkitehtuurille.
Rekisteröitynyt 25.07.2009
03.07.2016 klo 01.05 5
Vain paskat koodaajat syyttävät laiteitaan. Sama pätee Yamauchiin ja hänen selkeästi osaamattomaan tiimiinsä.
Helppo sanoa jos ei ole koodannut riviäkään elämässään tai kun ei ymmärrä edes etäisesti miten tietokone toimii. Ei varmaan ole devaajaa/pelilafkaa olemassa mikä ei olisi hajonnut perusteellisesti PS3/Cell kehitykseen.
Cell-prosessori oli ideana aivan kauhea ja koko ajatus kumpusi enemmän Ken Kutaragin (ex-Sony pomo aka "Father of Playstation") fanaattisista mielikuvista rakentaa ylikallis supertietokone jota ei suunnata kotitalouksille sen sijaan, että oltaisiin tehty järkevä x86 tms. -pohjainen kotikonsoli. Tästä johtuu myös PS3:n alkutaipaleen mielettömät Linux-perseilyt.
Kutaragille on varattu paikka Danten helvetin toiseksi alimmalta tasolta "supertietokoneensa" kanssa. Ainoa joka pääsee tuosta alemmas on ne tuulipukukansan sankarit, jotka luulevat voivansa kertoa heitä huomattavasti älykkämmille ja taitavammille insinööreille "miten pelejä koodataan" täysin obscurelle ja experimentaaliselle arkkitehtuurille.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
03.07.2016 klo 10.38 2
...
Ennen kuin edes vastaan ensimmäiseen lauseeseen niin käytäppä ensi kerralla kappalejaksoa kun kirjoitat tuollaisen wall of text:n.
Ja sinäkö olet koodannut taikka olet pelinkehittäjä?
Itseasiassa kyllä. Pelinkehittäjä ehkä en niinkään vaikka harrastuspuolella onkin historiaan niin mobiilista kuin Unreal Enginestä. Tällä ei kuitenkaan ole mitään väliä koska en missään vaiheessa mennyt väittämään että tietäisin miten PS3 pelejä kehitetään paremmin kuin ne jotka niitä oikeasti tekivät.
Nimenomaan suurin osa näintä tämän sivun kynäri uliuli tyypeistä ei tiedä edes miten pelimoottori toimii, kai tiedät että Sony on(oli) itse hardware kehittäjä jotta miksi ihmeessä eivät saisi rakentaa uutta prosessoriarkkitehtuuria yhdessä ibm:n ja toshiban kanssa?
1. Suosittelen irroittamaan 2 eri asiaa omiin lauseisiinsa.
2. Sony saa tehdä aivan mitä haluaa niin kuin Nintendokin tai MS. Vaikka esim. umpipaskoja ratkaisuja kuten cell-prosessori.
Sille on paljon syitä miksi ei otettu muilta valmistajilta valmiita prosessoreja, mm pitkällä tähtäimellä kun Sony on itse valmistaja he pystyvät polkemaan valmistuskustannuksia alas tehokkaammin kun ei tarvitse ostaa keneltäkään muulta
Ööh... :D Ei tuotanto toimi noin.
Sen lisäksi, että osallistut tuossa omassa CPU projektissa ideointi/suunnittelu/valmistus/testaus jne. kustannuksiin, tulet valmistamaan sitä vain omalle laitteellesi joten kustannukset eivät ikinä voi olla edes LÄHELLÄKÄÄN sitä luokkaa kuin massavalmistetulla geneerisellä CPU:lla tai sellaisella pienin muutoksin.
toisekseen vuoden 2006 x86 cpu:t high end cpu:t olivat myös kalliita valmistaa
Ja vuoden 1995 ja vuoden 2016 jne jne. Oli tai ei aivan sama sillä ei voi puhua edes samana päivänä oman rajatun ja kokeellisen CPU-projektin kanssa.
Sony olisi joutunut ostamaan kolmannen osapuolen kehittäjältä
Joo, tällälailla maailma toimii ja tällälailla saat kaikki nykyisetkin tuotteesi. Kyllähän PS3:ssa oli GPU:kin NVIDIA:n tuotoksia ja kovalevyt ja kaikki muutkin tulivat kolmansilta osapuolilta. Olisiko nämäkin pitänyt Sonyn itse kehittää?
Voin kertoa, että jos tuon härdellin jälkeen vielä haluaisi myydä laitetta tappiotta niin puhuttaisiin minimissään 10 000e konsolista.
Myös Cell-prosessorin valmistuksessa ja mahdollisesti suunnittelussakin on käytetty kolmansia osapuolia. Tuollainen "tehdään itse kaikki vaiheet" ilman alihankkijoita idea taisi olla viimeksi käytössä joskus kivikauden ja keskiajan välimaastossa...
ja he määrävät hinnoittelun
Mutta tuskin määräävät alle omakustannushinnan...
muistat varmaan miten tappiolliseksi ensimmäinen Xbox tuli mikrosoftille kun ei päästy yhteisymmärrykseen nvidia chipin kustannuksista?
Ensimmäinen Xbox on oikeastaan hyvinkin paska esimerkki, koska kyseessä oli uusi valmistaja uudella markkinalla ja se miten he ovat nuo neuvottelut ja suunnitteluvaiheet konsolinsa kanssa käyneet ovat pimeän peitossa muidenkin muuttujien kanssa. Toiseksi mitäpä luulet...olisiko kannattanut suunnitella oma GPU? Olisiko silloin päästy pois tappiolta? :D
PS4 lopetti tuon naurettavan super-tietokone ajattelun ja teki kuluttajille suunnitellun, PC:tä lähellä olevan järkevän konsolin ja miten kävikään... PS4 on suosituin konsoli ja tuottaa niin hyvin että pitää Sony pystyssä parasta aikaa. (Huhtikuussa Sony ilmoitti että PS4 nosti Sonyn ekaa kertaa kolmeen vuoteen voitolliseksi koko vuoden ajalta)
Myöskin tuon ajan työpöytämallien high end x86 chipit veivät paljon tilaa emolevyltä ja tuottivat runsaasti lömpöä sekä virtaa
Eivät kyllä vieneet ja mitä lämpöön ja virtaan tulee niin kyseessä on lähinnä marginaalien pyörittelyä jolla ei ole käytännön vaikutuksia. Ja en tarkoittanut, että PS3 olisi väkisillä pitänyt laittaa esim. x86 pohjaista prossua vaan about mikä tahansa muu yleisesti saatavilla oleva ratkaisu. Voi olla x86, voi olla PowerPC (kuten esim. Xbox 360:ssä) tai mitä vaan.
...
John carmark on myös kehunut taannoin cell arkkitehtuuria, mutta sanoi että se haaskaa kehittäjien aikaa tolkuttomasti vrt miten vaikeaa sille on jakaa eri taskeja conventional cpuihin verrattuna
...mutta nykymaailmassa on se tärkeintä että saadaan peli markkinoille ja rahat tiskiin mahdollisimman nopeasti.
Tässä on nämä kaksi langan päätä jotka voi hyvinkin helposti yhdistää. Cell-prosessorin potentiaalista puhuttiin vuositolkulla ja eipä siinä ollutkaan mitään kiistämistä täysin teknisellä tasolla, mutta pelifirmat eivät ainakaan yleensä rullaa julkisella rahoituksella tai toimi täysin hyväntekeväisyyden pohjalta joten jos helvetillisellä vaivalla ja AJALLA saadaan aikaan parhaimmillaan marginaalisia pikku etuja tai huonoimmillaan paskempaa jälkeä mitä muilla alustoilla, on kyseessä paska-alusta pelin kehitykseen.
Jos kirjoittaa Googleen PS3 Cell Processor niin, Google antaa autocomplete vaihtoehtona melkein heti "is hard to develop for" tms.
Sonylle kaikesta huolimatta hieno yritys rettä viitsivät yrittää jotain erillaista, minä en ainakaan halua että tämä teollisuuden ala menee vain yhteen suuntaan.
Teoriassa olen samaa mieltä, mutta Cell-prosessori oli Sonyn kohdalta äärimmäisen riskialtis leap of faith ja verrannollinen venäläisen ruletin pelaamiseen 5 luodilla. Kaiken lisäksi tämä näkyi kuluttajille kalleimpana konsolina ikinä lukuunottamatta joitain 90-luvun sooloiluja päämarkkinan ulkopuolisten firmojen osalta.
Naughty Dog ei koskaan sanonut mitään negatiivista PS3:sta, vaikka väänsivät sille oman pelimoottorin ja 3 uskomaton Uncharted-peliä. Vika taitaa olla nyt jossain muussa kuin laitteessa. Kuka näitä vanhoja juttuja muutenkaan enää kaivaa? Vieläkö PS3:sta enää edes valmistetaan?
Tämä timanttihan täältä jäi kokonaan huomaamaatta. :D
Naughty Dog tosiaan on Sonyn oma pulju joten lottoappa miksi eivät kauheana valittaneet aiheesta?
Rekisteröitynyt 25.07.2009
03.07.2016 klo 17.03
...
Ennen kuin edes vastaan ensimmäiseen lauseeseen niin käytäppä ensi kerralla kappalejaksoa kun kirjoitat tuollaisen wall of text:n.
Kirjoitin eilen Ps4:lla kun pcllä hostasin Dark soulsia, enkä saanut jostain syystä rivejä muodostettua.
Ja sinäkö olet koodannut taikka olet pelinkehittäjä?
Itseasiassa kyllä. Pelinkehittäjä ehkä en niinkään vaikka harrastuspuolella onkin historiaan niin mobiilista kuin Unreal Enginestä. Tällä ei kuitenkaan ole mitään väliä koska en missään vaiheessa mennyt väittämään että tietäisin miten PS3 pelejä kehitetään paremmin kuin ne jotka niitä oikeasti tekivät.
Ok, uskotaan, tarkoitus oli lähinnä viitata siihen mihin tämä sivu on mennyt, täysin tietämätöntä pätemistä suurimmalta osalta niin konsolien kuin pc:n omistajilta.
Minä olen vain tehnyt mappingia ja yksinkertaista scriptausta q3 ja nod skd työkalauilla, jälkimmäisellä enemän,mutta piti aloittaa kokonaan alusta koska aiempi kone pamahti.
Nimenomaan suurin osa näintä tämän sivun kynäri uliuli tyypeistä ei tiedä edes miten pelimoottori toimii, kai tiedät että Sony on(oli) itse hardware kehittäjä jotta miksi ihmeessä eivät saisi rakentaa uutta prosessoriarkkitehtuuria yhdessä ibm:n ja toshiban kanssa?
1. Suosittelen irroittamaan 2 eri asiaa omiin lauseisiinsa.
2. Sony saa tehdä aivan mitä haluaa niin kuin Nintendokin tai MS. Vaikka esim. umpipaskoja ratkaisuja kuten cell-prosessori.[/quote]
Olen eri mieltä kohdasta 2 mutta se on mielipide niin turha siihen sanoa enempää.
Sille on paljon syitä miksi ei otettu muilta valmistajilta valmiita prosessoreja, mm pitkällä tähtäimellä kun Sony on itse valmistaja he pystyvät polkemaan valmistuskustannuksia alas tehokkaammin kun ei tarvitse ostaa keneltäkään muulta
Ööh... :D Ei tuotanto toimi noin.[/quote]
Sen lisäksi, että osallistut tuossa omassa CPU projektissa ideointi/suunnittelu/valmistus/testaus jne. kustannuksiin, tulet valmistamaan sitä vain omalle laitteellesi joten kustannukset eivät ikinä voi olla edes LÄHELLÄKÄÄN sitä luokkaa kuin massavalmistetulla geneerisellä CPU:lla tai sellaisella pienin muutoksin.
Tiedän kyllä tämän, mutta tuohon aikaan Sonylla tuskin oltiin edes neuvoteltu amerikkalaisten rautavalmistajien kanssa ja he kuitenkin joutuvat ostamaan oikeudet juuri noihin piireihin joita amd valmistaa heille, mikä on kyllä hyvä amd:n kannalta, pysyyhän elossa. Kehitys cell broandband enginestä aloitettiin jo 2001 vai 2002? Joten tuskin sellasita investointia heittävät hukkaan, ja en usko että edes Kutaragi oli niin hullu että tieden tahtoen halusivat tehdä laitteesta mahdollisimman vaikeasti ohjelmoitavan, cellin suunnittelu itse asiassa ei ollut täysin valmis edes, Ps3 varten valmistetulle piirille välimuistit oli leikattu, lisäksi sonylla tähdättiin 4,0 gigahertsiin ja Sony oli rakentanut graphics synteziser v2:sta 2000 luvun alussa mutta on täysin spekulointia oliko sitä edes tarkoitus tulla markkinoille valmistettavaan pelikonsoliin tai muuhun käyttöön, alun perin laitteessa piti olla toinen cellin tapainen yksikkö grafiikan laskemista varten mutta on mahdoton tietää mitä siellä ovien takaana on päätetty kuten itse sen hyvin sanoit.
Varmasti mikrosoftin nopea puskeminen x360 markkinoille ja sen suht hyvä menekki ovat osaltaan häirinneet Ps3:n kehitystä, ilman 360:sta ei Ps3 tuskin ollut mikään kiire puskea markkinoille ps2 menestyksestä johtuen ennen 2007.
toisekseen vuoden 2006 x86 cpu:t high end cpu:t olivat myös kalliita valmistaa
Ja vuoden 1995 ja vuoden 2016 jne jne. Oli tai ei aivan sama sillä ei voi puhua edes samana päivänä oman rajatun ja kokeellisen CPU-projektin kanssa.
Sony olisi joutunut ostamaan kolmannen osapuolen kehittäjältä
Joo, tällälailla maailma toimii ja tällälailla saat kaikki nykyisetkin tuotteesi. Kyllähän PS3:ssa oli GPU:kin NVIDIA:n tuotoksia ja kovalevyt ja kaikki muutkin tulivat kolmansilta osapuolilta. Olisiko nämäkin pitänyt Sonyn itse kehittää?
Voin kertoa, että jos tuon härdellin jälkeen vielä haluaisi myydä laitetta tappiotta niin puhuttaisiin minimissään 10 000e konsolista.
Myös Cell-prosessorin valmistuksessa ja mahdollisesti suunnittelussakin on käytetty kolmansia osapuolia. Tuollainen "tehdään itse kaikki vaiheet" ilman alihankkijoita idea taisi olla viimeksi käytössä joskus kivikauden ja keskiajan välimaastossa...[/quote]
Tottakai siinä on, ja ibm:n tarkoituksena valmistaa Ps3:een prosessorit sekä omiin blade servereihin, Toshiba halusi mm valmistaa heidän televisioita cell piireillä ja ei niin onnistuneita Toshiba 2009 cell lappäreitä.
Kuitenkin jälkeenpäin ajatelleena tuohon aikaan tekniikka eteni prosessori ja emolevy puolella tosi nopeasti, jopa nopeammin kuin nykyään ja Sonylla on varmasti ollut selvä visio mitä he haluavat seuraavalle sukupolvelle, nividia gpu:kin tuli hätäratkaisuna koska heidän oma ratkaisu tähän joko oli vielä kehitteillä, tuli liian vaikeaksi kehittää, ei toiminutkaan käytännössä niin hyvin tai vähän kaikkea noista.
ja he määrävät hinnoittelun
Mutta tuskin määräävät alle omakustannushinnan...
muistat varmaan miten tappiolliseksi ensimmäinen Xbox tuli mikrosoftille kun ei päästy yhteisymmärrykseen nvidia chipin kustannuksista?
Ensimmäinen Xbox on oikeastaan hyvinkin paska esimerkki, koska kyseessä oli uusi valmistaja uudella markkinalla ja se miten he ovat nuo neuvottelut ja suunnitteluvaiheet konsolinsa kanssa käyneet ovat pimeän peitossa muidenkin muuttujien kanssa. Toiseksi mitäpä luulet...olisiko kannattanut suunnitella oma GPU? Olisiko silloin päästy pois tappiolta? :D
PS4 lopetti tuon naurettavan super-tietokone ajattelun ja teki kuluttajille suunnitellun, PC:tä lähellä olevan järkevän konsolin ja miten kävikään... PS4 on suosituin konsoli ja tuottaa niin hyvin että pitää Sony pystyssä parasta aikaa. (Huhtikuussa Sony ilmoitti että PS4 nosti Sonyn ekaa kertaa kolmeen vuoteen voitolliseksi koko vuoden ajalta)[/quote]
Olen samaa mieltä tästä ettei Sony ollut niin jääräpäinen kuin ennen ja ottivat kaikki mahdollisuudet pöydälle, kovissa talousvaikeuksissa pyörineelä Sonyllä tuskin oli mitään muutakaan vaihtoehtoa, minäkin olen hyvin tyytyväinen Ps4:een lukuunottamatta maksullista nettipelaamista, huvittavaa kyllä Kutaragi oli taaannoin se mies mikä ei hyväksynyt ajatusta maksullisesta online subscriptionista, toisaalta mahdoton tietää olisiko hänen ääni kellossa muuttunut jos yhä työskentelisi Sonylla.
Myöskin tuon ajan työpöytämallien high end x86 chipit veivät paljon tilaa emolevyltä ja tuottivat runsaasti lömpöä sekä virtaa
Eivät kyllä vieneet ja mitä lämpöön ja virtaan tulee niin kyseessä on lähinnä marginaalien pyörittelyä jolla ei ole käytännön vaikutuksia. Ja en tarkoittanut, että PS3 olisi väkisillä pitänyt laittaa esim. x86 pohjaista prossua vaan about mikä tahansa muu yleisesti saatavilla oleva ratkaisu. Voi olla x86, voi olla PowerPC (kuten esim. Xbox 360:ssä) tai mitä vaan.[/quote]
Kyllä veivät multi core chipit enemän kuin vrt powerpc taikka cell, en jaksa kaivaa linkkejä mutta muistan lukeneeni tämän artikkelista mikä julkaistiin arstechnicalla ennen kuin Ps3 oli markkinoilla, jos kaivat vastaavat todisteet, uskon.
...
John carmark on myös kehunut taannoin cell arkkitehtuuria, mutta sanoi että se haaskaa kehittäjien aikaa tolkuttomasti vrt miten vaikeaa sille on jakaa eri taskeja conventional cpuihin verrattuna
...mutta nykymaailmassa on se tärkeintä että saadaan peli markkinoille ja rahat tiskiin mahdollisimman nopeasti.
Tässä on nämä kaksi langan päätä jotka voi hyvinkin helposti yhdistää. Cell-prosessorin potentiaalista puhuttiin vuositolkulla ja eipä siinä ollutkaan mitään kiistämistä täysin teknisellä tasolla, mutta pelifirmat eivät ainakaan yleensä rullaa julkisella rahoituksella tai toimi täysin hyväntekeväisyyden pohjalta joten jos helvetillisellä vaivalla ja AJALLA saadaan aikaan parhaimmillaan marginaalisia pikku etuja tai huonoimmillaan paskempaa jälkeä mitä muilla alustoilla, on kyseessä paska-alusta pelin kehitykseen.
Jos kirjoittaa Googleen PS3 Cell Processor niin, Google antaa autocomplete vaihtoehtona melkein heti "is hard to develop for" tms.
En kuitenkaan sanoisi että Ps3 oli täysin epäonnistunut mainitsemastasi syystä teknisesti, sama prosessori laski myös kaiken äänen tuotannon ja kyllä Ps3 oli tosi hieno laite tämänkin takia, 2006 vuoden tekniikalla tuottaa vieläkin korvia hivelevää äänentoistoa 7.2 järjestelmällä blu ray elokuvissa paitsi että monissa peleissäkin,ei tunnu edes pahalta palata vaikka Ps4 ja mun pc amd truaudioon tottunut, tämän myös säästi kustannuksia ettei tarvinnut erillistä ääniprosessoria(toisaalta eipä ollut X360:ssäkään mutta siinä ei ollutkaan aivan samlla tasolla kyseinen ominaisuus)
Sonylle kaikesta huolimatta hieno yritys rettä viitsivät yrittää jotain erillaista, minä en ainakaan halua että tämä teollisuuden ala menee vain yhteen suuntaan.
Teoriassa olen samaa mieltä, mutta Cell-prosessori oli Sonyn kohdalta äärimmäisen riskialtis leap of faith ja verrannollinen venäläisen ruletin pelaamiseen 5 luodilla. Kaiken lisäksi tämä näkyi kuluttajille kalleimpana konsolina ikinä lukuunottamatta joitain 90-luvun sooloiluja päämarkkinan ulkopuolisten firmojen osalta.
Propsit sinulle että kirjoitat ilman ennako olettamuksia mihinkään firman suuntaan vaikken kaikessa samaa mieltä olekaan, mutta Sony oli rauta suunnittelija myös Ps2:ssa ja firma tuotti tuolloin paljon voittoja, joten on luonnollista että yrittävät riskejä, juuri tuosta minä pidän Sonyssa sen lisäksi että heiltä tulee paljon hyvivä yksinoikeuspelejä, kun omistavat useita studioita ja hyvän kumppanuuden third party jäsenillekin ollen veteraani tällä alalla.
Playstation 3:ssa taisi tulla muut osat varsinkin Blu ray, täysi Ps2 hardware sisällä(vaikkei tainnut kustantaa kuin 29 dollaria) mutta ylipäätään laitteessa oli tosi paljon kaikenlaista härpäkettä yhdessä, ei niinkään että Cell olisi ollut erityisen kallis valmistaa, ja olkoon kallis mutta laite ainakin kestää eikä ole jonkun muovisen romun tuntuinen.
Naughty Dog ei koskaan sanonut mitään negatiivista PS3:sta, vaikka väänsivät sille oman pelimoottorin ja 3 uskomaton Uncharted-peliä. Vika taitaa olla nyt jossain muussa kuin laitteessa. Kuka näitä vanhoja juttuja muutenkaan enää kaivaa? Vieläkö PS3:sta enää edes valmistetaan?
Tämä timanttihan täältä jäi kokonaan huomaamaatta. :D
Naughty Dog tosiaan on Sonyn oma pulju joten lottoappa miksi eivät kauheana valittaneet aiheesta?[/quote] Ihmettelen silti että Polophony digital sanoo, kun minusta he tekivät todella hienoa jälkeä Ps3:lla vaikkakin pelit myöhästyivät, mitä nyt Gran turismo 6 oli sitä mitä 5n olisi jo pitänyt olla, mutta Uudessa Sportissa puuttu 6:n dynaamiset säätilat, vähemmän autoja jne, mä olen ainakin tosi pettynyt, vai liekö heillä sitten tarkoituksena panostaa itse ajamiseen taikka Sonyn puskema VR tuki käy laitteelle turhan tukalaksi yllä mainittujen ominaisuuksien kera.
Nyt alko ukkostaa, jätän tämän tähän ja palaan myöhemmin kirjoittelemaan lisää, hyvää päivänjatkoa.
04.07.2016 klo 14.02 1
04.07.2016 klo 15.07
Kirjoita kommentti