Namcon patentti vanheni – tylsät latausikkunat voivat jäädä historiaan
Kyseessä on kovin löyhin ehdoin Yhdysvalloissa myönnetty patentti, jonka mukaan vain Namcolla on oikeus estää "tarpeetonta ajanhukkaa lataamalla ensin pienemmän lisäpelin ohjelma pelikoneeseen ennen kuin pääpelin ohjelmakoodi on latautunut, ja sitten lisäpelin ollessa käynnissä pääpelin ohjelmakoodin lataaminen alkaa."
Namco hyödynsi tätä muun muassa PlayStationin pitkien latausaikojen vuoksi Ridge Racer- ja Tekken-pelisarjojen peleissä. Esimerkiksi Tekkenin alussa saattoi pelata arcade-klassikkoa Galaga.
Jotkut pelit ovat kiertäneet tätä patentin "lisäpelin" käsitettä luomalla latausruutuihin vain miniversioita pääpelistä. Kokonaisia, erillisiä lisäpelejä ei näiden 20 vuoden aikana ole patenttisyistä peleihin sisällyttää.
Patentin vanhenemisen kunniaksi moni indiekehittäjä on lyöttäytynyt yhteen Loading Screen Game Jam -tapahtumassa, jonka aikana on tarkoitus on luoda interaktiivisia latausruutuja ja heittää hyvästit patentille, joka "rajoitti pelisuunnittelua niin monen vuoden ajan". Jameille voi osallistua 7. joulukuuta asti.
Minipelejä tuskin nähdään kuitenkaan latausruuduissa vielä ihan lähiaikoina, sillä pelikehittäjillä ei ollut edes lupaa työstää moisia ideoita ennen viime lauantaita. Ensi vuonna minipelejä saatetaan nähdä jo enemmänkin. Esimerkiksi Naughty Dog saattaisi vaikka laittaa tulevan Uncharted 4:n latausruutuun vaikkapa alkuperäisen Crash Bandicootin.
Lähteet: Gamasutra, Ars Technica, Loading Screen Jam
Keskustelut (8 viestiä)
04.12.2015 klo 21.04 6
On niillä kyl saatanan typeriä patentteja. Toisaalta mä otan mielelläni täysin mustan ruudun jos sillä säästää edes sekunnin sadasosien odotteluajan. Nuo pikkupelit ja videot ja muut ovat ihan ajanhukkaa
04.12.2015 klo 21.20 4
Ei vittu mikä esimerkki lol
On niillä kyl saatanan typeriä patentteja. Toisaalta mä otan mielelläni täysin mustan ruudun jos sillä säästää edes sekunnin sadasosien odotteluajan. Nuo pikkupelit ja videot ja muut ovat ihan ajanhukkaa
No huh huh kun tulee taas kunnon tuubaa.
Ridge Racerissa oli sentään jotain ideaa siinä alku pelissä, sai kaikki autot käyttöön jos onnistu jokasen niittaamaan.
Rekisteröitynyt 13.09.2007
04.12.2015 klo 23.27
05.12.2015 klo 02.51
05.12.2015 klo 06.36 2
*alkupelissä
kiitos
05.12.2015 klo 07.10 5
Eikä ainakaan PS4:llä ole oman kokemuksen mukaan ollut kovin pitkiä latauksia, Bloodbornessa oli ennen päivitystä.
Missä välissä näitä pitäisi nykyään keretä pelailemaan?
05.12.2015 klo 10.58
Eihän patentti estä ketään työstämästä omassa pajassaan mitä ikinä haluaa, vaan se ainoastaan rajoittaa patentoidun keksinnön kaupallista valmistamista, hyödyntämistä ja luvatonta jakelua.
Patentti ei myöskään estä tai rajoita luvatonta jakelua. Ainoastaan luvallista jakelua. ;)
Rekisteröitynyt 27.05.2007
05.12.2015 klo 12.14
Kirjoita kommentti