Maksulliset modit Steamissa aiheuttavat kuhinaa
Eilen julkistettiin, että Steam Workshopissa julkaistavista modeista, kartoista ja esineistä voi jatkossa pyytää niin halutessaan rahaa. Toiminnolle pitää toki löytyä tuki itse peleistä ja ensimmäinen peli, joka näin teki, oli Skyrim.
Riemulla tätä tietoa ei kuitenkaan ole vastaanotettu. Vetoomuksen maksullisen sisällön poistamisesta on jo allekirjoittanut lähes 30 000 henkilöä ja yksi ensimmäisistä maksullisista modeista, Chesko's Fishing Mod, on jo poistettu myynnistä. Syynä oli, että se sisälsi jonkun ulkopuolisen tekemää sisältöä.
Eurogamer kertoo myös, että Skyrimiä saa pelata Steamissa ilmaiseksi tänä viikonloppuna ja mikäli sen haluaa ostaa itselleen, on hinta alle neljä euroa.
Keskustelut (20 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
24.04.2015 klo 18.37 1
24.04.2015 klo 18.42
Rekisteröitynyt 11.04.2007
24.04.2015 klo 19.17 1
Henkilökohtaisesti uskon steamin ottavan jokaisen pelin kohdalla ~30% modien tuloista ja pelin omistajafirma saa itse päättää kuinka paljon he saavat modien tuotosta. Tällöin taktisena vetona pienemmät firmat voivat laittaa modeihinsa pienemmän royaltin, jolloin modaajille itselleen jäisi yli 50% tuotosta. (mutuilu on niin helppoa.)
24.04.2015 klo 19.20
Rekisteröitynyt 22.03.2012
24.04.2015 klo 19.38 3
Pelistudio 30%
Verottaja 30%
Palkka 10%
24.04.2015 klo 20.12 1
Tulee varmaan melkoista kyttäämistä. Mitä jos jonkun jossain modissa oleva miekka muistuttaa jotain mun tekeemääni miekkaa? Mitä jos tekijä on saanut inspiraation (suomeksi copypastennut) jossain toisessa modissa tai kuvassa tms näkemäänsä materiaalia?
Idean kopioiminen ei missään ole kiellettyä tai laitointa, mutta koodia ei saa suoraan käyttää.
Rekisteröitynyt 29.10.2007
24.04.2015 klo 21.07 3
1. Kenenkään ei ole pakko maksaa mistään, lompakolla voi äänestää. Idioottikin ymmärtää ettei kannata maksaa kahta euroa yhdestä armorista (jota ei ole edes lisätty peliin, vaan sen saa ainostaan konsolikomennoilla käyttöönsä. true story), jos peruspelin saa neljällä eurolla.
2. Ilmaiset modit ovat ja pysyvät, eivät kaikki aio yrittää tienaa muutamaa euroa sillä, että on lisännyt peliin yhden teltan ja nimittää tätä player homeksi.
3. Mikäli tämän avulla modaajat voivat tehdä suurempia ja parempia kokonaisuuksia, niin aina vain parempi. Kaikki hyötyvät. Jotkin massiiviset modit ovat hyvinkin ansainneet muutaman euron, ja tämän myötä moisia laatutekeleitä saattaa tulla enemmänkin.
24.04.2015 klo 22.19
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.04.2015 klo 22.21
Toinen asia on sitten se, mitä tästä lopulta seuraa. Nythän monet kaupalliseen lisenssiin perustuvat modit (esim. Star Wars modi Sins of a Solar Empire peliin) ovat saaneet olla hengissä koska niistä ei pyydetä rahaa. Mitä sitten kun sitä aletaan yrittämään? Alkavatko alkuperäisten lisenssien haltijat tarttumaan tarkemmin modaamiseen ja se tapetaan alkutekijöihinsä vaikka siitä ei pyydettäisikään rahaa? Aletaanko modaamista kyttäämään tarkemmin muutenkin kuka kopioi, mitä ja mistä? Muistuttaako modi liikaa jonkun toisen tuotoksia? Saako ilmaisen modin osia lain puitteissa käyttää maksulliseen modiin, vaikka siihen ei alkuperäinen tekijä antaisikaan lupaa? Joutuuko ilmaisen modin tekijät jotekin suojaamaan omat ilmaiset modinsa, että niistä ei joku toinen ala tekemään rahaa? Voiko niin tehdä? Voiko joku toinen ladata ennestään lmaisen modin ja alkaa rahastamaan sillä ja väittää sitä omakseen? Kuka todistaa, että se ei ole hänen omansa? EDIT: Ja mitäs sitten kun pelintekijöiden päivitys rikkoo maksulliset modit. Nyt steamin säännöissä lukee, että 24h return period on päättynyt ja rahojaan ei saa takaisin. Skyrimin tapauksessa tätä tuskin tapahtuu, kun Bethesda ei muutenkaan ole kovin ahkera korjaamaan pelejään.
Tästä saadaan taatusti vielä ties mitä draamaa aikaiseksi. Pahoin pelkään, että modaaminen joutuu samanlaiseen tekijänoikeuspelleilyyn kuten kaikki muukin kaupallinen tuotos nykyisin on. Kaikenmaailman tekijäinoikeusmafiat ovat heti kärkkymässä omiaan.
Muutenkin tuo Valven (ja ties kenen muun) haukkaama 75% osuus on aika järkyttävä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.04.2015 klo 22.28
Väitetysti Steamin henkilökunta oli kehoittanut jotakuta näistä ensimmäisten maksullisten modien tekijöistä käyttämään muiden tekemien ilmaismodien sisältöä maksullisissa modeissa... Mut ei täs mitään vikaa ideana ole, toteutus vaan vähän jännä jos modin kyhääjälle jää skyrimin tapauksessa vain 25% modin hinnasta käteen. Onhan sekin jotain, mutta kuten moni on muunmuassa redditissä aiheesta todennut, todennäköisemmin paremmille rahoille pääsee antamalla modin ilmaiseksi spammien lahjoituslinkkiä lataajille.
http://www.pcgamer.com/paid-for-skyrim-mod-removed-in-a-m
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.04.2015 klo 22.36 8
Rekisteröitynyt 17.03.2009
24.04.2015 klo 23.42 1
Ekstra-vahinkona vielä se, että modien modaamisesta tulee laitonta, koska menetetty tuotto, mutta mitä väliä, this is for the gamers ;^)
25.04.2015 klo 00.22
Itse voisin antaa jokusen euron modeille mitä eniten käytän, mutta en kyllä anna senttiäkään siipeilijöille.
ja kun tälle linjalle lähdetään niin fallout 4'ssä on jo DRM, ja vain steam workshop mahdollisuus. Ilmaiset modit tulevat olemaan pelkkä muisto. Tämähän on pelkkä kokeilu/totuttelukierros tulevaisuutta ajatellen
25.04.2015 klo 00.37 4
25.04.2015 klo 03.44
25.04.2015 klo 08.56 5
Rekisteröitynyt 16.04.2012
25.04.2015 klo 16.27
--niin olisiko sitä tarvinut lain puitteissa poistaa? Tuo Foren tekemä modi mihin Chesko's Fishing Mod osittain nojasi oli kuitenkin täysin ilmainen.
En tunne tarkemmin juuri Steamin modien käyttöehtoja, mutta a priori se, että softwarea (ml. modit) jakaa ilmaisena ei niin millään tasolla tarkoita sitä, että sitä tai sen osia saisi edes levittää, saatika sitten kopioida osaksi muuta ohjelmistoa. Jollei tekijä ole joko itse erikseen maininnut, että koodia tai assetteja saa julkaista osana maksullista ohjelmistoa, tai jollei Steamin modausehdoissa ole jotain tämän automaattisesti sallivaa (en usko, koska modi otettiin pois), niin sitten näin ei saa tehdä.
Ilmaisuudella ei tämän kanssa ole mitään tekemistä, se ei ole sallittua välttämättä vaikka jopa modin lähdekoodi olisi julkaistu – jotkin avoimen lähdekoodin lisenssit eksplisiittisesti kieltävät koodin osana maksullista ohjelmaa, tai jopa koodin käyttämisen ylipäätään mihinkään kaupalliseen tarkoitukseen (käytän itse aina välillä esim. tieteelliseen laskentaan tarkoitettua avointa GSL-kirjastoa, jonka käyttöehdoissa mainitaan jälkimmäinen).
Varsinaisesta aiheesta: Maksulliset modit ovat periaatteessa hyvä idea, ns., tyhjiössä, mutta kyllä tämä näyttää nyt vähän huonolta. Tuo Valven & alkup. kehittäjän 75% siivu vaikuttaa turhan ahneelta, ja käytännössä Workshop täyttynee roskasta ja huijausyrityksistä. Bethesda oli jo jonkun kyselyyn siitä, mitä tehdä kun modi ei toimi, vastannut, että "kannattaa pyytää kauniisti kehittäjältä että korjaisi bugin". Modeilla ei ymmärtääkseni ole minkäänlaista laadunvalvontaa tai -taetta, mahdollisuutta saada rahojaan takaisin tai kommentteja lukuun ottamatta mitään indikaattoria siitä, että modi ylipäätänsä on sitä mitä lupaa. Voi olla, että esim. EU ja sen kuluttajansuojalait, jonka kanssa Valve on jo aiemmin tapellut, ei tästä juurikaan tykkää. Puhumattakaan sitten tekijänoikeuskysymyksistä sun muista. Jos Valve ei halua tästä täydellistä PR-katastrofia, on modeille kyllä pakko tehdä jotain, joka nostaa kynnystä huijaamiseen ja vähentää ala-arvoisten modien määrää – ja helpot ratkaisut taas sotivat ikävästi (etenkin maksullisen) modaamisen "hyvää puolta" (ie, helppo kokeilla kehittämistä) vastaan.
Rekisteröitynyt 04.09.2011
25.04.2015 klo 16.34 2
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.04.2015 klo 22.19 1
Ongelma on, että monet modit käyttävät muiden brändeja(esim. Game of Thrones, Warhammer tai Forgotten Realms.) Jos näistä alettaisiin periä rahaa, seuraisi ongelmia lain kanssa.
27.04.2015 klo 11.36
Kirjoita kommentti