Steam sai kuluttajasäätiöltä huonoimman mahdollisen arvosanan
Kotaku kertoo, että Yhdysvalloissa kuluttajansuojaa ja yritysten toimintatapoja ruoskiva Better Business Bureau -säätiö on antanut Valvelle yleisarvosanaksi F, joka vastaa paikallisessa arvosteluasteikossa hylättyä. Syynä tähän on heikko asiakaspalvelu.
Better Business Bureau on saanut kuluttajilta Steam-palveluun liittyen yli 700 ilmoitusta, joista suurin osa on liittynyt ongelmiin palvelun tai pelin käyttämisessä. Suurimmassa osassa tapauksista (n. 500) Valve ei ole ratkaissut ongelmaa.
Säätiön mukaan Valven toiminnassa on nähtävä selkeä kaava:
"Kuluttajat ilmoittavat, että pelit joita he ostavat Steam-palvelusta eivät toimi tai CD-avain on toimimaton. Kuluttajat myös ilmoittavat, että Valve on estänyt heitä pääsemästä käsiksi pelikokoelmaansa. Kun kuluttajat yrittävät ottaa yhteyttä yritykseen saadakseen apua, Valve ei korjaa toimimattomia pelejä, palauta veloitettuja rahoja tai vastaa kysymyksiin ollenkaan."
Better Business Bureau on ollut ensimmäisen kerran yhteydessä Valveen jo vuonna 2013 ja pitänyt yrityksen luokitusta alimmassa mahdollisessa jo kaksi vuotta. Kotaku lisää artikkelissaan, että BBB ei ole virallinen kuluttajaviranomainen vaan non-profit säätiö, jonka tavoitteena on parantaa kuluttajansuojaa. Säätiö on myös itse joutunut aiemmin toimintansa vuoksi kritiikin kohteeksi.
Kyseessä ovat kuitenkin vakavat syytökset, eikä suinkaan ensimmäinen kerta kun Valven toimintatapoja kyseenalaistetaan. Valven Erik Johnson myönsikin Kotakulle antamassaan kommentissa palvelun ongelmat, ja vakuutti, että yritys aikoo tämän vuoden aikana parantaa toimintaansa:
"Meidän pitää rakentaa asiakastuki suoraan Steam-palveluun ja ymmärtää mikä on kaikista tehokkain tapa ratkaista asiakkaiden ongelmia. Tällä hetkellä käymme läpi erilaisia tapoja, miten virheilmoitukset tulevat meille, ketkä näkevät sen, miten rahojen palauttaminen toimii Steamissa - kaikki nuo ovat toimineet huonosti tähän päivään asti. Se on jotain mihin meidän pitää todella keskittyä."
Keskustelut (20 viestiä)
14.03.2015 klo 11.46 28
Rekisteröitynyt 16.02.2014
14.03.2015 klo 11.53 23
PC master race puolustelemassa Gaben paskapersettä 3...2....1.....
Tietysti. PC-pelaajien mielipiteillä on merkitystä. Samaa ei voisi sanoa kasuaaleista konsolikakaroista.
Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa Valven asiakaspalvelun kanssa.
14.03.2015 klo 11.58 17
Tietysti. PC-pelaajien mielipiteillä on merkitystä. Samaa ei voisi sanoa kasuaaleista konsolikakaroista.
"Kun kuluttajat yrittävät ottaa yhteyttä yritykseen saadakseen apua, Valve ei korjaa toimimattomia pelejä, palauta veloitettuja rahoja tai vastaa kysymyksiin ollenkaan."
On tosiaan merkitystä :)
14.03.2015 klo 12.42 9
Rekisteröitynyt 27.07.2014
14.03.2015 klo 12.49 4
14.03.2015 klo 12.51 6
PC master race puolustelemassa Gaben paskapersettä 3...2....1.....
Kuhtalainen kommentti 5,5/5 :D Sonyn suomenkieliseen asiakaspalveluun voi sentään soittaa viitenä päivänä viikossa ja vastaavat myös kohtalaisen rivakasti. Virheellisestä ostoksesta palautettiin rahat tilille kahdessa päivässä.
PC-ostoksista puheenollen; huomasin että G2A.com lisää nykyisin hintoihin myös Suomen arvonlisäveron. Paskaa :E
Rekisteröitynyt 04.04.2008
14.03.2015 klo 12.57 4
Olisi ihan jees, jos pelin voisi palauttaa ja rahat saada takaisin, etenkin jos peli on esim. aivan helvetin buginen. Stalker: Call of Pripyat oli muuten ihan ok, mutta jatkuvat bugit ja framerate dropit ottivat päähän, ja tuntui kuin olisivat rahat menneet hukkaan.
Näin justiinsa. Vaikka tuenkin täysin fyysisten pelien myyntiä ja digitaalinen myynti on mielestäni täysin perseestä, tulee silloin tällöin osteltua Steamista jotain. Verrattuna muihin vastaaviin palveluihin (Humble Store, GOG) on Steamin palvelu ala-arvoinen. Rahoja ei juuri koskaan ole mahdollista saada takaisin (toisin kuin Originista) ja asiakaspalvelusta kestää vastauksen saaminen noin viikon verran. Nykyään ostan Steamista pelejä VAIN jos tiedän niiden toimivan ja saan ne vähintään -75% tarjouksella. Liian usein on tullut petyttyä...
Rekisteröitynyt 16.02.2014
14.03.2015 klo 13.04
Tietysti. PC-pelaajien mielipiteillä on merkitystä. Samaa ei voisi sanoa kasuaaleista konsolikakaroista.
"Kun kuluttajat yrittävät ottaa yhteyttä yritykseen saadakseen apua, Valve ei korjaa toimimattomia pelejä, palauta veloitettuja rahoja tai vastaa kysymyksiin ollenkaan."
On tosiaan merkitystä :)
Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa heidän asiakaspalvelun kanssa. Viesteihin on vastattu yllättävän nopeasti ja aina saatu asiat ratkaistua.
Rekisteröitynyt 05.06.2010
14.03.2015 klo 13.19 3
Olisi ihan jees, jos pelin voisi palauttaa ja rahat saada takaisin, etenkin jos peli on esim. aivan helvetin buginen. Stalker: Call of Pripyat oli muuten ihan ok, mutta jatkuvat bugit ja framerate dropit ottivat päähän, ja tuntui kuin olisivat rahat menneet hukkaan.
Refundit ovat mahdollisia silloin kun niille on oikeasti tarve, esim. WarZ refundit hoituivat yhdellä napinpainalluksella. Stalkerin tapauksessa peli ihan toimiva ja kaikki ongelmasi pystyisi hoitamaan 1-2 modilla.
PC-ostoksista puheenollen; huomasin että G2A.com lisää nykyisin hintoihin myös Suomen arvonlisäveron. Paskaa :E
Arvonlisävero lisätää vain jos ilmoitat alueeksi Suomen, verottamasti ostaminen onnistuu edelleen jos valitset alueeksi outside of Europe.
14.03.2015 klo 13.20 3
PC master race puolustelemassa Gaben paskapersettä 3...2....1.....
Gaben itse asiassa vastaa faniensa viesteihin.
http://goo.gl/U7JneJ
14.03.2015 klo 14.13 10
Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa heidän asiakaspalvelun kanssa. Viesteihin on vastattu yllättävän nopeasti ja aina saatu asiat ratkaistua.
Koska "mulla ei ole ongelmia = ongelmaa ei ole" on paras perustelu kaikkeen. Jestas...
Rekisteröitynyt 16.02.2014
14.03.2015 klo 14.21 10
Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa heidän asiakaspalvelun kanssa. Viesteihin on vastattu yllättävän nopeasti ja aina saatu asiat ratkaistua.
Koska "mulla ei ole ongelmia = ongelmaa ei ole" on paras perustelu kaikkeen. Jestas...
Tietysti on.
14.03.2015 klo 16.01 7
14.03.2015 klo 16.37 1
Olen toki tämän jälkeen jäänyt asiakkaaksi kun haluaa kuitenkin laillisesti omistaa pelejä niin aika moni on steamin kautta. Eli kai sitä jonkinlaisena panttivankina siitä on jos haluaa pelata pelejä jota ei ilman crackkejä pysty muuten pelaamaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
14.03.2015 klo 16.52 1
Onneksi ite ei oo tarvinut kertaakaan vielä tuohon rumbaan lähteä. Parin pelin kanssa ollut ongelmia, mutta todennut pitemmän päälle, että ongelmat oli enemmän omassa raudassa, tai pelissä eikä niinkään valven palvelussa. Valitukset lähti siis oikeisiin osoitteisiin. Joskus ei vaan jaksa sen 3 euron pelin takia alkaa vääntää kättä ja odottelee seuraavaan rautapäivitykseen tai win uudelleenasenteluun, josko se peli sitten toimis. Suurimmassa osassa tapauksista on toiminut.
14.03.2015 klo 17.54 3
14.03.2015 klo 19.00 1
14.03.2015 klo 20.49 2
On maailman tyhmin juttu olla palauttamatta rahoja takaisin, jos asiakas kitisee. Myyjällä ei ole _mitään_ voitettavaa, ainoastaan hävittävää. Ei asiakaspalvelua, rahat takaisin vaan, asiakkaan turpa menee sillä tukkoon ja myyjä välttyy kaikilta kustannuksilta.
steamilla on niin kovat kassavirrat ja tulevaisuuden investoinnit että jos kaikille valittajille annettaisiin rahat vaan takasin niin äkkiä olis ongelmissa ja konkassa
15.03.2015 klo 02.34 2
15.03.2015 klo 15.04
Tilit löytyy Originiin, Steamiin ja Gogiin.
Eniten rahaa olen tunkenut Gogiin, steamista en osta kuin alesta ja originissa on vain ilmaispelejä.
Minulla on steamin suhteen käynyt hyvä tuuri, ei ole tarvinnut lähteä aspan suuntaan ottamaan minkäänlaista yhteyttä, mutta juuri nämä no-refund, no-resale -jutut ovat pitäneet rahahanat kiinni siihen suuntaan.
Nettilatauspalvelut ovat kaikkea muuta kuin täydellisiä, etenkin jos lähdetään liikkeelle kuluttajansuojasta ja omistusoikeusasioista.
Gog on ehkä tällä hetkellä paras näistä palveluista.
Kirjoita kommentti