Näin yksi isä kasvatti poikansa rakastamaan pikseleitä
Kuvan lapsi ei liity tapaukseen. |
Medium-julkaisussa Andy Baio kirjoittaa "kokeestaan", jossa hän päätti altistaa poikansa pienestä pitäen monenlaisille peleille - kun pelannut hän olisi joka tapauksessa. Baion kokeilun ideana oli kuitenkin se, että poika tutustutettiin peleihin niiden julkaisujärjestyksessä.
Vuonna 2004 syntyneen Elliot-pojan peliprojekti aloitettiin nelivuotiaana, jolloin hänen annettiin pelata peliklassikoita kuten Pac-Mania, Galaxiania ja Dig-Dugia. Pikkupoika pieksikin nopeasti isänsä ennätystulokset.
Kun poika kasvoi, siirryttiin vähitellen Super Mario Brosiin, Zeldaan, Super Mario 64:ään ja sitten Playstationiin ja niin edelleen, kunnes päästiin Elliotin 'oman' aikakauden peleihin.
Edistymistä saattoi seurata Twitterissä:
Eliot and I are working are way through the canon. Beat Mega Man 2 last week, and just finished off Ganon in Legend of Zelda. Next: Mario!
— Andy Baio (@waxpancake) October 30, 2008
Eliot just finished Super Mario 3's World 1 in its entirety by himself. He's only five! I'm a proud dad.
— Andy Baio (@waxpancake) July 24, 2009
Eliot just got the last of Mario 64's 120 stars. If you ever doubt the power of the collecting game mechanic, hang out with a 6-year-old.
— Andy Baio (@waxpancake) January 26, 2011
Mitä tästä sitten seurasi? Isän mukaan nyt, kun Elliot on tarpeeksi vanha etsimään mieluisia pelejä itse, hän pitää selkeästi enemmän indiepeleistä, joissa on vanhojen pelien pikseligrafiikoiden tunnelmaa.
So I gave my son a crash course in video game history, compressing 25 years of gaming history into about four years.
At this point, you’re probably either thinking I’m a monster or a pretty awesome dad. Maybe a little of both.
That’s okay with me. My son is amazing, he loves video games, and more than anything, he loves playing them with me.
Keskustelut (13 viestiä)
11.12.2014 klo 18.55 12
11.12.2014 klo 19.40 13
Jotain tulisi taas mielestäni ehdottomasti kieltää!
Rekisteröitynyt 27.05.2007
11.12.2014 klo 20.07 6
voi raukkaa
11.12.2014 klo 21.39 4
11.12.2014 klo 22.06 2
11.12.2014 klo 22.19 12
"hän pitää selkeästi enemmän indiepeleistä"
voi raukkaa
Voi raukkaa. Osaa arvostaa erilaisia pelejä eikä runkkaa netissä kuudellekymmenelleäfpeeässälle sekunnissa.
11.12.2014 klo 22.27
Rekisteröitynyt 26.09.2007
11.12.2014 klo 22.36
Itse pelasin Gradiuksen 5v vanhana lävitse :P
Rekisteröitynyt 03.09.2007
12.12.2014 klo 12.30
Miten "indie-peli" ja 60fps ovat toisensa sulkevia?
Eivät mitenkään, mutta yhdessä tapauksessa 60 FPS on melkein hypen keskiössä huippuominaisuutena ja toisessa itsestäänselvyys kuten kuuluukin.
12.12.2014 klo 12.44
Miten "indie-peli" ja 60fps ovat toisensa sulkevia?
Eivät mitenkään, mutta yhdessä tapauksessa 60 FPS on melkein hypen keskiössä huippuominaisuutena ja toisessa itsestäänselvyys kuten kuuluukin.
Siis häh? Onko jotain indiepeliä joskus markkinoitu sillä, että se toimii 60fps? Vai implikoitko, ettei useat indiepelit ei pyöri 60fps?
En ymmärrä tätä indiepelit = paskaa -meemiä. Ainahan netin ilmaispelien laatu on pomppinut, eikä siellä kaupallisemmassa päässä kaikki indiepelit ole Gone Homeja.
12.12.2014 klo 13.19 4
Miten "indie-peli" ja 60fps ovat toisensa sulkevia?
Eivät mitenkään, mutta yhdessä tapauksessa 60 FPS on melkein hypen keskiössä huippuominaisuutena ja toisessa itsestäänselvyys kuten kuuluukin.
Siis häh? Onko jotain indiepeliä joskus markkinoitu sillä, että se toimii 60fps? Vai implikoitko, ettei useat indiepelit ei pyöri 60fps?
En ymmärrä tätä indiepelit = paskaa -meemiä. Ainahan netin ilmaispelien laatu on pomppinut, eikä siellä kaupallisemmassa päässä kaikki indiepelit ole Gone Homeja.
Lopeta kommentointi tähän kiitos, kun et osaa muiden viestejä lukea. Aiempi kommentti tarkoitti selvästi sitä, että indiepeleissä 60fps on perusjuttu, no big deal. AAA-pelien markkinointikoneisto taas nostaa ruudunpäivityksen keskiöön. Indie Game Defense Force tais taas käydä vähän kuumana.
Rekisteröitynyt 27.05.2008
12.12.2014 klo 14.29
Tämä kävi minullakin joskus mielessä jos joskus jälkikasvua saan. Uusia pelejä ei tipu ennenkuin on pelannut vanhat kunnon pelit lävitse
Olen itse antanut samantapaista ohjeistusta vanhemmille, jotka itse eivät pelaa: Kun aletaan kinumaan uusia pelejä, kysy onko vanhat läpi. Käske vaikka hankkia achievementit/trophyt, tai ei heru uutta. Eihän se mikään realistinen tavoite aina ole, mutta kyllä sillä helposti saa muksut hiljaiseksi.
Uutiseen tämä ei liity oikein mitenkään.
14.12.2014 klo 16.22
Tämä kävi minullakin joskus mielessä jos joskus jälkikasvua saan. Uusia pelejä ei tipu ennenkuin on pelannut vanhat kunnon pelit lävitse
Olen itse antanut samantapaista ohjeistusta vanhemmille, jotka itse eivät pelaa: Kun aletaan kinumaan uusia pelejä, kysy onko vanhat läpi. Käske vaikka hankkia achievementit/trophyt, tai ei heru uutta. Eihän se mikään realistinen tavoite aina ole, mutta kyllä sillä helposti saa muksut hiljaiseksi.
Uutiseen tämä ei liity oikein mitenkään.
Sun kanssasi olen samaa mieltä silloin jos vanhemmat maksavat pelit.
Mutta tosiaan uutisen ja Protecin ideasta: Hyi helvetti. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus asettaa rajoja, mutta tässä aikuinen selvästi luo lapsestaan jonkinlaisen tuotteen jota sitten esittelee twitterissä yms. Lapsia ei kannata edes harkita ennen kuin omasta elämästä löytyy tarpeeksi sisältöä ettei tarvitse tehdä lapsestaan sitä harrastusta
Kirjoita kommentti