Uudessa Tomb Raiderissa motion capture -teknologia on näääin paljon parempaa
Tulevassa Rise of the Tomb Raider -seikkailupelissä Laran roolissa nähtävä Camilla Luddington kertoo Twitterissä uuden pelin uraa uurtavasta motion capture -teknologiasta:
Siinä missä perinteiset motion capture -kuvaukset käyttävät kasvoihin kiinnitettäviä muovisia täpliä, Rise of the Tomb Raiderissa näyttelijät suihkutetaan UV-heijastavalla maalilla, jolla saadaan perinteisten kymmenien referenssitäplien sijasta jopa 7000 täplää.
Käytännössä uuden teknologian pitäisi mahdollistaa huomattavasti elävänkaltaisemman animaation tallentaminen.
#tombraider fans.This is #mova.Florescent paint that is sprayed all over my face 2give 7000 points of ref!!! pic.twitter.com/rYuiy9m6zX
— Camilla Luddington (@camilluddington) 7. elokuuta 2014
Keskustelut (25 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.09.2007
10.08.2014 klo 13.35 13
10.08.2014 klo 13.45 24
Ennen pelihahmot olivat täydellisen symmetrisiä mitä ihmiset eivät oikeasti koskaan ole. Nykyään pelihahmoissa huomaa kuinka esim. naama on erilainen toiselta puolelta. Ennen hahmosta mallinnettiin vain puolet ja se puolikas copy/pastettiin ja käännettiin toiselle puolelle.
Rekisteröitynyt 26.04.2013
10.08.2014 klo 13.46 27
10.08.2014 klo 14.15 19
10.08.2014 klo 14.18 10
Joo maalia.. niin vissiin.
Hä?
10.08.2014 klo 14.32 1
10.08.2014 klo 14.44 1
En pidä siitä että pelihahmot näyttävät oikeilta ihmisiltä. Tarkoitan siis että mallinnetaan jonkun elävän ihmisen mukaan. Ennen pelihahmot oli jotenkin persoonallisemman näköisiä. Nykyään kaikki on tylsiä kiiltokuvatyttöjä ja poikia.
Sama pätee muutenkin peleihin. Kaikki puista lähtien saattoi olla eri peleissä täysin erilaisen näköisiä harakanvarpaita, mutta nykyään ne kaikki muistuttavat idoliaan eli sitä peruskoivua tai vaahteraa.
Toisaalta sama päti aikoinaan ääniin. Jo pitkän aikaa on ollut äänitetyt soittimet, pyssynpaukkeet ja muut kalinat jotka kuulostavat pelistä toiseen liki samalta, kun joskus midi-aikana äänet saattoivat olla ihan mitä tahansa.
Tässä mennään koko ajan vaan lähemmäs sitä "täydellistä peliä". Fotorealistisen näköinen peli joka yhdistää GTAn, Elder Scrollsin ja kasan elementtejä muista peleistä
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.08.2014 klo 15.10 13
10.08.2014 klo 15.44 6
Rekisteröitynyt 18.01.2010
10.08.2014 klo 16.37 5
Joo maalia.. niin vissiin.
Hä?
Kato Jonne on niin nuori ettei tajua ;D
10.08.2014 klo 16.41 3
Joo maalia.. niin vissiin.
Hä?
Kato Jonne on niin nuori ettei tajua ;D
supersoaker 2000
10.08.2014 klo 16.52 9
Parhaat Tomb Raiderit oli ne, joissa Laralla oli kulmikkaat tissit ja kuutiokädet. Pointtina on, että nykyään panostetaan pirusti kaikkeen muuhun kuin pelillisiin seikkoihin.
Niiiiin kulunut, ja köyhä argumentti joka ei pidä paikkaansa. Kaikki jotka ovat oikeasti pelanneet pelejä kauan tietävät kuinka ne ovat kehittyneet visuaalisesti, tarinankerronaltaan ja pelillisesti aikojen saatossa. Kun katsoo OIKEASTI nykypäivän pelitarjontaa, on se laajin ja pelillisesti monipuolisin mitä koskaan on ollut.
FAKTA: Uusin TR pelittää paremmin kuin vanha alkuperäinen versio, ja jos Corella olisi ollut männövuosina mahdollisuus samaan teknologiaan kuin mitä tässä uudessa käytetään...olisivat he sitä hyödyntäneet.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.08.2014 klo 19.09 6
Parhaat Tomb Raiderit oli ne, joissa Laralla oli kulmikkaat tissit ja kuutiokädet. Pointtina on, että nykyään panostetaan pirusti kaikkeen muuhun kuin pelillisiin seikkoihin.
Niiiiin kulunut, ja köyhä argumentti joka ei pidä paikkaansa. Kaikki jotka ovat oikeasti pelanneet pelejä kauan tietävät kuinka ne ovat kehittyneet visuaalisesti, tarinankerronaltaan ja pelillisesti aikojen saatossa. Kun katsoo OIKEASTI nykypäivän pelitarjontaa, on se laajin ja pelillisesti monipuolisin mitä koskaan on ollut.
Olen pelanut pelejä suhteellisen kauan ja voin sanoa että tiedän mistä puhun. Pelit ovat toki kehittyneet visuaalisesti, mutta pelillisesti ne ovat taantuneet. Useissa nykypeleissä pelaajaa ohjataan liikaa ja eteneminen on liian suoraviivaista, aivojen käyttöön kannustava haaste puuttuu, ympäristöt ovat tylsiä ja staattisia lukuunottamatta niitä tiettyjä päälleliimatun tuntuisia scriptattuja toimintoja. Kenttäsuunniteluun ei kunnolla enää panosteta kun ei ilmeisesti ole aikaa ja resursseja kun ne menee tarinankerrontaan.
FAKTA: Uusin TR pelittää paremmin kuin vanha alkuperäinen versio, ja jos Corella olisi ollut männövuosina mahdollisuus samaan teknologiaan kuin mitä tässä uudessa käytetään...olisivat he sitä hyödyntäneet.
Todennäköisesti, mutta Core olisi silti panostanut pelillisiin seikkoihin enemmän kuin tarinankerrontaan.
10.08.2014 klo 19.41 2
Parhaat Tomb Raiderit oli ne, joissa Laralla oli kulmikkaat tissit ja kuutiokädet. Pointtina on, että nykyään panostetaan pirusti kaikkeen muuhun kuin pelillisiin seikkoihin.
Niiiiin kulunut, ja köyhä argumentti joka ei pidä paikkaansa. Kaikki jotka ovat oikeasti pelanneet pelejä kauan tietävät kuinka ne ovat kehittyneet visuaalisesti, tarinankerronaltaan ja pelillisesti aikojen saatossa. Kun katsoo OIKEASTI nykypäivän pelitarjontaa, on se laajin ja pelillisesti monipuolisin mitä koskaan on ollut.
FAKTA: Uusin TR pelittää paremmin kuin vanha alkuperäinen versio, ja jos Corella olisi ollut männövuosina mahdollisuus samaan teknologiaan kuin mitä tässä uudessa käytetään...olisivat he sitä hyödyntäneet.
Uusi TR on paikasta A paikkaan B juoksemista räiskien.
Yhtäkään puzzlea tai reittiä en muista pysähtyneeni miettimään.
Tämä ei rajoitu pelkästään Tomb Raideriin vaan melkeinpä kaikkiin toiminta peleihin nykyään.
10.08.2014 klo 19.45 5
Joo maalia.. niin vissiin.
Hä?
Kato Jonne on niin nuori ettei tajua ;D
Kato pieru on niin vanha että kuolee kohta
10.08.2014 klo 22.07
FAKTA: Uusin TR pelittää paremmin kuin vanha alkuperäinen versio, ja jos Corella olisi ollut männövuosina mahdollisuus samaan teknologiaan kuin mitä tässä uudessa käytetään...olisivat he sitä hyödyntäneet.
Uusi TR on paikasta A paikkaan B juoksemista räiskien.
Yhtäkään puzzlea tai reittiä en muista pysähtyneeni miettimään.
Tämä ei rajoitu pelkästään Tomb Raideriin vaan melkeinpä kaikkiin toiminta peleihin nykyään.[/quote]Tämä ei johdu siitä ettei peleihin panostettaisi samalla tavalla kuin ennen, vaan siitä että pelejä pelaa nykyään niin moni eri ihminen. Sen takia peleistä tehdään sellaisia että niitä osaa pelata kaikki heti kun saavat ohjaimen käteen.
Koko ajan pitää siis pelissä olla tapahtumaa ja ei saa olla liian vaikea ettei jää yhteen kohtaan jumiin. Kukaan casuaali pelaaja tuskin jaksaa pelissään yhdessä huoneessa miettiä jotain puzzlea puolta tuntia. Eikä peli jaksa kiinnostaa jos maisemat eivät koko aikaa vaihdu.
10.08.2014 klo 22.09
Uusi TR on paikasta A paikkaan B juoksemista räiskien.
Yhtäkään puzzlea tai reittiä en muista pysähtyneeni miettimään.
Tämä ei rajoitu pelkästään Tomb Raideriin vaan melkeinpä kaikkiin toiminta peleihin nykyään.
Tämä ei johdu siitä ettei peleihin panostettaisi samalla tavalla kuin ennen, vaan siitä että pelejä pelaa nykyään niin moni eri ihminen. Sen takia peleistä tehdään sellaisia että niitä osaa pelata kaikki heti kun saavat ohjaimen käteen.
Koko ajan pitää siis pelissä olla tapahtumaa ja ei saa olla liian vaikea ettei jää yhteen kohtaan jumiin. Kukaan casuaali pelaaja tuskin jaksaa pelissään yhdessä huoneessa miettiä jotain puzzlea puolta tuntia. Eikä peli jaksa kiinnostaa jos maisemat eivät koko aikaa vaihdu.
10.08.2014 klo 22.11
Tässä mennään koko ajan vaan lähemmäs sitä "täydellistä peliä". Fotorealistisen näköinen peli joka yhdistää GTAn, Elder Scrollsin ja kasan elementtejä muista peleistä
11.08.2014 klo 00.26 3
Suoraviivaistaminen - ja epäoleellisen karsiminen ei ole aina huono asia, ja tuntuukin että tietyillä pelaajilla tuntuu olevan kauhea pelko menettää rakastamansa harrastus "taviksille" , ja että kauhein synti mitä peli voi tehdä on olla helposti lähestyttävä.
Mutta myönnän, huonojakin valintoja on tehty tiettyjen sarjojen suhteen, mutta syy ei ole mikään kollektiivinen "PELIEN TYHMENNYS OPERAAATIO" vaan huono pelisuunnitelu. Ja sitä on ollut olemassa aina.
Ja Tagmanille tahtoisin sanoa että ymmärrän täysin hänen pointtisa, ja osittain olen samaa mieltäkin, mutta en halua yksinkertaistaa koko pelialaa noin mustavalkoiseksi. Ja kuten sanottua; tarjontaa riittää! Jokaiselle löytyy niin uskomattoman hienoja pelikokemuksia vaikka kuinka paljon että pelaaminen ei varmasti lopu kesken: Esim. itse rakastuin Dark Souls-sarjaan aivan totaalisesti koska se tarjoaa juurikin sitä vanhan koulukunnan pelisuunnittelua ja armotonta menoa, mutta samaan hengenvetoon täytyy sanoa myös että The Last of Us kuuluu meikäläisen All-time TOP 10 listalle kärkisijoille täysin erilaisista syistä.
Rikkaus on osata arvostaa montaa erilaista asiaa. Peace
11.08.2014 klo 09.18
Tässä mennään koko ajan vaan lähemmäs sitä "täydellistä peliä". Fotorealistisen näköinen peli joka yhdistää GTAn, Elder Scrollsin ja kasan elementtejä muista peleistä
Nyt meni pointti ohi sillä kyllähän "täydellisessä pelissä" voi olla fantasiaa. Mutta peli on ulkoisesti virheetön ja sisällöllisesti all-in-one eli vaikka GTA-maisessa peruspelissä voit suunnitella ja rakennuttaa oman talon Sims-tyyliin tai mennä futiskentälle ja pelata vähintään jollain divaritasolla futista kunnon kausissa Fifa-tyyliin. Saman pelinhän voi rakentaa fantasian, scifin tai historian ympärille tai jopa Civilizationmaisesti antaa pelaajan valita pelin alussa mihin teemamaailmaan haluaa mennä
Ja toinen pointti on että vaikka olisi hienoa kun yksi peli hoitaa kaiken (vaikka kaikki firmat tekisivät omia versioitaan tästä yhdestä pelistä) niin samalla se söisi markkinoiden valinnanvaran ja monipuolisuuden
11.08.2014 klo 11.46
En pidä siitä että pelihahmot näyttävät oikeilta ihmisiltä. Tarkoitan siis että mallinnetaan jonkun elävän ihmisen mukaan. Ennen pelihahmot oli jotenkin persoonallisemman näköisiä. Nykyään kaikki on tylsiä kiiltokuvatyttöjä ja poikia.
se on kai helpompaa mallintaa siitä kuin tehdä piirustus ja luona se eliö ja sitten vasta mallintaa. eli on aikaa vievää ja vaikeaa. joten miksi ei helpommin ja nopeemmin. ihan sama Nfs autopelissä jokainen uusi versio käyttää edellisestä osasta ratoja ja textuureja. olisi kyllä parempi kun tekisi kokanaan uuden.
Rekisteröitynyt 21.01.2014
11.08.2014 klo 12.13
Uusi TR on paikasta A paikkaan B juoksemista räiskien.
Yhtäkään puzzlea tai reittiä en muista pysähtyneeni miettimään.
Tämä ei rajoitu pelkästään Tomb Raideriin vaan melkeinpä kaikkiin toiminta peleihin nykyään.
Tämä ei johdu siitä ettei peleihin panostettaisi samalla tavalla kuin ennen, vaan siitä että pelejä pelaa nykyään niin moni eri ihminen. Sen takia peleistä tehdään sellaisia että niitä osaa pelata kaikki heti kun saavat ohjaimen käteen.
Koko ajan pitää siis pelissä olla tapahtumaa ja ei saa olla liian vaikea ettei jää yhteen kohtaan jumiin. Kukaan casuaali pelaaja tuskin jaksaa pelissään yhdessä huoneessa miettiä jotain puzzlea puolta tuntia. Eikä peli jaksa kiinnostaa jos maisemat eivät koko aikaa vaihdu.
Juuri näin. Eli monet pelit ovat sisällöllisesti ja pelillisesti taantuneet.
Näin se väistämättä menee kun pelit, ja about kaikki muukin, tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan. Kuitenkin on sitäkin jengiä, jotka eivät halua pelejä valmiiksi pureskeltuina elämysjunina.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.04.2007
11.08.2014 klo 14.43 1
Uusi TR on paikasta A paikkaan B juoksemista räiskien.
Yhtäkään puzzlea tai reittiä en muista pysähtyneeni miettimään.
Tämä ei rajoitu pelkästään Tomb Raideriin vaan melkeinpä kaikkiin toiminta peleihin nykyään.
Tämä ei johdu siitä ettei peleihin panostettaisi samalla tavalla kuin ennen, vaan siitä että pelejä pelaa nykyään niin moni eri ihminen. Sen takia peleistä tehdään sellaisia että niitä osaa pelata kaikki heti kun saavat ohjaimen käteen.
Koko ajan pitää siis pelissä olla tapahtumaa ja ei saa olla liian vaikea ettei jää yhteen kohtaan jumiin. Kukaan casuaali pelaaja tuskin jaksaa pelissään yhdessä huoneessa miettiä jotain puzzlea puolta tuntia. Eikä peli jaksa kiinnostaa jos maisemat eivät koko aikaa vaihdu.
Juuri näin. Eli monet pelit ovat sisällöllisesti ja pelillisesti taantuneet.
Näin se väistämättä menee kun pelit, ja about kaikki muukin, tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan. Kuitenkin on sitäkin jengiä, jotka eivät halua pelejä valmiiksi pureskeltuina elämysjunina.
Ja syyhän siihen miksi näin tehdään on se, että pelien kehityskustannukset ovat karanneet käsistä kohonneiden tuotantarvojen takia. Silloin peli pitää saada kaupaksi mahdollisimman isolle massalle, jotta persnettoa ei tule aivan liikaa.
Kyllähän niitä vanhan koulukunnan tappovaikeita pelejä tehdään edelleen ja ne myös menestyvät. Yhteistä melkeinpä niille kaikille on isojen studioiden pelejä huomattavasti pienemmät budjetit, jolloin riskejä on helpompi ottaa ja pelit voidaan tehdä huomattavasti pienemmälle kohderyhmälle.
Tämänsyksyinen steamin megamenestys, Divinity: Original Sin, on tällä hetkellä myynyt varmaan vähän reilu 200 000 kopiota. Hieno saavutus pienemmälle studiolle ja upealle old-school ropelle, mutta mille tahansa multiplatform AAA-pelille tuo olisi katastrofaalinen floppi.
Dark Soulsit ovat nekin löytäneet oman niche fanikuntansa ja menestyneet, mutta itselleni pelin antaaksiantamaton luonne nykyisellä rajallisella vapaa-ajalle oli lähinnä luotaantyöntävää, ei hauskaa. Kakkosta en viitsinyt enää edes testata.
Siihen on syynsä, miksi nykyajan pelit ovat niitä helposti lähestyttäviä elämysjunia. Suurin osa vanhentuvista pelaajista jotka pelaamisen tuovat ne suurimmat rahasummat haluavat juuri sitä kiireisen työ- ja perhe-elämän keskelle. Sitten on tietysti se osuus, joka väännettyään exceliä 8h toimistossa menee tekemään sitä samaa virtuaalimaailmaan ja käynnistää EVE Onlinen :). Veikkaan, että tuo jälkimmäinen osuus on huomattavasti piemempi. Itsellekin EVE rupesi tuntumaan liikaa duunin tekemiseltä n. 6. vuotta sitten.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
11.08.2014 klo 19.59 1
Ja syyhän siihen miksi näin tehdään on se, että pelien kehityskustannukset ovat karanneet käsistä kohonneiden tuotantarvojen takia. Silloin peli pitää saada kaupaksi mahdollisimman isolle massalle, jotta persnettoa ei tule aivan liikaa.
Tästä päästään taas siihen, miksi peleihin pitää lykätä niin järkettömiä summia rahaa. Nykyään juuri tarinankerronta on se joka eniten syö rahaa kun homma on mennyt jo lähes leffan tuottamiseksi. Minusta on ristiriitaista tehdä pelejä ADHD-kaikkitänneheti-sukupolvelle ja sitten panostaa tarinankerrontaan kun todennäköisesti 90% näistä piruparoista skippaa välipätkät.
Hyvää tarinankerrontaa pystytään tekemään ilman jättibudjettiakin, jos pelintekijöillä vaan on tahtoa ja luovuutta. Minusta leffamaisille peleille on paikkansa, mutta leffamaisuutta ei pitäisi väkisin tunkea joka peliin.
Ja minusta pelit pitäisi tehdä ensisijaisesti pelaajia varten ja lisätä muita varten se casual-pelitila, jossa on kuolemattomuus, loputtomat ammukset ja punainen viiva maassa jotta pelaaja ei eksy.
11.08.2014 klo 22.37
Ja syyhän siihen miksi näin tehdään on se, että pelien kehityskustannukset ovat karanneet käsistä kohonneiden tuotantarvojen takia. Silloin peli pitää saada kaupaksi mahdollisimman isolle massalle, jotta persnettoa ei tule aivan liikaa.
Tästä päästään taas siihen, miksi peleihin pitää lykätä niin järkettömiä summia rahaa. Nykyään juuri tarinankerronta on se joka eniten syö rahaa kun homma on mennyt jo lähes leffan tuottamiseksi. Minusta on ristiriitaista tehdä pelejä ADHD-kaikkitänneheti-sukupolvelle ja sitten panostaa tarinankerrontaan kun todennäköisesti 90% näistä piruparoista skippaa välipätkät.
Hyvää tarinankerrontaa pystytään tekemään ilman jättibudjettiakin, jos pelintekijöillä vaan on tahtoa ja luovuutta. Minusta leffamaisille peleille on paikkansa, mutta leffamaisuutta ei pitäisi väkisin tunkea joka peliin.
Ja minusta pelit pitäisi tehdä ensisijaisesti pelaajia varten ja lisätä muita varten se casual-pelitila, jossa on kuolemattomuus, loputtomat ammukset ja punainen viiva maassa jotta pelaaja ei eksy.
Kuka haluaa tietoisesti valita sen casual-pelitilan? Se on sama kuin myöntää että en osaa, vaikka nämä satunnaispelaajat haluavat juurikin tuntea itsensä vahvoiksi ja osaaviksi eivätkä niin välitä pään seinään lyömisestä. Melkoinen ristiriitatilanne ja monet pelintekijät ovat puhuneetkin siitä miten tärkeää on luoda maailma joka ei vaikuta liian ilmiselvältä mutta kuitenkin ohjaa pelaajat oikeaan paikkaan.
Ja jo siitäkin on valtavasti ulinaa valitusta että joidenkin pelien vaikein vaikeustaso on liian vaikea. Jää achit sun muut saamatta puhumattakaan täydestä pelikokemuksesta.
Kirjoita kommentti