Tuorein sisältö

Project Eternity on nyt Pillars of Eternity, näytillä hieman pelikuvaa

11.12.2013 klo 11.16 | Luettu: 9687 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Obsidianin Project Eternity on päässyt siihen vaiheeseen, että sen nimi on muutettu lopullisempaan muotoon. Peli tunnetaan tästedes nimellä Pillars of Eternity. Samalla siitä julkaistiin pieni pelikuvatraileri ja muutamia ruutukuvia. Peli sai lähes neljä miljoonaa dollaria Kickstarter-projektistaan ja julkaisun pitäisi tapahtua keväällä.










V2.fi | Manu Pärssinen
< Xbox One tulee Suome... Uusin Trials-peli on... >

Keskustelut (15 viestiä)

Mirr5000

11.12.2013 klo 12.08 2 tykkää tästä

Wau, näyttää siltä kuin olisi kehitytty Baldur's Gatesta pari vuotta.
lainaa
Kohtameenmcdonaldsii

11.12.2013 klo 14.05 1 tykkää tästä

Neljästä miljoonasta meni varmaan 1/20 osa pelinkehitykseen.
No mutta eipäs kickstarterin idea olekaan tukea projektin kehitystyötä vaan sen kehittäjiä, kyllähän tuolla 4 miljoonalla mukavasti eleilee hetken suurempikin porukka, voi sitten keskittyä itse pelintekoon kun ei ole rahallasia paineita tyhmentää sitä mihinkään suuntaan.
lainaa
sdf

11.12.2013 klo 14.21 1 tykkää tästä

Taas näitä ikuisuusprojekteja...
lainaa
HammerOfTruth

11.12.2013 klo 15.00 2 tykkää tästä

Kohtameenmcdonaldsii kirjoitti:
Neljästä miljoonasta meni varmaan 1/20 osa pelinkehitykseen.
No mutta eipäs kickstarterin idea olekaan tukea projektin kehitystyötä vaan sen kehittäjiä, kyllähän tuolla 4 miljoonalla mukavasti eleilee hetken suurempikin porukka, voi sitten keskittyä itse pelintekoon kun ei ole rahallasia paineita tyhmentää sitä mihinkään suuntaan.


No ehkä noin, jos putkiaivoilla ajattelee. Pitkällä tähtäimellä on paljon järkevämpää vaan laittaa pelin kehitykseen ne kaikki rahat (laatu = aika = rahaa). Ne massit tulee sitten myynneistä, koska hyvät pelit myyvät. Ja ura pelinkehittäjänä voi loppua lyhyeen jos vaan perseilee kaikki projektin rahat.
lainaa
ABCD

11.12.2013 klo 15.46

HammerOfTruth kirjoitti:
Kohtameenmcdonaldsii kirjoitti:
Neljästä miljoonasta meni varmaan 1/20 osa pelinkehitykseen.
No mutta eipäs kickstarterin idea olekaan tukea projektin kehitystyötä vaan sen kehittäjiä, kyllähän tuolla 4 miljoonalla mukavasti eleilee hetken suurempikin porukka, voi sitten keskittyä itse pelintekoon kun ei ole rahallasia paineita tyhmentää sitä mihinkään suuntaan.


No ehkä noin, jos putkiaivoilla ajattelee. Pitkällä tähtäimellä on paljon järkevämpää vaan laittaa pelin kehitykseen ne kaikki rahat (laatu = aika = rahaa). Ne massit tulee sitten myynneistä, koska hyvät pelit myyvät. Ja ura pelinkehittäjänä voi loppua lyhyeen jos vaan perseilee kaikki projektin rahat.


Eipä tämmöinen peli sellaisia summia tuottaisi vaikka olisi paras ikinä lajissaan.
lainaa
Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

11.12.2013 klo 15.46 4 tykkää tästä

Kohtameenmcdonaldsii kirjoitti:
Neljästä miljoonasta meni varmaan 1/20 osa pelinkehitykseen.
No mutta eipäs kickstarterin idea olekaan tukea projektin kehitystyötä vaan sen kehittäjiä, kyllähän tuolla 4 miljoonalla mukavasti eleilee hetken suurempikin porukka, voi sitten keskittyä itse pelintekoon kun ei ole rahallasia paineita tyhmentää sitä mihinkään suuntaan.


Jep jep. Tuossa neljässä miljoonassa ei ihan kauheasti ole läskiä ympärillä, että sillä voisi mitään muuta järkevästi rahoittaa.

Keskiverto amerikkalainen pelialalla työskentelevä ihminen ansaitsee $79k vuodessa, kerrotaan se 1.5:llä olettaen että peli ilmestyy ensi vuoden huhtikuussa (Q2/2014 on annettu ilmestymispäiväksi) joten yhden ihmisen palkkakulut pelkästään tuolta ajalta ovat $118k. Tiimin koko ensimmäiset 6kk oli 15 henkeä, joten se tekee 15 x $39,5k eli $592,5k. En löytänyt nopeasti mitään tietoa, miten tiimin koko tuosta on kasvanut, mutta jos otetaan konservatiivinen arvio, että se on tuplaantunut tuon jälkeen päästäänkin jo lukemaan $592,5k + 30 x $79k eli n. 2,9M ja hups, neljän miljoonan budjetista on poltettu jo 3/4.

lainaa
Derp

11.12.2013 klo 18.20 1 tykkää tästä

Mirr5000 kirjoitti:
Wau, näyttää siltä kuin olisi kehitytty Baldur's Gatesta pari vuotta.

Wau, painu takas pelaamaan CoDia lapsi.
lainaa
asd

11.12.2013 klo 18.39

Kungfutse kirjoitti:
Kohtameenmcdonaldsii kirjoitti:
Neljästä miljoonasta meni varmaan 1/20 osa pelinkehitykseen.
No mutta eipäs kickstarterin idea olekaan tukea projektin kehitystyötä vaan sen kehittäjiä, kyllähän tuolla 4 miljoonalla mukavasti eleilee hetken suurempikin porukka, voi sitten keskittyä itse pelintekoon kun ei ole rahallasia paineita tyhmentää sitä mihinkään suuntaan.


Jep jep. Tuossa neljässä miljoonassa ei ihan kauheasti ole läskiä ympärillä, että sillä voisi mitään muuta järkevästi rahoittaa.

Keskiverto amerikkalainen pelialalla työskentelevä ihminen ansaitsee $79k vuodessa, kerrotaan se 1.5:llä olettaen että peli ilmestyy ensi vuoden huhtikuussa (Q2/2014 on annettu ilmestymispäiväksi) joten yhden ihmisen palkkakulut pelkästään tuolta ajalta ovat $118k. Tiimin koko ensimmäiset 6kk oli 15 henkeä, joten se tekee 15 x $39,5k eli $592,5k. En löytänyt nopeasti mitään tietoa, miten tiimin koko tuosta on kasvanut, mutta jos otetaan konservatiivinen arvio, että se on tuplaantunut tuon jälkeen päästäänkin jo lukemaan $592,5k + 30 x $79k eli n. 2,9M ja hups, neljän miljoonan budjetista on poltettu jo 3/4.



Pelin laatua tarkastellen on epätodennäköistä että tiimilla on 15 täysipalkkaista työntekijää mukana, oikea luku on todennäköisesti noin viiden paikkeilla, joista kaksi-kolme todennäköisesti omistaa puljun. Heistä kaikki käy varmasti muualla töissä saadakseen palkan. Ei olisi järkeä käyttää neljää miljoonaa dollaria pelin kehitykseen, joka tuottaa alle miljoonan, varsinkin kun suurin osa kohderyhmästä on jo ostanut sen tukemalla sitä kickstarterissa.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

11.12.2013 klo 19.11 1 tykkää tästä

asd kirjoitti:
Ei olisi järkeä käyttää neljää miljoonaa dollaria pelin kehitykseen, joka tuottaa alle miljoonan, varsinkin kun suurin osa kohderyhmästä on jo ostanut sen tukemalla sitä kickstarterissa.

Jos peliä myydään 50 dollarin hintaan ja tuosta hinnasta 70% kilahtaa pelin kehittäjälle, jää kehittäjälle 35 dollaria per myyty peli. Tuohon hintaan peliä tarvitsee myydä 114286 kappaletta neljän miljoonan dollarin myyntituloihin pääsemiseksi, mikä on varsin vaatimaton myyntiluku melkein mille tahansa pelille, joka saa medianäkyvyyttä muutamaa mainintaa enemmän. Aika raaka laskuhan tämä on, mutta osoittaa ylipäänsä sen, että suhteellisen pienillä myyntimäärillä saa jo suhteellisen ison läjän rahaa. Lisäksi kun huomioi, että pelin kehitys on jo rahoitettu, ei tarvitse olla ruudinkeksijä havaitakseen, että Obsidian pääsee omilleen vaikka joutuisi rahoittamaan peliä omasta pussistaankin hyvän summan sen neljän miljoonan dollarin jälkeen.
lainaa
Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

11.12.2013 klo 19.27 3 tykkää tästä

asd kirjoitti:

Pelin laatua tarkastellen on epätodennäköistä että tiimilla on 15 täysipalkkaista työntekijää mukana, oikea luku on todennäköisesti noin viiden paikkeilla, joista kaksi-kolme todennäköisesti omistaa puljun. Heistä kaikki käy varmasti muualla töissä saadakseen palkan. Ei olisi järkeä käyttää neljää miljoonaa dollaria pelin kehitykseen, joka tuottaa alle miljoonan, varsinkin kun suurin osa kohderyhmästä on jo ostanut sen tukemalla sitä kickstarterissa.


Tuo 15 henkeä on Obsidianin itsensä ilmoittama lukema, voi käydä tarkastamassa foorumeilta. Mistä ihmeestä jengillä on mielikuva, että näin laajaa peliä saadaan aikaiseksi jollain muutaman hengen autotalliporukalla? Siinä vaiheessa kun Unityn, vaikkakin huomattavasti higher level työkalu onkin verrattuna esim. Unreal Engineen, päälle on kasattu ne luut, johon itse peliä voi ruveta rakentamaan, tarvitaan koko joukko artisteja, muusikoita, testaajia jotta homma saadaan järkevässä ajassa pakettiin.
lainaa
asd

11.12.2013 klo 20.36

MJR2312 kirjoitti:
asd kirjoitti:
Ei olisi järkeä käyttää neljää miljoonaa dollaria pelin kehitykseen, joka tuottaa alle miljoonan, varsinkin kun suurin osa kohderyhmästä on jo ostanut sen tukemalla sitä kickstarterissa.

Jos peliä myydään 50 dollarin hintaan ja tuosta hinnasta 70% kilahtaa pelin kehittäjälle, jää kehittäjälle 35 dollaria per myyty peli. Tuohon hintaan peliä tarvitsee myydä 114286 kappaletta neljän miljoonan dollarin myyntituloihin pääsemiseksi, mikä on varsin vaatimaton myyntiluku melkein mille tahansa pelille, joka saa medianäkyvyyttä muutamaa mainintaa enemmän. Aika raaka laskuhan tämä on, mutta osoittaa ylipäänsä sen, että suhteellisen pienillä myyntimäärillä saa jo suhteellisen ison läjän rahaa. Lisäksi kun huomioi, että pelin kehitys on jo rahoitettu, ei tarvitse olla ruudinkeksijä havaitakseen, että Obsidian pääsee omilleen vaikka joutuisi rahoittamaan peliä omasta pussistaankin hyvän summan sen neljän miljoonan dollarin jälkeen.


73,986 on antanut tukensa kickstarterissa ja saa sitä kautta pelin. Tuossa on jo ainakin yli puolet niistä jotka pelin ostaa. 70% on äärimmäisen optimistinen luku, perinteisesti itse tekijöille jää noin 10% tuotoista: 50 dollaria sisältää julkaisijan osuuden, alv:n, kauppiaan osuuden jne.
lainaa
asd

11.12.2013 klo 20.40

Edit: Tarkoitan nyt vaan että jos tämänkin pelin kehittäjät yhtään inhimillisiä(Lue:ahneita) ovat, he pistävät pankkiin mukavat tuotot kickstarterista jo etukäteen ja väsäävät loput pelistä indiehengellä.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

11.12.2013 klo 21.06 2 tykkää tästä

asd kirjoitti:
73,986 on antanut tukensa kickstarterissa ja saa sitä kautta pelin. Tuossa on jo ainakin yli puolet niistä jotka pelin ostaa. 70% on äärimmäisen optimistinen luku, perinteisesti itse tekijöille jää noin 10% tuotoista: 50 dollaria sisältää julkaisijan osuuden, alv:n, kauppiaan osuuden jne.

Olet selvä trolli, mutta numerot viehättävät silti. Kuten todettua, pelin kustannukset on jo maksettu ja kaikki yli menevä on voittoa, joten vaikka peli ei myisi yhtään kappaletta, se ei tuottaisi Obsidianille ainakaan tappiota. Onneksi arviosi pelin myynneistä on ainakin satojatuhansia kappaleita alakanttiin.

Digitaalisessa jakelussa 30% kauppiaalle ja 70% julkaisijalle on aika normaali käytäntö. Julkaisijan puuttuessa koko 70% menee suoraan kehittäjälle. Jenkkilässä verot tulevat tyypillisesti myyntihinnan päälle, Euroopassa taas arvonlisäveron vaikutukset syö euron ja dollarin välinen vaihtokurssi. Obsidianille jää kaikkien tietojen valossa digitaalisesta jakelusta käteen 70% myyntihinnasta sillä varauksella, että pelin hinta muunnetaan dollareiksi esim. muuttamalla euromerkki dollarimerkiksi kuten tyypillistä on, jolloin päädytään samaan laskuun jonka jo aiemmin tein.
lainaa
asd

11.12.2013 klo 21.49 1 tykkää tästä

MJR2312 kirjoitti:
asd kirjoitti:
73,986 on antanut tukensa kickstarterissa ja saa sitä kautta pelin. Tuossa on jo ainakin yli puolet niistä jotka pelin ostaa. 70% on äärimmäisen optimistinen luku, perinteisesti itse tekijöille jää noin 10% tuotoista: 50 dollaria sisältää julkaisijan osuuden, alv:n, kauppiaan osuuden jne.

Olet selvä trolli, mutta numerot viehättävät silti. Kuten todettua, pelin kustannukset on jo maksettu ja kaikki yli menevä on voittoa, joten vaikka peli ei myisi yhtään kappaletta, se ei tuottaisi Obsidianille ainakaan tappiota. Onneksi arviosi pelin myynneistä on ainakin satojatuhansia kappaleita alakanttiin.

Digitaalisessa jakelussa 30% kauppiaalle ja 70% julkaisijalle on aika normaali käytäntö. Julkaisijan puuttuessa koko 70% menee suoraan kehittäjälle. Jenkkilässä verot tulevat tyypillisesti myyntihinnan päälle, Euroopassa taas arvonlisäveron vaikutukset syö euron ja dollarin välinen vaihtokurssi. Obsidianille jää kaikkien tietojen valossa digitaalisesta jakelusta käteen 70% myyntihinnasta sillä varauksella, että pelin hinta muunnetaan dollareiksi esim. muuttamalla euromerkki dollarimerkiksi kuten tyypillistä on, jolloin päädytään samaan laskuun jonka jo aiemmin tein.


Eivät ne hirvesti alakanttiin voi olla, kuten sanoin, suurin osa kohderyhmästä on jo ostanut pelin kickstarterin kautta. Jos kehittäjät pistää 3 miljoonaa taskuun ja miljoonan peliin, jäävät he siitä reilusti voitolle verrattuna siihen että käyttäisi rahat palkkoihin ja odottaisivat huimia myyntilukemia peliltä, jonka genre kiinnostaa pääosin yli 40 vuotiaita pelaajia. Eri asia onkin jos he sisällyttävät mikromaksuja kuten nykyään tehdään.
lainaa
Veteraani

12.12.2013 klo 11.41

Pyssyjä fantasiassa, en tykkää... Ei miekka&magia ole enää miekkaa & magiaa, jos ruutiaseetkin on mukana.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova